Nový volební průzkum agentury Median ukazuje, že pokud by se volby do Poslanecké sněmovny konaly v červenci 2022, s převahou by je opět vyhrálo hnutí ANO.
Voleb do Poslanecké sněmovny by se v červenci 2022 dle svého vyjádření zúčastnilo 57,5 % respondentů. Podle červnového volebního modelu výzkumné agentury Median je na prvním místě hnutí ANO s 30 % hlasů. Na druhém místě se umístila ODS s 15,5 %. Právě ODS získala nejvyšší podporu ze tří stran tvořících koalici SPOLU. KDU-ČSL samostatně nedosahuje hranice 5 % a TOP 09 je právě na pětiprocentní hranici.
Preference mírně vzrostly u hnutí STAN na 5,5 %. Naopak oproti minulému volebnímu modelu nastal u Pirátů drobný pokles preferencí na 10,5 %. Před Piráty se drží SPD s 12,5 % preferenčních hlasů.
Volební účast ve volbách do Poslanecké sněmovny v říjnu 2021 byla 65,43 %.
Souhrnně lze tedy pozorovat nárůst ochoty zúčastnit se voleb. Agentura Median však upozorňuje na to, že deklarovaná volební účast bývá obvykle vyšší než skutečná účast.
Do Poslanecké sněmovny by se ve srovnání s volbami v říjnu 2021 dostala ČSSD,
nedostala by se KDU-ČSL. Zisk STAN, ČSSD, TOP 09 a KDU-ČSL se však pohybuje kolem
hranice 5 %, a nelze tak spolehlivě určit, zda je jejich podpora nad touto hranicí či pod ní.
> Vzorek je reprezentativní nejen z hlediska základních sociodemografických proměnných, ale i podle dalších ukazatelů výrazně ovlivňujících volební preference. Zajištěna je i reprezentativita z hlediska minulého volebního chování respondenta (volby do PSP 2021).
> Volební model nezanedbává respondenty, kteří váhají mezi několika stranami, jako „nerozhodnuté“ ani je nenutí do výběru jedné strany, který může být nestabilní a specifický.
> Konstrukce volebního modelu zohledňuje míru přesvědčení o volební účasti. Model tedy v odhadu pravděpodobnosti účasti respondenta kombinuje účast v minulých volbách a aktuální deklaraci.
> Výzkum prochází striktními kontrolami, při nichž jsou mimo jiné poslouchány záznamy CAPI rozhovorů všech zúčastněných tazatelů, takže je vyloučeno falšování rozhovorů.
> Výzkum redukuje riziko vychýlení face-to-face sběrů dat k usedlejším a zastižitelnějším respondentům, a to pomocí několika opatření: a) část respondentů nezastižitelných osobním sběrem je dotázána online (cca 20 % vzorku), b) vážením v datech zajišťujeme reprezentativitu v aspektech, v nichž se podle naší analýzy mohou odchylovat osobní sběry dat od populace.