Přepnout do nočního režimu
Přepnout do denního režimu
Neděle 25. 9. 2022 svátek má Zlata, Zlatuše

hledej na refresheru

Chceš dostávat notifikace i na tomto zařízení?
News

Galaxie zachycené teleskopem Jamese Webba možná nejsou tak staré, jak se myslelo. Vědci odhalili možnou chybu v kalibraci

Za některými z prvních tvrzení mohou stát chyby spojené s procesem kalibrace a mohly tak zkreslit klíčové měření známé jako červený posuv.

12. srpen 2022, 13:45 Čas čtení: 1:13
Odebírat newsletter REFRESHERu
10 nejlepších článků Refresheru, jednou za týden. Pokud tě emaily přestanou bavit, tak je kdykoli zrušíš. Zadáním emailu souhlasíš s podmínkami portálu.
News
12. srpen 2022, 13:45
Čas čtení: 1:13

12. srpen 2022, 13:45
Čas čtení: 1:13
Sdílet Sdílet článek

Před měsícem se světu naskytl první pohled na galaxie pořízené vesmírným dalekohledem Jamese Webba (JSWT), nejvýkonnější observatoří, která byla kdy vypuštěna. Astronomové, již na tato data čekali celá desetiletí, na jejich základě publikovali příval nových výzkumů, včetně potenciálních objevů galaxií, které jsou v čase a prostoru vzdálenější, než jsme kdy viděli.

Za některými z těchto prvních tvrzení však mohou stát chyby spojené s procesem kalibrace této složité observatoře a mohly tak zkreslit klíčové měření známé jako červený posuv, uvádí tým vedený Nathanem Adamsem, výzkumným pracovníkem v Jodrell Bank Centre for Astrophysics. Informoval o tom server Vice

Červený posuv je způsob, jakým se světlo při cestě přes obrovské vzdálenosti roztahuje do delších vlnových délek, což způsobuje, že se slabá záře vzdálených objektů jeví červenější, když dorazí k přístrojům, jako je JSWT. Adams a jeho kolegové analyzovali nové záběry JWST „galaxií s ultravysokým rudým posuvem“, které existovaly před více než 13 miliardami let. Z výsledků vyšlo, že JWST je ve srovnání s předpověďmi lepší ve zkoumání vzdáleného vesmíru s „vysokým červeným posuvem“ asi o 20 procent.

Zdroj: TASR/AP/NASA/ESA/CSA

„To by mohl být docela velký problém pro vědu o vysokém červeném posuvu, která si v tomto prvním měsíci dat z JWST získala velkou pozornost,“ řekl Adam v e-mailu pro Motherboard. „Je pravděpodobné, že toto dvacetiprocentní nadhodnocení toho, jak jasné byly tyto objekty v červených vlnových délkách, ovlivní červené posuvy (vzdálenosti) a hmotnosti, které jsme pro tyto galaxie odhadli,“ dodal.

Výsledkem je, že mnoho objektů se na těchto snímcích jeví jako jasné v červených vlnových délkách, a to kvůli specifikacím JWST, nikoliv proto, že jsou ve skutečnosti mimořádně vzdálené a staré. Adams a jeho kolegové poukázali na studie, které zaznamenaly objekty existující méně než 200 milionů let po velkém třesku. Je možné, že tyto galaxie jsou skutečně tak staré a vzdálené, ale nová studie naznačuje, že se může jednat pouze o odchylku samotné observatoře.

Upozornit na chybu. Pokud jsi našel nedostatek v článku nebo máš připomínky, dej nám vědět.
Zdroj: vice.comNáhledový obrázek: TASR/AP/NASA/ESA/CSA
Dostávej nejlepší obsah mailem
Nestíháš všechno sledovat? Pošleme ti do schránky nejčtenější a nejlepší obsah.
Žádný spam. Kdykoli se můžeš z odběru odhlásit.
Posílat e-mail