Kampaň se zaměří na boj proti dezinformacím o ukrajinských utečencích.
Dceřiná společnost Googlu, firma Jigsaw, spustí příští týden v České republice, Polsku a na Slovensku kampaň zaměřenou na boj proti dezinformacím o ukrajinských uprchlících.
Psychologové z britských univerzit v Cambridge a Bristolu vytvořili ve spolupráci s firmou Jigsaw 90sekundové klipy s cílem „očkovat“ lidi proti škodlivému obsahu na sociálních sítích. Klipy, které budou běžet v reklamních slotech na YouTube, Twitteru, TikToku i Facebooku, mají za cíl pomoci lidem rozpoznat emocionální manipulaci a hledání obětních beránků v titulku zprávy.
„Když lidem řeknete, co je pravda a co je lež, mnozí se o tom budou hádat. Nicméně můžete předvídat techniky, které se použijí při šíření dezinformací, jako například v případě ukrajinské krize,“ řekl Jon Roozenbeek, hlavní autor zprávy o výzkumu, na kterém je kampaň založena.
„V 7 studiích jsme zjistili, že ‚prebunking‘ videa poskytují silnou odolnost proti 5 manipulačním technikám běžným v dezinformacích,“ uvedl Jon na Twitteru. Prebunking by se dalo přeložit jako odhalení podstaty manipulace ještě předtím, než je člověk dezinformacím vystaven.
Kampaň ve spolupráci s místními nevládními organizacemi, ověřovateli faktů, akademiky a odborníky na dezinformace bude trvat měsíc. „Uvažujeme o tom jako o pilotním pokusu, takže není absolutně žádný důvod, proč by se tento přístup nemohl rozšířit do dalších zemí,“ řekla vedoucí výzkumu v Jigsaw Beth Goldberg. „Polsko bylo vybráno, protože má nejvíce ukrajinských uprchlíků,“ dodala s tím, že Česko a Slovensko mohou být užitečné příklady pro zbytek Evropy.