Zpravodajský portál pro moderní generaci, která se zajímá o aktuální dění.
Zajímá tě aktuální dění? Zprávy z domova i ze světa najdeš na zpravodajském webu. Čti reportáže, rozhovory i komentáře z různých oblastí. Sleduj Refresher News, pokud chceš být v obraze.
Nepodařilo se uložit změny. Zkus se nově přihlásit a zopakovat akci.
V případě že problémy přetrvávají, kontaktuj prosím administrátora.
OK
Jaký je snímek, který bojoval o oscarový short list a vyhrál 6 Českých lvů? Přinášíme ti recenzi filmu Il Boemo. Vidět jej můžeš na Netflixu.
Il Boemo ovládlo České lvy, proměnilo šest nominací včetně nejlepšího filmu. Naše filmová a televizní akademie mu věřila i na Oscary. Vkládala naděje do toho, že filmový Josef Mysliveček ve snímku Il Boemo obstojí i v silné konkurenci a na rozdíl od své historické předlohy nebude zapomenut. Sázka na životopisný film z období klasicismu byla poměrně logickým krokem. Vždyť sošky, které si v roce 1985 odnesli Miloš Forman a Theodor Pištěk za Amadea,jsou tak trošku i naše.
Anketa:
Znáš oscarový snímek Amadeus?
Miluju.
Vím o něm, ale ještě jsem ho neviděl*a.
Slyším to poprvé.
Miluju.
83 %
640
Hlasů
Vím o něm, ale ještě jsem ho neviděl*a.
13 %
102
Hlasů
Slyším to poprvé.
4 %
27
Hlasů
V porovnání se slavným filmem Miloše Formana je Il Boemo Petra Václava dost odlišný, Václav má navíc určitou výhodu v tom, že se zapomenutým českým skladatelem zabýval řadu let a ještě před samotným oscarovým adeptem o něm natočil povedený dokument. Od skutečných událostí si ale tvůrci tentokrát odpočinuli. Film kvůli minimu zachovaného materiálu z Myslivečkova života ani nemůže být životopisně přesný. Podle slov režiséra má jít spíš o sociální sondu do života italské šlechty, ambiciózních skladatelů a „děvek s darem od Boha“, jak tehdy drtivá většina lidí vnímala i sebeslavnější operní pěvkyně.
Il Boemo se soustředí na život Josefa Myslivečka (Vojtěch Dyk) od momentu, kdy se coby vyučený mlynář přestěhoval do Itálie, aby zde studoval hudbu a proslavil se jako maestro Giuseppe Misliweczek. Už na začátku je ale jasné, že se nejedná o klasický hudební film, kdy se rodí hvězda, vystoupá na vrchol, vyhoří a v závěru se vší parádou vystřihne velkolepý comeback ve Wembley, případně v Myslivečkově době ve vyprodaném divadle. Mysliveček hned na začátku v děsivém fyzickém stavu umírá na syfilis v bytě, kde shrabuje drobečky chleba ze stolu a na špinavé matraci s beznadějí vzpomíná, jak bylo krásné v oněch divadelních sálech vystupovat.
Nedozvíme se, jestli své milenky miloval, nebo jen využíval, jestli tvořil ze srdce, nebo pro peníze. Myslivečkovo pravé já zůstává skryté za pomyslnou karnevalovou maskou.
Cesta na hudební vrchol přitom nebyla jednoduchá. Nenarodil se jako geniální Mozart a své mistrovství musel přes řadu kontaktů pracně dokazovat. Nutno dodat, že kontakty tu znamenají velmi intimní známosti se šlechtičnami a významnými ženami, které těžko zvládaly život s kulturně nepříliš vzdělanými manžely. Mysliveček si brzy osvojil život ve stylu sex, drogy a opera, na který také doplatil. Po jeho složité cestě ke slávě se tak film v druhé polovině mění ve skladatelův postupný úpadek a vrcholí úplným zapomněním.
Maestro v maskách
V Il Boemo nesledujeme žádný Myslivečkův nablýskaný pomník ani střet génia s maloměšťáctvím, tak jako v Amadeovi. O to spíš, když se skladatelova postava podobá touhou po úspěchu více Salierimu ze slavného Formanova zpracování. Václav to dokonce ukazuje ve scéně, kdy se Mysliveček modlí za slávu stejně jako Salieri. Když se ale s Mozartem (Philip Amadeus Hahn) později setkává, lze z něj po problesku ohrožení vyčíst namísto závisti spíše dojetí. Mozart je tu nicméně ještě dítě a s českým skladatelem si padnou do noty.
Přidej se do klubu Refresher+ již od 125 Kč 25 Kč
Co se dozvíš po odemknutí?
Co všechno se dělo za doprovodu Myslivečkových bangerů v operních lóžích.
Kdy se ve filmu řeší doslova hov*o a proč tato scéna skvěle funguje.
Jestli se povedlo obsazení a jaké easter eggs můžeš ve filmu hledat.
Zda se tvůrcům vydařily i ženské postavy.
Na co jeden Vojtěch Dyk nestačí a proč musí být dva.
Jak se tvůrci vyhnuli kýčovitosti, ale i klišé dobových dramat, které jsi viděl*a stokrát.
Kromě touhy po věhlasu toho ale o sobě Josef Mysliveček moc neprozrazuje a film se spíš prochází po jeho (ke konci filmu „zombifikovaném“) povrchu. Mysliveček své pocity nepopisuje nikdy a nikomu. Za celý film nevidíme scénu, kdy by odhaloval emoce a prožitky, jako třeba Freddie Mercury v Bohemian Rhapsody nebo Elton John v Rocketmanovi. S určitostí se nedozvíme, jestli své milenky miloval, nebo jen využíval, jestli tvořil ze srdce, nebo pro peníze. Myslivečkovo pravé já zůstává skryté za pomyslnou karnevalovou maskou, která symbolicky provází i řadu scén.
Místo sondy do skladatelova nitra se skrz skládání historických střípků snaží film ukázat, jak přibližně mohla Myslivečkova klasicistní Itálie vypadat. Můžeme si všimnout třeba absolutní nepropustnosti vysokých společenských vrstev i jejich povýšenosti vůči spodině. Na představeních hází zbytky jídla z lóže do hlediště, případně za zataženými závěsy za soundtracku nového „Myslivečkova bangeru“ souloží. I když muži dávají jasně najevo, že by vlastně místo opery vyrazili raději na lov.
Podobné scény dobře ukazují, jak mohl být pro aristokracii i sebelepší skladatel jenom trochu lepším sluhou a jak ani přes veškerý svůj věhlas do urozených společenských vrstev vlastně nikdy nezapadl. Nejkřiklavěji to ilustruje scéna, kdy se Giuseppe Misliweczek setkává s neapolským králem Ferdinandem IV., který místo hudby probírá s rádoby filozofickým přesahem své vlastní výkaly. Maestro jen poslušně pozoruje královo dílo v nočníku a přitakává jeho ušlechtilým myšlenkám.
Propracovaných žen pomálu
Celá Myslivečkova postava je i navzdory své povrchovosti velmi silná, ať už budeme řešit její zpracování, nebo herecké obsazení. Scénář hezky ukazuje jeho hrdost a touhu neztratit tvář. Můžeme to sledovat v drobných detailech. Například poslední kus majetku, který prodává, je meč a prakticky v celém snímku je vyobrazen v paruce a hezkém oblečení. Vojtěch Dyk do role navíc přenáší své znalosti z hudebního světa, svou italštinou neruší a diriguje s veškerou přirozeností.
Dykova dvojrole je hezky zpracovaná a celá scéna by mohla děj dobře dokreslovat.
Oproti Myslivečkovi se o trochu méně povedly ženské postavy. Urozené ženy hrály ve skladatelově životě a především kariéře velkou roli, jejich charaktery ale stojí v ústraní a většina konverzací, které vedou, se týká buď odporu k jejich partnerovi, nebo lásce k Myslivečkovi. Na umění, kterého si evidentně váží, se dostane jen zřídka. Je také škoda, že tvůrci roztříštili scénu, kdy si Caterina Gabrielli (Barbara Ronchi, zpívá Simona Šaturová) před nástupem na jeviště stěžuje, že si jí společnost neváží jako člověka, ale jen pro její krásu a talent (ve filmu několikrát padlo zmíněné spojení „děvky s darem od Boha“). Poměrně emotivní a důležitou scénu tu střídají humorné oslavy v zákulisí. Schyluje se totiž k zásadnímu bodu skladatelovy kariéry, a tak se na úkor budování napětí stáčí pozornost od hroutící se zpěvačky zase k Josefovi.
Maestro výlev sólistky odmění fackou a vzhledem k tomu, že se Mysliveček v předchozí hodině jeví jako citlivý a uvědomělý člověk, nás to může šokovat. Na pěvkyni to ale stejný účinek nemá, a hlavní hrdina tak musí zdeptanou Caterinu ještě něžně přemlouvat, aby vystoupila. Film tu tedy nejde diváckému očekávání naproti a facka se může jevit jako zbytečná. Na druhou stranu nás šikovná dramaturgie nechává v Myslivečkově stresu pěkně vykoupat a do poslední chvíle netušíme, jak toto dopadne.
Mysliveček jako vizionář
Obočí pak dokáží občas zdvihnout i některé scény, které sice mají svůj jasný význam, ale v poměrně komplexním scénáři a rozsáhlém vypravování působí možná trochu líně. Jednou z nich může být návrat Myslivečka do Prahy kvůli dědickému řízení, kdy se potkává se svým dvojčetem (Vojtěch Dyk). Dykova dvojrole je hezky zpracovaná a celá scéna by mohla děj dobře dokreslovat. Ve filmu má ale čistě vysvětlovací funkci, kdy jeden Vojtěch říká druhému, že se jako skladatel příliš neuživí. Kdyby to náhodou ještě někdo nepochopil.
Il Boemo nepopisuje skutečnost, ale skládá mozaiku toho, jak by se mohla stát. Nutno říct, že to dělá s citem a bez sklonu ke kýčovitosti.
Stejně tak působí i nákaza syfilidou. V zástupu žen, se kterými spal, si náhle u jedné všimne pro diváka doposud neviditelného pupínku, a to na tváři své milenky. Těžko říct, jestli by v tomto případě šla vymyslet ještě svižnější autorská redukce.
Pro těch pár zkratek ale nemá smysl Il Boemo pranýřovat. Je nutné zdůraznit, že jde jen o výjimky a bohatě je kompenzují scény, na které je naopak radost se dívat. Když pomineme jednotlivá představení, moc hezky vyznívá například chvíle, kdy se Mysliveček setkává s mladým Mozartem. Od začátku je patrné, že český skladatel mladého génia chápe a tuší, že stojí před nastupující legendou. O to víc se povedlo, že film přes Mozarta v podstatě i končí a slavný autor Myslivečkovy pozdní romantické skladby předělal i v realitě. Celá Mozartova linka jen akcentuje, jakou měl Mysliveček smůlu v tom, že předběhl svou dobu, a narodit se jen o pár let později (nebo o pár let déle žít), býval by nemusel skončit v zapomnění.
Klasicismus bez kýče
Petr Václav o Myslivečkovi za dvanáct let příprav zjistil snad všechno, co mohl, a velmi umně spojil neznámé informace s každodenním životem tehdejší doby. Konkrétně Myslivečkova cesta na vrchol není nikde popsána, Václav ale pracoval s tím, že se český mlynář do vyšších italských vrstev mohl dostat buď přes vojnu, přes církev, nebo přes ženy. Stejně tak hezky popsal dětinské chování Ferdinanda IV., u kterého se dá pochybovat, zda se s Myslivečkem vůbec setkal. Jak sami tvůrci uvádí, Il Boemo nepopisuje skutečnost, ale skládá mozaiku toho, jak by se mohla stát. Nutno říct, že to dělají s citem a bez sklonu ke kýčovitosti.
Citlivě je Il Boemo vydařený i po režijní a vizuální stránce. Obsazení jednotlivých postav je v podstatě bez výjimky skvělé, každá postava svému herci sedí, lokace jsou vybrané dobře, a co je především důležité, kulisy neruší. Režisér Petr Václav ani kameraman Diego Romero nemají potřebu okouzlovat barevnými karnevaly, scenérií italských hor ani zdobenými divadelními sály, přestože by se to mohlo nabízet. Pozornost nechávají na hercích, na jejich výrazech a na dialozích. Je pravda, že minirole Karla Rodena, Lenky Vlasákové nebo Zdeňka Godly dostávají na kameře až moc pozornosti a místo easter eggu působí pro českého diváka spíš rušivě.
Jinak ale Il Boemo rozhodně nevypadá jako kýč a neotravuje vizuálními klišé. Veškeré záběry tvůrci předkládají naprosto přirozeně tak, jak bychom je možná mohli vnímat jako tehdejší současníci. Líbivým záběrům se kamera vyhýbá i v momentě, kdy na scénu přichází Myslivečkovy árie. Je osvěžující nesledovat dlouhé dramatické záběry na hypnotické smyčce, ovace diváků nebo poklony. Místo toho se film soustředí na to, co se děje v hledišti, což jen potvrzuje záměr poukázat na nepropustné společenské rozdělení.
A když už jsme u árií. I ty představují opravdu silné momenty celého filmu. Na první pohled se může zdát, že je jich ve snímku možná trochu moc a i kvůli nim trvá Il Boemo 140 minut. Projev Simony Šaturové, která propůjčila hlas Catarině Gabrielli, je dechberoucí, o to víc v prostředí kina. Vliv dirigenta Václava Lukse pak jednotlivé hudební části skvěle sjednotil a bezpochyby posunul hudební stránku filmu na velmi vysokou úroveň.
Celkově jde o povedený snímek a fakt, že se Česká filmová a televizní akademie rozhodla poslat na Oscary zrovna Václavovo dílo, rozhodně není žádná ostuda. Už kvůli tomu, že řada českých skladatelů má ve světě opravdu velké jméno a těžko říct, kdo jiný by nás mohl na nejprestižnějších filmových cenách reprezentovat. I kdyby se snímek nakonec na short list nedostal, rozhodně stojí za to se na něj podívat.
Zapomenuté postavy české historie nás mohou jenom utvrdit v kulturním bohatství a rozšířit naše obzory tam, kam dějepis nedosáhne. Svých 140 minut Il Boemo utáhne, avšak je pravda, že relativně pomalé tempo a spíš lyrické zpracování života hudebního skladatele každému sedět nemusí. V této chvíli ale kromě diváckého zájmu musíme snímku popřát, aby sedl hlavně oscarové porotě. Světovou pozornost může českému filmu vrátit po dvaceti letech (Želary, 2003), Josefu Myslivečkovi po více než dvou stoletích.