Jaký je snímek, který bojoval o oscarový short list a vyhrál 6 Českých lvů? Přinášíme ti recenzi filmu Il Boemo. Vidět jej můžeš na Netflixu.
Il Boemo ovládlo České lvy, proměnilo šest nominací včetně nejlepšího filmu. Naše filmová a televizní akademie mu věřila i na Oscary. Vkládala naděje do toho, že filmový Josef Mysliveček ve snímku Il Boemo obstojí i v silné konkurenci a na rozdíl od své historické předlohy nebude zapomenut. Sázka na životopisný film z období klasicismu byla poměrně logickým krokem. Vždyť sošky, které si v roce 1985 odnesli Miloš Forman a Theodor Pištěk za Amadea, jsou tak trošku i naše.
V porovnání se slavným filmem Miloše Formana je Il Boemo Petra Václava dost odlišný, Václav má navíc určitou výhodu v tom, že se zapomenutým českým skladatelem zabýval řadu let a ještě před samotným oscarovým adeptem o něm natočil povedený dokument. Od skutečných událostí si ale tvůrci tentokrát odpočinuli. Film kvůli minimu zachovaného materiálu z Myslivečkova života ani nemůže být životopisně přesný. Podle slov režiséra má jít spíš o sociální sondu do života italské šlechty, ambiciózních skladatelů a „děvek s darem od Boha“, jak tehdy drtivá většina lidí vnímala i sebeslavnější operní pěvkyně.
Il Boemo se soustředí na život Josefa Myslivečka (Vojtěch Dyk) od momentu, kdy se coby vyučený mlynář přestěhoval do Itálie, aby zde studoval hudbu a proslavil se jako maestro Giuseppe Misliweczek. Už na začátku je ale jasné, že se nejedná o klasický hudební film, kdy se rodí hvězda, vystoupá na vrchol, vyhoří a v závěru se vší parádou vystřihne velkolepý comeback ve Wembley, případně v Myslivečkově době ve vyprodaném divadle. Mysliveček hned na začátku v děsivém fyzickém stavu umírá na syfilis v bytě, kde shrabuje drobečky chleba ze stolu a na špinavé matraci s beznadějí vzpomíná, jak bylo krásné v oněch divadelních sálech vystupovat.
Nedozvíme se, jestli své milenky miloval, nebo jen využíval, jestli tvořil ze srdce, nebo pro peníze. Myslivečkovo pravé já zůstává skryté za pomyslnou karnevalovou maskou.
Cesta na hudební vrchol přitom nebyla jednoduchá. Nenarodil se jako geniální Mozart a své mistrovství musel přes řadu kontaktů pracně dokazovat. Nutno dodat, že kontakty tu znamenají velmi intimní známosti se šlechtičnami a významnými ženami, které těžko zvládaly život s kulturně nepříliš vzdělanými manžely. Mysliveček si brzy osvojil život ve stylu sex, drogy a opera, na který také doplatil. Po jeho složité cestě ke slávě se tak film v druhé polovině mění ve skladatelův postupný úpadek a vrcholí úplným zapomněním.
Maestro v maskách
V Il Boemo nesledujeme žádný Myslivečkův nablýskaný pomník ani střet génia s maloměšťáctvím, tak jako v Amadeovi. O to spíš, když se skladatelova postava podobá touhou po úspěchu více Salierimu ze slavného Formanova zpracování. Václav to dokonce ukazuje ve scéně, kdy se Mysliveček modlí za slávu stejně jako Salieri. Když se ale s Mozartem (Philip Amadeus Hahn) později setkává, lze z něj po problesku ohrožení vyčíst namísto závisti spíše dojetí. Mozart je tu nicméně ještě dítě a s českým skladatelem si padnou do noty.
Co se dozvíš po odemknutí?
- Co všechno se dělo za doprovodu Myslivečkových bangerů v operních lóžích.
- Kdy se ve filmu řeší doslova hov*o a proč tato scéna skvěle funguje.
- Jestli se povedlo obsazení a jaké easter eggs můžeš ve filmu hledat.
- Zda se tvůrcům vydařily i ženské postavy.
- Na co jeden Vojtěch Dyk nestačí a proč musí být dva.
- Jak se tvůrci vyhnuli kýčovitosti, ale i klišé dobových dramat, které jsi viděl*a stokrát.
- Co si v kině rozhodně užiješ.