Německá automobilka je nejnovější společností, která nabízí předplatné za klasickou funkci auta.
Tesla není jedinou automobilkou, která chce po majitelích aut příplatek za odemknutí některých stávajících funkcí vozu. Nově zavedla předplatné také firma Mercedes. Za 1200 dolarů ročně, v přepočtu tedy za dvacet osm tisíc korun, nabízí řidičům a řidičkám zvýšení výkonu jejich elektromobilů. O novince informoval server Verge.
Automobilky chtějí generovat zisky i po koupi auta
Chystané předplatné Acceleration Increase zlepšuje výkony modelů Mercedes-EQ EQE a Mercedes-EQ EQS v jejich standardních variantách sedan a SUV. Po zaplacení příspěvku se zkrátí doba zrychlení z 0 na 100 kilometrů v hodině přibližně o 0,8 až 0,9 sekundy. Kromě toho se zvyšuje výkon motorů o 20 až 24 procent, zvýšení se týká i točivého momentu.
„V předplatném není žádné fyzické vylepšení, pouze odemyká plné schopnosti vozidla. To naznačuje, že Mercedes záměrně omezil výkon, aby ho později mohl prodávat jako volitelnou výbavu,“ píše Verge. Jinými slovy si lidé zaplatí za výkon, který by vůz zvládl i bez předplatného.
Celosvětové prodeje nových vozů už několik let klesají a automobilky se proti tomu snaží bojovat vylepšováním softwarových funkcí. Formou předplatného chtějí generovat příjmy i poté, co si u nich někdo auto zakoupil. Podle Verge to dává smysl u některých specifických funkcí, jako je prémiová navigační funkce nebo dálkové monitorování vozidla. Zpoplatnění výkonu vozidla, ke kterému se nyní uchýlil Mercedes, ale server označuje za odporný trend.
Větší pobouření ale před několika měsíci vyvolala automobilka BMW. Ta v některých zemích chtěla po majitelích vozů osmnáct dolarů měsíčně (v přepočtu 420 korun) za to, aby mohli ve svých autech využívat vyhřívání sedadel. BMW se také pokoušela účtovat svým zákazníkům osmdesát dolarů ročně za přístup k Apple CarPlay a Android Auto, tedy za možnost propojení mobilních telefonů s autem. Tuto funkci ale automobilky běžně nabízejí zdarma. BMW tak s tímto krokem neuspěla.