Zpravodajský portál pro moderní generaci, která se zajímá o aktuální dění.
Zajímá tě aktuální dění? Zprávy z domova i ze světa najdeš na zpravodajském webu. Čti reportáže, rozhovory i komentáře z různých oblastí. Sleduj Refresher News, pokud chceš být v obraze.
Kliknutím na tlačítko tě přesměrujeme na news.refresher.cz
Tento článek je PR zpráva společnosti Powerlogy.
dnes 5. listopadu 2025 v 10:30
Čas čtení 2:08
Sponzorovaný obsah

Čtvrtina lidí v Česku je vyčerpaná minimálně 5 dní v týdnu. Gen Z to řeší sportem i energeťáky

 Čtvrtina lidí v Česku je vyčerpaná minimálně 5 dní v týdnu. Gen Z to řeší sportem i energeťáky
Zdroj: Unsplash / Stacey Koenitz
Diskutovat
Uložit Uložené

Češi a Češky mají méně energie než kdy dřív. Nový průzkum agentury NMS Market Research pro značku funkčních potravin Powerlogy ukazuje, že únava se stala všudypřítomným problémem napříč generacemi.

Lidé sahají po rychlých řešeních, jako je kofein nebo cukr. Jen málokdo jde ke skutečné příčině: nevyvážené stravě a životnímu stylu. Podle dat je 24 % lidí vyčerpaných pět a více dní v týdnu, navíc 56 % lidí říká, že se cítí unavení i tehdy, když se dobře vyspí. Paradoxně tento problém nejvíce zasahuje mladé, kteří by měli mít nejvíce energie.

Únava ovlivňuje vztahy i koníčky

Češi a Češky nejčastěji přiznávají, že únava omezuje jejich volný čas, vztahy a výkon v práci či
ve škole. Polovina populace si stěžuje na špatnou náladu a podrážděnost. Nejvíce to pociťují ženy, které zároveň častěji hledají zdravější alternativy, od doplňků stravy, večerního digitálního detoxu až po dechová cvičení nebo superpotraviny.

Powerlogy, průzkum
Zdroj: Powerlogy

Všechny generace se shodují, že hlavním viníkem únavy je kromě nedostatku spánku také stres. Další příčiny se pak liší. Zatímco Baby Boomers přiznávají, že je unavuje hlavně pracovní zátěž, u mileniálů hraje významnou roli nevyvážená strava a generace Z pak viní i čas strávený u obrazovky.

Powerlogy, průzkum
Zdroj: Powerlogy

Nejvíce paradoxů přináší gen Z

Mladí nejvíce přiznávají, že se cítí vyčerpaně i po kvalitním spánku. Řešení únavy se u Gen Z ale významně liší od jiných generací. Častěji než ostatní ji řeší sportem
a jídlem s dostatkem živin. Na druhou stranu také mnohem více konzumují sladkosti nebo energetické nápoje.

„Tento rozpor ukazuje, že se mladí snaží doplnit energii různými způsoby, od zdravých
po zcela nevhodné. Přitom právě u mladých je největší šance k trvalé změně, pokud začnou sázet na vyvážený jídelníček. Vyčerpání totiž nevyřešíme instantním doplněním energie. Potřebujeme optimalizovat životní styl tak, aby byl dlouhodobě udržitelný,“ vysvětluje Dušan Plichta, zakladatel značky Powerlogy a biohacker.

Powerlogy, průzkum
Zdroj: Powerlogy

Češi a Češky řeší únavu kávou a energeťáky

Lidé v Česku hledají rychlá řešení, často sahají po kávě, energetických drincích a sladkostech.
V průměru vypijí 6 šálků kávy týdně a 3 energetické nápoje týdně. Po doplňcích stravy sahá čtvrtina populace, častěji ženy a lidé s vyšším vzděláním. Zároveň se ale ukazuje, že lidé si roli stravy uvědomují. 71 % těch, kteří viní jídelníček ze své únavy, je ochotno ho změnit.

„Únava, která trápí většinu populace, není náhoda. Je to důsledek přetížení, nekvalitního jídla a nedostatku pohybu i odpočinku. Dobrá zpráva je, že řešení máme – skutečné jídlo, každodenní přirozený pohyb, více klidu a méně umělých stimulantů. Nejsou to zázraky na počkání, ale fungují dlouhodobě a bez vedlejších účinků. Je čas přestat hasit únavu energeťáky a cukrem a začít stavět na té nejlepší stravě a péči o své tělo,“ říká specialistka na zdravotní prevenci a výživu Margit Slimáková.

Powerlogy, průzkum
Zdroj: Powerlogy

Superpotraviny jako cesta z krize

Pětina Čechů by byla ochotná jako řešení zařadit do svého života superpotraviny. Tento trend je silnější u žen a mladších generací, které jsou obecně otevřenější novým způsobům, jak bojovat s vyčerpáním.

„Fenomén, který nazýváme pandemie vyčerpání, je pro nás výzvou, ale i příležitostí začít hledat dlouhodobá řešení. Kvalitní funkční potraviny a superfoods mohou lidem dodat energii, která stojí na pevných základech, ne jen na kofeinu,“ uzavírá Dušan Plichta.

vyzkoušej potraviny z powerlogy

O průzkumu: Reprezentativní průzkum v cílové skupině běžné populace ČR ve věku 18 a více let provedla agentura NMS Market Research. Výběr respondentů byl kvótní podle pohlaví, věku, vzdělání a bydliště. Sběr dat proběhl on-line v Českém národním panelu od 1. 9. do 8. 9. 2025. Velikost vzorku je 1002 respondentů.  

Domů
Sdílet
Diskuse