Ukrajinský prezident Volodymyr Zelenskyj se poprvé od začátku konfliktu v zemi vydal na zahraniční cestu, a to do USA. Vysloužil si tím negativní reakci Kremlu.
„Z cesty prezidenta Volodymyra Zelenského do Spojených států amerických nevzejde nic dobrého,“ reagoval na středeční let ukrajinské hlavy státu mluvčí Kremlu Dmitrij Peskov. Podle jeho slov, uvádí The Guardian, může Ukrajina zapomenout na mírová jednání. Mezitím řeší prezident USA Joe Biden další problém, který se týká dronů používaných Ruskem. Uvnitř mají být americké součástky.
O středeční cestě Zelenského do Washingtonu, kde měl vystoupit i v Kongresu, jsme tě informovali dopoledne. Zelenskyj naplánoval návštěvu Bílého domu v době, kdy má prezident Joe Biden oznámit novou dodávku zbraní pro Kyjev včetně raket systému Patriot. To se ruské straně nelíbí.
Kreml tvrdí, že dodávkami zbraní se Západ snaží prohloubit konflikt. „Dodávky zbraní pokračují a sortiment dodávaných zbraní se rozšiřuje. To vše samozřejmě vede k vyostření konfliktu, což pro Ukrajinu nevěstí nic dobrého,“ dodal Peskov. Ruský prezident Vladimir Putin se totiž má ve stejnou chvíli setkat s vysoce postavenými představiteli ruských ozbrojených sil, zhodnotit výsledky války na Ukrajině a po sérii porážek na bojišti stanovit plán pro příští rok.
Americké součástky v íránských dronech
Ve stejné chvíli také Spojené státy řeší situaci spojenou s íránskými drony, které využívá ruská strana na Ukrajině. Podle CNN se jedná o více komponentů včetně mikroelektroniky pocházející z USA, jimiž jsou stroje vybaveny. Na případu již prý údajně pracuje speciální tým vyšetřovatelů. Existují totiž důkazy, že i přes přísné embargo se íránská strana ke komerčně dostupným součástkám dostane.
Minulý měsíc vyšetřovací organizace Conflict Armament Research se sídlem ve Spojeném království zkoumala několik dronů, které byly sestřeleny na Ukrajině. Zjistila, že až 82 % jejich součástek bylo vyrobeno společnostmi se sídlem v Americe. Našla zde procesory firmy Texas Instruments a taktéž motor vyrobený rakouskou firmou, již vlastní kanadský koncern Bombardier Recreational Products. Obě firmy prý netuší, jak je to možné.
Situace má dokazovat, že i součástky použitelné k civilnímu létání mohou být natolik výkonné, že se dají využít i pro účely armády. Tyto části často spadají těsně pod hranici výše zmíněného embarga.