„Intenzivně o tom diskutujeme a snažíme se argumentovat, případně zavést úpravy,“ okomentoval tzv. blackface pro Refresher tiskový mluvčí Charity ČR Jan Oulík. Jak ale uvedl o den později pro Seznam Zprávy, změny nakonec nebudou.
Charita České republiky neplánuje upustit od tzv. blackface v rámci Tříkrálové sbírky, uvedl v úterý pro Seznam Zprávy mluvčí instituce Jan Oulík. Zvyk, během něhož chodí Tři králové, tedy Kašpar, Melichar a Baltazar, kteří se poklonili narozenému Kristu, koledovat a sbírat peníze pro charitu, může být nevhodný kvůli začernění obličeje Baltazara reprezentujícího africký kontinent.
Proti tomu vznikla i petice, o které jsme informovali v pondělí. Již ve středu ale byla stažena autorkou Terezou Navrátil Šimonovou. Oficiálním vysvětlením jsou výhrůžky a napadání.
Ještě v pondělí mluvčí Charity ČR Oulík ujišťoval Refresher, že probíhá debata. „Zaznamenali jsme, že na toto téma vznikla diskuse, nad kterou se zamýšlíme. I u nás v Charitě proto vznikla rozšířená diskuse. Zatím jsme k žádnému konečnému verdiktu nedospěli, neboť se jedná o novou věc v našich vnitřních sítích,“ řekl.
„Výsledek tedy zatím nemáme, ale intenzivně o tom diskutujeme a snažíme se argumentovat, případně zavést úpravy. Bereme to vážně, nebereme to na lehkou váhu a uvědomujeme si, že třeba v dnešním kontextu mohou některé zvyky vypadat nekorektně. Bereme to vážně, zamýšlíme se nad tím a hledáme řešení,“ dodal.
Nebudeme nic měnit, říká charita
Avizované řešení představil o den později Seznamu Zprávám. „Tříkrálové koledování je starý lidový zvyk. Postavy tří králů, mudrců, kteří se do Betléma přišli poklonit právě narozenému Spasiteli, odrážejí středověkou představu tří tehdy známých kontinentů – Asie, Evropy a Afriky, tedy celého světa,“ uvedl Oulík s tím, že kritika je neopodstatněná a charita se nechystá nic měnit.
„ ‚Černý‘ král Baltazar, zosobňující Afriku, je v celém příběhu postavou váženou, panovnickou, stejně jako ostatní dva – Kašpar a Melichar. Mrzí nás, že jsou symbolu krále Baltazara přisuzovány nějaké jiné významy,“ uzavřel s tím, že Tříkrálová sbírka navazuje na starou, od středověku známou tradici koledování.
Petice zmizela
Některých lidí se ale tato tradice dneska dotýká a dávají to jasně najevo. Reakcí byla i petice z iniciativy členky africko-české etnické skupiny Terezy Navrátil Šimonové, která chtěla vyzvat Arcidiecézní charitu, aby od praktiky začerňování tváří upustila.
„Jedná se o praktiku, která je hluboce nerespektující, zraňující a ponižující pro obyvatele Česka jiné než bílé barvy pleti,“ napsala do petice, v níž zdůraznila, že se jedná o urážlivý, rasistický projev, výsměch všem Čechům a Češkám, turistům i turistkám tmavé barvy pleti a všem etnickým křesťanům.
Petice nicméně dlouho na internetu nevydržela. Autorka ji, podle textu na stránce, sama stáhla. Důvodem bylo „napadání a výhružky, které jsou za hranou slušného chování“.