Nosíš oblečení do roztrhání a rozstříháváš i zubní pastu? Pak dost možná žiješ underconsumption core. Co to ale vůbec znamená? A může si ho dovolit každý?
Možná jsi v posledních dnech viděl*a takové video i ty: „Podívej se, jak nosím své staré letité boty až do rozpadnutí! Koukej, má skin care obsahuje jen tři produkty! A večer si dám jen dva suplementy!“
Princip videí, které se šíří TikTokem je veskrze jednoduchý. Představují protipól k obvyklým tiktokovým trendům, jež prezentují nové nákupy či vyzdvihují novinky na trhu všeho druhu. I když jde proti těmto tendencím, překvapivě se chytl – videí pod hashtagem #underconsumptioncore najdeš tisíce.
Underconsumption core by se dal doslova přeložit jako podspotřeba až do morku kostí. Vymezuje se proti overconsumption, čili nadspotřebě, přílišné konzumaci, která je jinak na TikToku i v kapitalistickém světě běžným jevem. Společnost nás totiž kvůli reklamám a marketingu nutí nakupovat více věcí, než doopravdy potřebujeme.
Nový trend pak shrnuje věta jednoho z tisíců videí: „Tohle je jen připomínka, že nepotřebuješ kupovat miliony produktů, aby ses cítila krásná a pečovala o sebe,“ snaží se v něm mladá žena vštípit svým sledujícím.
Kromě dlouho používané kosmetiky se ukazují také obnošené boty, opravené poličky nebo zastaralý nábytek nebo byt nepřeplácaný dekoracemi. Všechno doprovází i četné tipy, jak šetřit: třeba opravou nebo takzvanou upcyklací, což je proces, při kterém zdánlivý odpadek nebo zbytkový materiál využiješ jinak, typicky třeba přešiješ staré oblečení na nové nebo si vyrobíš postel ze starých palet.
Co nemáš, to nepotřebuješ
Ptáš se, jestli jsi i ty obětí overconsumption, neboli nadspotřeby? Na konci článku jsme ti připravili malý test. Jako dobrý ukazatel ti poslouží třeba na videích nejčastěji skloňovaná koupelna. Máš ve sprše vice než pět přípravků? Kupuješ si nový šampon, skin care nebo třeba sprchový gel až potom, co ti dojdou ty staré? Pokud tvé šuplíky zásob přetékají a produktů máš více, než užiješ, tak pravděpodobně ano. Underconsumption tě tak vyzývá k zamyšlení, zda není čas místo dalších nákupů poctivě vypotřebovat věci, které už doma máš.
Možná sis ale naopak doposud při čtení tohoto textu říkal*a, že najednou jsi se svým přístupem, kdy si zbytnosti nekupuješ, považuješ to třeba za zbytečné nebo jako ztrátu peněz, zase trendy, aniž bys o tom tušil*a. Podobný tón volí i třeba článek australské verze módního magazínu Elle. V něm se autorka ptá, jestli spíš než, že by byla součástí jakéhosi trendu, není zkrátka jenom normální.
Underconsumption nebo chudoba?
Důležitou připomínkou je také video jedné z uživatelek, která natočila svou domácnost, ve které rozpadající se gauč přelepila tejpem, její zahradní jezírko plní bakterie, protože si nemůže dovolit chemii potřebnou na vyčištění a stejně tak zeje prázdnotou její špajzka, protože zkrátka nemá dostatek peněz na to ji doplnit. V úvodu videa tak štiplavě píše, že nežije underconsumption core, ale pod hranicí chudoby.
Underconsumption také nutně nemusí znamenat druhou ruku, skromnost a environmentální přístup. Jedním ze subtrendů, který se střídavě vrací už léta je pak i nyní takzvaný luxusní minimalismus. Ten spočívá v nákupu drahých, ale „kvalitních“ produktů. V takových videích se lidé předhání v ukazování drahých a designérských kabelek a doplňků. O udržitelnost v takovém případě nutně nejde. Káže se spíše princip, že je lepší si koupit jednou v životě kabelku z Pařížské než jich mít desítky z H&M.
Potřebuješ ale všechno nové?
Underconsmutption core je vítaným trendem hlavně pro ty, kteří jinak na sociálních sítích zažívají úzkost z toho všeho, co nestíhají mít, kupovat a jak nemohou vypadat. Za onu nadspotřebu, proti které se underconsumption vymezuje, ale TikTok patří k jedněm z viníků. Nejzjevnějším příkladem je móda.
Sociální sítě podporují fenomén zvaný ultra fast fashion – tedy super rychlou módu. Ta funguje na následujícím principu: představ si, že se populární influencerka vyfotí v líbivém outfitu. E-shop to zaregistruje, nechá podobného modelu vyrobit tisíce kousků, a to ve zcela zrychleném procesu. Takový kousek ovšem mívá životnost maximálně pár týdnů - ostatně stejně tak dlouho bude ještě cool. Za pár dní se pak kolečko roztočí znova.
Pokud se na TikToku pohybuješ tak, to určitě znáš. Podobných příkladů najdeme stovky a desítky. Nejde totiž jen o oblečení, ale třeba také o produkty pečující o pleť a vlasy nebo vychytávky do domácnosti.
Plastové organizéry, Stanley cupy, nebo retinol – to všechno se stalo často virální právě na TikToku. Pokud jsi na téhle sociální síti zabrouzdal alespoň jednou (i instagramová reelska v tomhle postačí) určitě jsi viděl nějaké ty hauly, tedy videa s ukázky nákupů, dále desetikrokové skin care rutiny nebo makeup tutoriály a zcela nepochybně reklamy na něco ze zmíněného.
Přesto je underconsumption core něco, co je na TikToku bezesporu vítané. Vrací se tam totiž již tolikrát ohraná myšlenka, že nemusíme podléhat všemu, co v reklamách a na sociálních sítích vidíme. Tak jen doufejme, že minimalistické myšlení ho u uživatelstva neodvane dřív, než proscrolují svou for you page.