Radovi je 18 let a věnuje se činnosti, která není v českém ani slovenském prostředí moc běžná. Jako milovník grafiky a kreativity vytváří thumbnaily, což jsou v podstatě miniatury a v nejjednodušším překladu titulní obrázky pro videa na YouTube.
Osmnáctiletý mladík je momentálně v posledním ročníku střední technické školy v Trnavě. Grafika, a tedy i tvorba miniatur, je pro něj již výdělečnou činností, což přispívá i k tomu, že se nechystá na vysokou školu.
„Na vysokou školu asi nepůjdu. Vlastně ani nevím, na jakou bych šel. Už na střední školu jsem šel s tím, že nevím, kam jinam,“ začal Rado se smíchem náš rozhovor na studentskou notu. Jak dodal, maturita ho v práci nijak neomezuje, všechno stíhá.
Ach ano. (smích) Ale nikdy tam nebyl ani náznak seriózní sportovní kariéry. Nejsem moc sportovní typ. Pár let jsem chodil na uměleckou školu na kreslení, to mě bavilo. Paradoxně právě při fotbale mě napadlo, že bych mohl začít vyrábět thumbnaily a třeba je někomu prodávat.
Mohlo mi být tak 11 let. Měl jsem malý kanál na YouTube, kde jsem se jen natáčel při hraní her, nic převratného. O rok nebo dva později jsem to začal brát trochu vážněji. Podíval jsem se na pár tutoriálů, stáhl si Photoshop a prostě jsem začal.
Heh, rychle jsem si uvědomil, že tahle forma YouTube není pro mě. Teď, když mám určitou komunitu lidí, bych možná mohl začít něco tvořit, ale rozhodně ne herní obsah, spíš něco, co souvisí s grafikou.
Dřív jsem dělal 3D plakáty a podobné věci, zkoušel jsem toho víc, chtěl jsem se naučit i něco nového, ale zůstal jsem hlavně u těch thumbů.
Jaké byly tedy tvé začátky?
Udělal jsem první grafiky a dal je na svůj Instagram, kde jsem měl asi 100 sledujících. (smích) Pak mi ale zavolal kamarád, který pracoval ve známé československé komunitě Fortnite. Tam začal ten hype, protože jsem najednou pracoval s největšími letsplayery této populární hry na CZ/SK scéně.
A co odměna?
Nedali mi peníze, ale podělili se o mě na stories. To bylo v tu chvíli skvělé, protože jsem si tak rychle udělal jméno. V herním světě jsem pracoval asi do patnácti let, pak jsem začal točit spíš osobní videa, resp. už ne o hrách.
Proč právě Redaypsd?
To ani nevím. (smích) Chtěl jsem nějakou přezdívku. Jednou jsem se bavil s kamarádem a nějak mě napadlo Reday, protože se jmenuju Rado. Nemá to žádný větší nebo hlubší význam. PSD je zkratka pro dokument Photoshopu.
Co ti na to řekli rodiče na začátku?
Především mě nenechali moc sedět u počítače. Ale pak přišel covid a nebylo co dělat. (smích) Berou to dobře, povzbuzují mě v tom, protože vidí, že vlastně něco tvořím. Není to jen o tom, že bezcílně hraju nějaké hry.
Změnil se jejich pohled poté, co zjistili, že se na tom dají vydělat peníze?
Asi ani ne, spíš byli opravdu rádi, že nehraju jen hry, ale dělám něco kreativního.
A co pohled tvých kamarádů, spolužáků?
To je různé. Dobří kamarádi mě podporují, ale mám i spoustu haterů. Když se s někým o tom začnu bavit, většinou ho to hodně zajímá.
Pracuješ v současné době s více různými klienty, nebo se zaměřuješ na jednoho konkrétního?
Momentálně pracuji na volné noze. Mám spoustu nabídek, vlastně ani nevím, kolik různých nabídek je. Jsem dost vytížený, pracuji maximálně na třech nebo čtyřech klientech v jeden čas, pak to střídám a podobně.
Jak tedy třídíš konkrétní klienty?
To také záleží na tom, na co mám zrovna náladu. S některými jsem pracoval i přes rok, ale pak mě to přešlo. Raději mám dlouhodobé klienty, protože si snáze udělám představu o tom, co asi očekávají. Teď jsem pracoval s novým klientem a muselo dojít k několika úpravám, protože jsem se asi úplně netrefil do jeho stylu. Například když jsem dělal thumby pro dětský videokanál, po chvíli mě to přestalo bavit a vzal jsem místo toho jinou nabídku.
Kdy jsi začal dostávat tolik pracovních nabídek?
Postupně. Po těch miniaturách pro Fortnite jsem se v patnácti letech přesunul víc na Twitter a začal spolupracovat se zahraniční scénou. Začalo se to tak samo nabírat.
Mluvíš o množství nabídek, které si nestihneš přečíst. Musel jsi časem udělat nějakou změnu, třeba někoho najmout?
Vůbec ne, zatím je to v pohodě a zvládám to. (smích)
Stalo se ti, že jsi odmítl nějakou nabídku?
Určitě, to se stalo už mnohokrát. Například jsem odmítl udělat thumb na kanál o Karen, která křičí na lidi a policajty. Na YouTube je to známé jako Karen vs. policajti. Tenhle styl mi vůbec nevyhovuje.
Zažil jsi také moment, kdy jsi vytvořil něco, co bylo klientem odmítnuto?
To se mi moc nestává. Částečně je to dáno tím, že pokaždé, než dělám finální verzi, pošleme si s klientem nějaké skici a nápady, jak by to mohlo vypadat. Vždy je to ale individuální, protože každý klient je jiný, má jiný formát videa a jinou cílovou skupinu.
Vidíš tedy videa velkých youtuberů ještě před jejich zveřejněním?
Spíš mi stačí název a nápad popsaný třemi větami, nestává se, že by mi tvůrci posílali videa dopředu.
Jak vlastně proces tvorby takové miniatury od začátku probíhá?
Začíná to tím, že mi klient napíše na Instagram nebo Twitter. Pak si domluvíme konverzaci, kde řešíme řadu věcí. Například jaký má dotyčný kanál, kolik miniatur chce, jaké jsou jeho cíle s videem/kanálem atd. Poté už tvořím a následně posílám nápady a finální verze.
Jak dlouho trvá vytvořit takový thumb?
Řekněme, že v průměru jsou to tak 2-3 hodiny na jeden.
Je tento proces spíše o drahém programu, nebo o zručnosti tvůrce?
No, já jsem používal a stále používám pouze Photoshop. Stojí asi 600 korun měsíčně pro studenty, a to bohatě stačí.
Podle čeho vytváříš vlastně ty náhledy?
Musím dobře znát pointu, název a cíl videa. Musí prostě vystihnout celé video na jednom obrázku. Psychologicky jde o to, aby člověka obrázek zaujal, aby na něj kliknul, a zároveň by měl na základě tohoto obrázku pochopit video. Musí vynikat barvami, kontrastem a podobně.
Myslíš si, že thumby mohou video zpopularizovat, ale také „pohřbít“?
Určitě ano. Na titulku také záleží, je to vlastně mix důvodů, proč člověk na video klikne. Pokud na video kliká stále více lidí, zvyšuje se šance, že se někteří z nich podívají na celé, a proto ho YouTube bude tlačit více do popředí. Tento druhý krok je však nyní úkolem dobré kamery a editu.
Kdo má na YouTube nejlepší náhledy?
To bude Mr.Beast. To, jak velký mají tým a kolik mají zkušeností, z nich dělá špičku v oboru.
Jaká je tvá pracovní doba?
Je to takový volný styl. Dobře se mi pracuje například v noci. Ale teď jsem schopen si to rozložit tak, abych stihl všechno, co potřebuji udělat.
S jakými nejznámějšími lidmi jsi spolupracoval?
Momentálně pracuji s Carterem Sharerem, má 10,7 milionu odběrů. Briana má teď 16,6 milionu odběratelů, The Prince Family mají 12 milionů, většina má kolem 10 milionů odběrů. Super je, že dělám, nebo jsem dělal s někým, koho jsem sledoval jen jako dítě, a teď pro něj dělám titulní obrázky.
Jak se k tobě takoví klienti dostanou?
Funguji hodně na Instagramu a Twitteru, tam mě najdou. Kontaktují mě a pak vymýšlíme způsoby spolupráce. Většinou jsou to Američané.
Stali se z youtuberů postupně celebrity, které reprezentuje jen jejich tvář a vše ostatní dělá někdo jiný?
Do určité míry to tak je. Ale často spolupracuji i s lidmi, kteří se třeba vůbec nepodílejí na tvorbě, protože mají třeba 15 milionů sledujících a vlastní tým lidí, ale přesto je proces tvorby zajímá.
Co konkurence na Slovensku nebo v zahraničí?
V zahraničí je určitě mnohem rozšířenější. V několika žebříčcích je thumbů dokonce mezi deseti nejlepšími side hustles, tedy vedlejšími činnostmi. Na Slovensku, když jsem začínal, to dělalo hodně lidí. Hodně jich začalo a skončilo. V poměru to může být 95 procent lidí, kteří to najednou přestali dělat. Asi je to přestalo bavit, možná ani neměli nabídky.
Kolik si můžeš vydělat za jednu takovou titulku?
Řekněme v průměru od 100 do 300 eur (2500 až 7500 korun) za jednu. Znám i lidi, kteří za jednu berou bez problémů od 500 do 1000 eur (12,5 tisíc až 25 tisíc korun).
Kolik jich dokažeš udělat za měsíc?
Velmi záleží na tom, jaký mám měsíc. Teď například píšu také práci do školy, takže na ní pracuji o víkendu. Ale jde to od těch 15 až 20 ve slabším měsíci po 30 až 40 v silnějším.
To je hodně peněz a ještě navíc v online světě. Jak se zabezpečíš proti případným podvodům?
Klientům posílám fakturu, ve většině případů jim věřím a oni mi peníze pošlou až po dokončení práce. Pracuji s tolika jmény, že by si asi nedovolili riskovat svou pověst tím, že nezaplatí tvůrci thumbnailu. Je to postavené na důvěře.
Takže se ještě nestalo, že by ti někdo nezaplatil?
Ano, stalo, ale už je to dávno.
Jak si podle tebe vede slovenský nebo český YouTube?
Když to poslední dobou trochu víc sleduju, tak mi přijde, že spousta věcí se tady podle zahraničí jen opakuje, takže to tak nějak doháníme. (smích) Co se týče náhledů, tak jak slovenský, tak český YouTube je plný kradených thumbů, které někdo jen lehce upravil. Příkladem je známý český youtuber s miliony odběratelů, který miniatury doslova krade.
Stává se ti taky, že někde na naší scéně vidíš svou práci?
Ale jasně, v mnoha videích vidím, že je to kompletně můj výtvor a můj thumb, ale někdo si jen změnil obličej za svůj nebo udělal minimální změny, už to poznám. Ale nemůžu s tím nic dělat.