Rok 2017 se nese v duchu velkých změn a po spolupráci s Louis Vuitton se legendární Preme vydalo novým směrem.
Před pár hodinami se na internetu potvrdila zpráva o tom, že značka Supreme prodala menšinový podíl ve své společnosti správcovské firmě The Carlyle Group a i když detaily samotné smlouvy nejsou pro veřejnost známé, podle dostupných informací je jasné, že svět streetwearu čekají velké změny. Jeden z nejvíce kultovních brandů na scéně si už od svého založení v roce 1994 zakládal zejména na politice „Fuck 'Em“, která ve zkratce znamenala to, že majitelé značky měli úplnou kontrolu nad jejím fungováním a právě díky tomu si získali i srdce mnoha fanoušků pouliční kultury.
Preme si totiž vybudovalo jednu z nejsilnějších fanouškovských základen na světě, která podnítila vznik mnoha odvětví ve světě módy, jakým je například reselling, ale protože peníze hýbou světem, skejtový brand z New Yorku se dostal do pozornosti kraváťáků a byznysmenů, kteří vyčíslili hodnotu samotné značky na zhruba $1 miliardu.
Tady se vracíme zpět k firmě The Carlyle Group, která nově vlastní 50 % Supreme, což v konečném důsledku vůbec není až tak menšinový podíl, jak by se na první pohled zdálo. Vývoj značky za posledních pár let nasvědčuje tomu, že Supreme již v minulosti přijalo kapitál od jiných firem a samotný zakladatel, James Jebbia, by tím pádem úplně vypustil z rukou většinový podíl ve své firmě.
Podle slov zakladatele společnosti Google Voice a Google Analytics, Wesleyho Chana, však hlavním úkolem správcovské společnosti The Carlyle Group není tunelování, ale podpora fungování firmy a zvýšení zisků, kterého dosáhnou tím, že do Supreme nainstalují vlastní management a zefektivní model jejich fungování.
Supreme patří bez pochyb mezi značky, které si dokázaly podmanit celý svět, ale příchod nového investora by měl posunout její globalizaci na úplně jinou úroveň. Jedním z prvotních znaků nadcházejících změn tak mohla být už i kolaborace se značkou Louis Vuitton, která otevřela streetwearu brány do světa vysoké módy v plné parádě, ale pro samotnou firmu bylo mnohem důležitější např. otevření brooklynské pobočky 5. října.
Donedávna totiž platilo, že kamenné obchody Supreme byly jen v 11 městech po celém světě (z toho 6 v Japonsku), ale aktuální situace naznačuje tomu, že noví majitelé budou chtít zacílit na několik dalších klíčových metropolí a v neposlední řadě i na Čínu, která je druhým největším spotřebitelským trhem na světě.
S tím je však spojeno množství změn, které přímo ovlivní samotné zákazníky a v neposlední řadě i resellery. Většího zisku se totiž dá dosáhnout jen pokud se otevřou nové pobočky, tím pádem se musí vyrobit více produktů, a to je v rozporu s dosavadním fungováním brandu. Podobný vzorec však pochopitelně není ve světě módy žádnou novinkou, ale pokud si vzpomeneme na případ A Bathing Ape z únoru 2011, kdy Nigo prodal 90 % podílu ve své značce firmě IT, zbývá nám jen doufat, že stejný scénář se nebude opakovat. Odchod vedoucí osobnosti a změna ve struktuře firmy totiž znamenaly drastický úpadek jedné z nejlegendárnějších značek streetwearu, která tak dnes žije už jen ze své předešlé slávy.
Společnost jako The Carlyle Group by totiž nekoupila podíl v Supreme jen kvůli tomu, aby nemusela stát v řadách na box logo, a tím pádem se dá předpokládat, že v průběhu 3 až 5 let bude chtít vyboostovat hodnotu firmy na ještě vyšší úroveň a v zápětí ji prodat některému z módních konglomerátů, například LVMH nebo Kering, resp. vstoupit na burzu.
Jaký je tedy výsledek a co můžeme v budoucnosti očekávat? Jedna věc je jistá. Supreme už nikdy nebude výhradně kultovním brandem, jak tomu bylo doposud a cesta „komerce“ by tak mohla svým způsobem ovlivnit i svět resellingu. Produktů bude víc, obchodů bude více, dostupnost bude lepší, čtvrteční dropy pravděpodobně zůstanou, ale limitované kousky už nebudou tak limitované.
Pokud by se dokonce naplnily ty nejhorší scénáře a Preme by po vzoru BAPE podstoupilo i kroky snižování nákladů, jejich produkty by se mohly začít vyrábět v Číně (což se mimochodem do jisté míry děje již dnes) a z původní myšlenky brandu by tak zůstalo jen holé bogo. Fanoušci se nyní mohou už jen modlit, aby společnost The Carlyle Group investovala i do kvality a zhodnocování značky zevnitř a ne jen slepě utíkala za ziskem.