Dnešní otevřená sexualita byla ještě před desítkami let naprostým tabu.
Sex byl ještě před pár desítkami let velmi tabuizovaným tématem. Společnost byla obecně daleko zdrženlivější a pohled na odhalené ženské křivky se mužskému oku rozhodně nenaskýtal tak často jako dnes. Teprve s příchodem průmyslové revoluce a s ní spojenými společenskými a kulturními reformami se začali lidé k sexualitě a nahotě postupně stavět čelem. Od skandalizování odhaleného kotníku až po dnešní otevřenou sexualitu jde o dlouhou cestu. My si jí však, díky kinematografii, můžeme projít od samotných začátků v podobě nesmělého polibku, přes první nahotu, až po sex dvojice stejného pohlaví.
První polibky a nahota
Carmencita (1894)
Španělská tanečnice Carmencita byla údajně první ženou, která se objevila před kinetografem (Edisonovou filmovou kamerou), a pravděpodobně první ženou, která se kdy objevila v americkém filmu. Krátký film (asi 21 sekund) zároveň pokořil i další milník, neboť se stal prvním filmem, který podlehl cenzuře. Některé projekce byly tehdy zrušeny, jelikož Carmencita během tance odhalovala nohy a několikrát bylo dokonce téměř vidět i její spodní prádlo.
Le Coucher de la Marie (1896)
Tento francouzský fim od Alberta Kirchnera je považován za zakladatele pornografie. To je samozřejmě třeba brát nadneseně. Přesto však šlo na tehdejší dobu o velmi odvážný počin a režisér by s ním pravděpodobně nikde mimo otevřenou Paříž neuspěl. V několikaminutovém filmu vstupuje kabaretní tanečnice Louise Willy, která předvádí první striptýz v historii filmu. Samozřejmě se ale neodhalí úplně.
The Kiss (1896)
Úplně první filmový polibek proběhl mezi viktoriánským párem. Natočen byl jako úsek z divadelní hry The Widow Jones. Jedná se o kraťoučký záběr, který ukazuje dvojici, jež se něžně polibkuje na tvář, načež přichází polibek na rty. Tehdy však film vzbudil pobouření učásti veřejnosti a hlavně u římskokatolické církve, která požadovala cenzuru a morální reformu.
A L'Ecu d'Or ou la Bonne Auberge (1908)
Na chvíli se však přesuňme mimo mainstreamové projekty do stínů černého trhu. Přestože si většinová společnost hrála na cudnost, ve skutečnosti už na začátku 20. století vznikaly filmy, které by si svým explicitním zobrazením sexu nezavdaly s dnešními pornografickými snímky. Tento několikaminutový počin je považován za vůbec první porno, které je dochováno. Vzniklo ve Francii a otevřene zobrazuje dvě ženy a jednoho muže při sexuálním aktu.
Traffic in Souls (1913)
Prvním celovečerním snímkem režiséra Carla Laemmla a jeho Independent Motion Picture Company bylcelovečerní snímek Traffic in Souls (jinak také While New York Sleeps). Jednalo se o nejdražší snímek té doby ($57 000), avšak jeho tvůrce nemusel litovat, neboť mu vynesl závratných $450 000. Navíc se jednalo o vůbec první americký celovečerní film se sexuální tématikou. Jednalo se o falešný dokument, který zobrazoval únos dvou dívek, které byly posléze donuceny pracovat v nevěstinci, nazývaném „dům nepravostí“. A ačkoli producenti inzerovali, že se ve filmu diváci dočkají i vášnivých sexuálních scén, opak byl pravdou.
The Cheat (1915)
Režisér Cecil B. DeMille natočil toto melodrama, které kombinovalo sexualitu a sadomasochismus a napnul tak limity cenzury k prasknutí. Jeho snímek vyprávěl o zadlužené dámě jménem Edith Hardy, která se v zoufalosti obrátila na japonského obchodníka se slonovinou Hišuru Tori. Když mu pak měla vrátit část dluhu ve výši $10 000, dožadoval se místo peněz jí samotné. Když se mu začala vzpírat, sadistický muž ji popadl za vlasy a na rameno jí vypálil značku, aby tak ukázal, že se stala jeho majetkem.
Inspiration (1915)
Audrey Munson, žena, která stála modelem řadě sochařů, se stala zároveň i první ženou, která se odhalila v nepornografickém americkém filmu. Ten vyprávěl příběh jejího života sochařského modelu a pro úspěch před diváckým obecenstvem, se jako polonahý model představil i ve filmech Purity (1916) a Heedless Moths (1921).
Homosexualita a první sex na stříbrném plátně
Michael (1924)
Toto německé romantické drama je zřejmě prvním filmem s homosexuálním podtextem. Okamžitě po premiéře byl zakázán ve Francii a v USA, kde se do kin dostal až v roce 1927 a to se změněným názvem - Chained: The Story of the Third Sex. Jednalo se o vizuálně působivý příběh o milostném trojúhelníku Claudeho Zoreta (Benjamin Christensen), jeho můzy Lucie Zamikoff (Nora Gregor) a staršího malíře Michaela (Walter Slezak). Michael se do Zoreta zamiluje, ten má však oči jen pro svou můzu, ruskou princeznu Lucii. Jednalo se tedy o první zobrazení homosexuální lásky, ačkoli ta byla neopětovaná.
Extáze (1933)
Československé romantické drama Gustava Machatého znamenalo další milník na poli sexuality ve filmu. Skandální snímek byl hned v několika zemích zakázán a v dalších cenzurován. Jednalo se totiž o vůbec první nepornografický film, v němž byl zobrazen sex. Konkrétně se jednalo o sex orální a na plátně jsme mohli vidět jen obličej herečky, na jejímž obličeji bylo poznat, jak postupně směřuje k orgasmické extázi. Roli ztvárnila Hedwig Kiesler, později v Hollywoodu proslavená jako Hedy Lamarr.
The Outlaw (1943)
Spousta snímků z třicátých a čtyřicátých let minulého století měla problém dostát přísným pravidlům hodnotící komise. Žádný z nich však takový, jako nechvalně proslulý sexuálně orientovaný western The Outlaw. Ten byl natočen už v roce 1941, poprvé uveden v jednom kině v roce 1943 pro širokou veřejnost premiéroval až v roce 1946. To vše kvůli Jane Russell, která ve filmu působí záměrně velmi vyzývavým dojmem, nosí krátké sukně a neustále flirtuje. Konroverzní hit točící se kolem postavy Billyho Kida je plný sexuálních narážek o svlékání a vždy, když to vypadá, že dojde k sexuálnímu aktu, scéna ztmavne.
Mom and Dad (1945)
Opět trochu odbočme od klasických celovečerních filmů. V tomto roce totiž spatřil světlo světa nebývale otevřený edukativní snímek, který popisoval věci jako pohlavní hygienu, anatomii mužů a žen, nebezpečí pohlavních chorob nebo rizika předmanželského sexu. Film byl promítán celá dvě desetiletí a výraznou měrou pomohl k osvětě širší veřejnosti v oblasti, která byla do té doby výraznou měrou tabuizována.
Nahota v barevném filmu a první otevřený sex
Garden of Eden (1954)
První barevný film, který zobrazoval nahé ženy a muže, se odehrával na nudistické pláži. Na plátně diváci mohli vidět prsa a pozadí, avšak pohlavní orgány byly zakryty nebo mimo záběr. I přesto měl film velké problémy a nakonec byl v USA zakázán.
...and God created woman (1956)
Tento artový počin byl nejen startovní dráhou pro Brigitte Bardot, ale také ukázkou ostatním filmařům, že nahota a krása prodávají. Snímek zaznamenal největší finanční úspěch ze všech filmů 50. let a do jisté míry odstartoval novou éru zobrazování ženského těla na stříbrném plátně. Hned v úvodním záběru filmu vidíme hlavní hrdinu, jak se nahá opaluje. V průběhu filmu pak vystupuje v promočeném triku bez podprsenky a během tance odhalí své černé spodní prádlo. Jen toto stačilo k tomu, aby diváci zaplavili kina.
I Am Curious (Yellow) (1967)
Švédský avantgardní falešný dokument obssahoval natolik otevřené sexuální scény, že bořil všechny do té doby neporušené hranice. Zobrazoval sex jako něco naprosto přirozeného, a to na příběhu 22leté Leny, která se zamiluje do muže jménem Borje. Nepříliš záživný snímek však získává na síle díky své odvaze. Na stříbrném plátně díky němu mohli diváci poprvé vidět simulovaný sexuální akt a také doteky či polibky na intimních místech.
Midnight Cowboy (1969)
Snímek Johna Schlesingera je velkým milníkem hned v několika oblastech. Jednalo se o první film s hollywoodskými hvězdami, který dostal hodnocení X (později sníženo na R) a zároveň vyhrál Oscara za Nejlepší film. V hlavní roli se představil Jon Voight a Dustin Hoffman. Příběh o muži, který se vydal splnit si americký sen, jen aby narazil. Jeho plán stát se gigolem, který se bude přiživovat na bohatých paničkách ztroskotá a nakonec se navzdory své orientaci musí uchýlit k homosexuálním praktikám. Právě jejich zobrazování a další otevřeně sexuální scény znamenaly průlom a od té doby už Hollywood nikdy nebyl stejný.
Experimentování
Last Tango in Paris (1972)
Film režiséra Bernarda Bertolucciho byl mezníkem a zároveň kontroverzním erotickým filmem, který získal hodnocení X, především kvůli notoricky známému sexuálnímu aktu mezi Mariou Schneider a Marlonem Brando. Velmi syrová forma zobrazení sexu bez špetky romance o něco více otevřela cestu různorodým sexuálním aktům v mainstreamových filmech.
Caligula (1979)
Hollywoodský vysokorozpočtový (17 milionů dolarů) bizarní sexuální epos budí vášně dodnes. Ve své době vzbuzoval pozornost otevřeným násilím a sexem, avšak zaznamenal finanční propad. Jednalo se o poslední velký pokus zatáhnout do mainstreamového proudu filmů otevřený sex a nahotu. Diváci však toto ponižující a v mnoha ohledech přehnané dílo odmítli. Definitivní konec otevřeně sexuálních hollywoodských filmů pak přišel s příchodem videokazet, na nichž se začal šířit pornografický obash.
Kids (1995)
Film, který byl mnohokrát kritizován, avšak nelze mu upřít jeho pravdivé zobrazení sexuality teenagerů. Ty sledujeme na pozadí 24 hodin na Manhattanu, během nichž kradou v obchodě, perou se, berou drogy a samozřejmě se i předhánějí v tom, kdo dostane více holek do postele. Není to však jen o pohodové náladě. Do snímku je zahrnuté i znásilnění a nákaza HIV.
Homosexuální láska
Brokeback Mountain (2005)
Až v roce 2005 vznikl první gay/bi-sexuální film, který zobrazoval otevřeně sex mezi dvěma muži a zároveň získal osm nominací na Oscara, z nichž tři proměnil. Dvojice Jake Gyllenhaal a Heath Ledger stvořila na obrazovce výrazně dojemný příběh, který naboural hranice a nebál se zobrazit v té době stále ještě kontroverzní téma.
Blue is the Warmest Color (2013)
Toto tříhodinové francouzské drama založené na otevřeně sexuálním románu vypráví příběh 15leté Adèle (Adèle Exarchopoulos) a modrovlasé studentky Emmy (Léa Seydoux). Po pokusu o heterosexuální vztah s Thomasem (Jeremie Laheurte) se Adèle potká s lesbickou Emmou a ihned mezi nimi zahoří vášeň. Scéna dlouhých polibků se pak přenese v otevřenou scénu sexu, která trvá několik minut.
Bonus: Skutečný sex před kamerou
Ještě dále za hranice se možná pustili i někteří herci, kteří se odhodlali ke skutečnému sexu. Ve většině případů se jedná o spekulaci, v jiných se však herci od těchto dohadů nedistancovali a uvalili tak na sebe stín podezření. Například ve výše zmíněném Caligulovi nebyly některé scény orálního sexu hrané a Robert Pattison skutečně masturboval před kamerou ve filmu Little Ashes. Vzrušené diskuse vzbuzovaly i scény Halle Berry a Billyho Boba Thorntona v Plesu příšer nebo Charlize Theron a Ben Affleck ve Falešné hře.
Za dlouhá desetiletí se film z naprosté cudnosti odpoutal až k otevřenému zobrazování lidské sexuality. V dnešních filmech můžeme vidět sexuální diverzitu a dobrý film může člověku pomoci i k hledání vlastní identity. Přesto však stále existují tabuizovaná témata, která nebyla překonána. Kam se podle vás sexualita ve filmu ještě posune?