26. listopadu 2017 15:03
Tibor P.

Recenzia: Brutálny Punisher ide v príbehu plnom krvi po krku všetkým, ktorí ho pripravili o šťastný a pokojný život

Podobne skvelé pocity vo mne naposledy vyvolal Daredevil.

Keď Netflix po prvýkrát ohlásil seriálovú sólovku pre Punishera, chrochtal som blahom. Postavu v podaní Jona Bernthala som si v druhej sérii Daredevil absolútne zamiloval - jej správanie sa, zmýšľanie aj spôsob, akým realizovala pomstu všetkým, ktorí si to právom zaslúžili. Prvotné recenzie ma však posadili na zadok - údajne štandardný netflixovský formát 13 častí len zbytočne naťahoval dej, ktorý nemal na to, aby mohol byť vypovedaný v takom rozsiahlom časovom úseku. Všetkým, ktorých táto správa zasiahla rovnako ako mňa môžem hneď v úvode upokojiť - Punisher nielen že absolútne vyvracia všetky podobné tvrdenia, ale svojím spracovaním, brutalitou a príbehom ašpiruje na kráľa tohtoročnej seriálovej sezóny.

Frank Castle pôsobil v armáde. Chránil záujmy vlastnej zeme, no tiež bojoval a má na svojom konte smrť niekoľkých teroristov. To, čo mu pomáha zabudnúť na traumy z práce, je jeho rodina. No v momente, keď sa nedobrovoľne stane súčasťou nikým neschválnej operácie, pri ktorej zabijú policajta a neskôr zavraždia jeho rodinu, Frankovi sa úplne zmení život. Tieto udalosti spôsobia, že sa vydáva na cestu pomstiť smrť svojich blízkych a bojovať proti grázlom spôsobom jemu vlastným. Koniec koncov, to ste mali možnosť vidieť už v spomínanej, geniálnej druhej sérii Daredevila. Príbeh však pokračuje ďalej a my tak sledujeme udalosti, ktoré sa následne odohrali.

Punisher je prehliadkou, nebojím sa napísať, priam geniálneho výkonu Jona Bernthala. Ten ma zaujal už v Daredevilovi, no až tu mal možnosť naplno ukázať všetok svoj herecký repertoár. Hoci ostatní herci hrajú tiež vynikajúco a pozerá sa nich výborne (agentka Madani zahreje nejedno mužské srdce), popri Bernthalovi predstavujú nanajvýš zdatných sekundantov. Nechápte ma zle - každý z hercov by s takýmto výkonom pohodlne utiahol hlavnú úlohu, no v tomto prípade tomu inak byť jednoducho nemôže. Suma sumárum, takýto výkon je bezpodmienečne hodný udelenia Emmy, no vzhľadom k tomu, ako dopadli výsledky ankety v posledných dvoch-troch rokoch, som v tomto smere prinajmenšom skeptický.

Netflix ohlasoval Punishera ako drámu pre dospelých. Rozdiel oproti ostatným seriálovým spracovaniam klasických marveloviek mal spočívať v ľudskosti hlavnej postavy, ktorá nebude mať žiadne špeciálne superschopnosti, ale bude bojovať výlučne buď prostredníctvom vlastných rúk, alebo s použitím zbraní. Seriál vznikol najmä vďaka veľkému záujmu fanúšikov, ktorí sa postavy nevedeli v Daredevilovi nabažiť. Môžeme sa domnievať, že Netflix túto taktiku pri tvorbe seriálu zvolil práve kvôli tomu, že fanúšikovia presne vedeli, čo chcú vidieť a mali už vo svojich hlavách dostatočne načrtnutú predstavu o konaní Punishera. To je v mnohých prípadoch natoľko brutálne, že krv tečie potokom, oponenti umierajú rad radom, no niekoľkokrát dostane poriadny zásah aj samotný hrdina.

Z týchto zásahov mu pomáhajú "vysekať sa" jeho blízki, ktorí mu aj bez medicínskeho vzdelania pomohli niekoľkokrát ujsť hrobárovi z lopaty, čo na mojej tvári vzbudilo úprimný úsmev a v určitých momentoch mi úplne zastavilo rozum. Možno si v tejto chvíli hovoríte, či som sa nezbláznil, keď hodnotím prevedenie urgentných traumatologických zákrokov v seriáli, no nerobil by som to, keby nebol Punisher prezentovaný viac ako človek než ako superhrdina. Tieto momenty vo mne na pár chvíľ postavili scenár na úroveň typických hollywoodskych blockbusterov, prekrývajúcich nelogickosť deja veľkolepými efektmi.

Pomaličky sa nám blíži koniec roka. To je čas, kedy sa už štandardne bilancuje na všetkých frontoch a inak tomu nebude ani u nás na Filmkulte. Určite pre vás budeme hodnotiť seriálový rok 2017 a voliť kráľa spomedzi veľkého množstva kvalitných projektov. Jedným z najväčších kandidátov na seriál roka je nepochybne Mindhunter. Ja sám ho som ho v recenzii vychválil do nebies a určil za obrovského favorita. Nuž, v tejto chvíli som v nepríjemnej situácii, nakoľko je Punisher minimálne rovnako skvelým projektom, ktorý som celý zhliadol za jediný deň a plánujem si tento zážitok v najbližších dňoch zopakovať.

"Geniálne napísané a zahrané postavy, skvelé akčné pasáže, ukážkový seriálový formát, odvaha tvorcov, brutálne poňatie súbojov a niekoľko morálnych otázok v spojení s komiksovými odkazmi a mnohými vystavanými otázkami, na ktorých odpoveď si ešte budeme musieť počkať." Z tohto miesta si dovolím citovať z recenzie svojho kolegu Dominika, ktorý týmito slovami zhrnul naše dojmy z dnes už toľkokrát spomínanej druhej série Daredevila, pretože tieto slová najlepšie vystihujú aj Punishera. Verím, že sa ohlásenia druhej série v dohľadnej dobe dočkáme, no v takom prípade budem dúfať, že sa tvorcovia pobijú s vysoko nastavenou laťkou podobne ako v prípade Matta Murdocka. Pre maličké výhrady dávam 9.5/10, no ak by ste niekto protestovali a žiadali plný počet, vôbec by som sa nečudoval. Takéto zážitky pri sledovaní seriálu totiž neprichádzajú každý deň. Škoda.

0/10