- produkty a služby určené pro osoby starší 18 let
- sex, nahotu a jiný nevhodný obsah
- násilí, krev nebo obsah nevhodný pro citlivé povahy
Australský performer představuje využití technologií k rozšiřování schopností lidského těla. Často velmi svérázným způsobem.
Hranice mezi genialitou a naprostým šílenstvím bývá často tenčí než ten nejjemnější vlas. Zvlášť pokud se pohybujeme v prostředí umělců a performerů, kteří jsou ochotni pro správné vyznění svého projektu podstoupit opravdu ledacos. Příkladem za všechny může být australský umělec Stelarc. Ten se ve svých performancích zaměřuje na své vlastní tělo rozšířené o široké množství nejrůznějších druhů technologií.
Netradičním a často i poněkud kontroverzním způsobem spojuje umění BioArtu a robotiky. Mezi jeho nejznámější počiny patří například vložení implantátu ve tvaru ucha do vlastní levé paže, vytvoření robotické třetí ruky nebo zavěšování svého nahého těla na háky přímo v galerii. Většinu času se tak umělec sám stává uměleckým dílem.
![Šílenec, nebo génius? Umělec si nechal do ruky vsadit třetí ucho a během performancí nechává své nahé tělo viset na hácích](https://i.refresher.sk/public/default/image-missing.jpg)
Dvaasedmdesátiletý Stelarc vystudoval ve své australské domovině umění, technologie a práva. Působil nejen jako osobitý performer hledající hranice lidského těla a jejich následné rozšiřování pomocí robotiky, ale také jako profesor umění a robotiky na univerzitě Carnegie Mellon.
Jeho doménou je umění využívající k utváření děl živé tkáně, organismy a procesy, jinak nazývané jako BioArt. Na rozdíl od ostatních bioartových umělců, kteří ke své práci využívají živé tkáně z rostlin nebo živočichů, využívá Stelarc sám sebe. A nebojí se provádět na svém těle i velmi zásadní chirurgické zákroky.
Jedním z takových projektů byl bezpochyby ten s názvem Ear on arm, tedy ucho na paži. Stelarc měl v plánu nechat si voperovat implantát ve tvaru levého ucha pod kůži na své levé paži. Dlouho se potýkal s problémem nalézt chirurgy, kteří by mu s performancí pomohli. Ovšem našel je a ucho se mu dvou provedených operacích opravdu zanedlouho vyjímalo na ruce. Proč to udělal, ptáte se?
Performer věřil, že s pomocí technologie dokáže své nové třetí ucho funkčně využívat. Ilustračně si to můžeme představit jako nástroj podobný mobilnímu telefonu. Stelarc počítal se zavedením mikrofonu a malého repráčku do ucha. Skrze internetové připojení by tak byl schopný přes ucho na dálku s kýmkoliv komunikovat.
Ucho bylo skutečně nějakou dobu funkční. Ovšem pár týdnů po přidělání mikrofonu se mu do rány dostala infekce a ucho i s jeho komponenty muselo ven. Dodnes se ovšem jedná o jeden z nejznámějších a zároveň nejšílenějších uměleckých bioartových počinů vůbec, nemyslíte?
Stelarc umí zajít i dále. V rámci svých vystoupení se často sám stává předmětem pozornosti. Například v roce 2012 si nechal celé své nahé tělo – od nohou až po paže, zavěsit na šestnáct kovových háků přímo v galerii. Takto visel minimálně 15 minut nad velikou sochou své vlastní ruky s voperovaným uchem, zatímco si jej prohlíželi kolemjdoucí návštěvníci. Ostatně věšení těla na háky je častým motivem jeho jiných vystoupení.
![Šílenec, nebo génius? Umělec si nechal do ruky vsadit třetí ucho a během performancí nechává své nahé tělo viset na hácích](https://i.refresher.sk/public/default/image-missing.jpg)
Mezi jeho další projekty patří často tvorba různých kybernetických technologií, které zdokonalují lidské schopnosti. Například už v 70. letech přišel s robotickou rukou, která nebyla pouhým přídavkem k lidskému tělu, ale stala se přímo jeho součástí.
Podobně jako jeho Muscle machine, která v závislosti na svalové činnosti jedince, který je k ní připojen prováděla pohybové úkony a svým vzhledem o šesti nohách do jisté míry připomínala slavného záporáka z druhého dílu Spidermana Dr. Octopuse. Strašidelné.