Ve hře je hned několik možností vedení nové trasy a na rozhodnutí o její konečné podobě se můžete podílet i vy.
Do horní části Václavského náměstí se možná vrátí tramvaje. Několik desetiletí poté, kdy se stav tramvajového spojení skrze jedno z nejvytíženějších míst Nového města proměnil v současnou podobu, přicházejí od vedení územního plánování hlavního města Prahy návrhy na posílení městské dopravy, která by díky kolejišti u Národního muzea ulevila vytíženým linkám hlavně z Vinohrad a ze Žižkova. Ve hře je hned několik variant vedení nové trasy.
Konkrétně se bude jednat o třech možnostech zavedení nové linky, přičemž každá z nich zasáhne do horní části Václavského náměstí. Tři doporučované varianty vzešly z dříve zpracovaných studií a byly vyhodnoceny po stránce technické náročnosti, vazby na okolí, hluku i času dojezdu souprav.
První variantou je propojení Vinohradské ulice, Wilsonovy ulice a Václavského náměstí s Vrchlickými sady u Hlavního nádraží, kde by mohla vzniknout nová zastávka přímo před budovou nádraží. Dále by se tramvaj napojila na současnou trať do ulice Bolzanova.
„Tato varianta trati je výhodná hlavně díky přímému přestupu cestujících u nádraží. Při projektování musí být maximálně omezeno kácení vzrostlých stromů. Zásah do parku musí být minimální,“ dodává náměstkyně primátorky Petra Kolínská.
Druhá možnost z počátku kopíruje výše zmiňovanou trať z Vinohradské ke Státní opeře, kde by se ovšem dále odklonila směrem přes Washingtonovu do Opletalovy ulice, ve které by vedla k Bolzanově. Takto by byl ztížen přestup pro cestovatele z Hlavního nádraží, ovšem Vrchlického sady by zůstaly nedotčené.
Třetí varianta navrhuje vést jednoduše trať z Vinohradské ulice na Václavské náměstí, odkud by uhýbala do Opletalovy až k Bolzanově, tak jak naznačuje mapa variant níže.
„Vedení tramvajové tratě v horní polovině Václavského náměstí umožňují všechny tři varianty. Z celoměstského hlediska tato trasa ale plní jinou funkci, protože nabízí nové spojení v centru města v odlišných směrech. Pro výrazné navýšení kapacity tramvajových tratí v centru by tak bylo ideální realizovat obě propojení,“ doplňuje Ondřej Boháč, ředitel Institutu plánování a rozvoje hl. m. Prahy (IPR).
Cílem budování nových tras je předejít dalšímu přeplňování současný linek, jejichž vytížení zůstává v některých úsecích velmi náročné a pro cestující nepohodlné. Dnešní celoměstský systém hromadné dopravy v Praze je totiž příliš závislý na úseku mezi Lazarskou a Jindřišskou, odkud a kam míří spoje z jedné z největších tramvajových a autobusových tepen – Karlovo náměstí. Zde se společně setkávají obyvatelé několik rozrostlých městských čtvrtí od Žižkova přes Vinohrady až po Nusle, Vršovice i Smíchov. Na lepší spojení do centra by se tak mohli těšit právě lidé z těchto čtvrtí.
A na konečné podobě nové trati se můžete se svým rozhodnutím nakonec podílet i vy. „Připomínky k vystavenému návrhu změny Z 2838 je možné podávat Odboru územního rozvoje pomocí datové schránky, elektronicky nebo poštou od 25. dubna do 25. května 2018. Po zapracování připomínek se koná tzv. Veřejné projednání (25. května v Emauzském opatství Vyšehradská 49/320 od 10 hodin, pozn. red.) a následně změnu již schvaluje rada a zastupitelstvo. Lze očekávat, že novou trať by cestující mohli využít v optimálním případě již za 4–5 roky,“ připomínají v tiskové zprávě zástupci z IPR.