Mentalista, který nevěří na paranormální schopnosti. Tolik a spousta dalších zajímavostí v tomto seriálovém souhrnu.
V tomto vláknu jsme se už věnovali řadě detektivních seriálů (Můj přítel Monk, Kobra 11), právě proto dnes opět zabrousíme do výslechových místností a zakouřených kantýn, kde se detektivové snaží rozlousknout identitu zločince. Nezávislý konzultant pro CBI Patrick Jane se na obrazovkách poprvé objevil v roce 2008 na televizi CBS.
Má za sebou sedm kvalitních sérií a pro milovníky maratónů se jedná o poctivých 118 hodin kriminální zábavy. Pokud patříte mezi ty, které tento seriál zcela minul, tak pohodlně zapadněte do křesel a k článku se vraťte alespoň po jedné zhlédnuté sezóně. V následujících řádcích můžete očekávat mnoho spoilerů.
Pro začátek se v krátkosti zaměřím na samotný příběh seriálu. Patrick Jane (Simone Baker) měl dříve televizní show, ve které předváděl své paranormální schopnosti a snažil se tak oslnit co nejvíce diváků.
Patrik Jane pracuje pro polici CBI (Kalifornským úřadem pro vyšetřování), jako konzultant. Hlavní dějová line se točí okolo případu masového vraha, který jako svoje poznávací znamení zanechává na místě činu rudého smajlíka a přezdívá si (logicky) Red John.
Postava Patricka Jane patři mezi tzv. moderní Sherlocky Holmesy, detektiv, který je trochu arogantní, ale zároveň dokáže pohotově reagovat a svojí svižnou inteligencí je prototypem muže ve stylu Jamese Bonda.
Simon Baker charakterizuje svoji postavu takto: „Byla radost Patricka hrát. Je domýšlivý, ale ne arogantní, rozvážný, ale ne dogmatik. Je rošťák, ale není otravný. Je zajímavý, i když občas nesnesitelný, ale vždycky chceme, aby vyhrál.“
Právě samotná konstrukce postavy je jednou z hlavních výsad seriálu Mentalista. Nejedná se o klasického kladného hrdinu, který je naprosto bez chyb a s jasným přístupem koná dobro. Postava Patricka je právě výstřední svojí drzostí a intelektuální arogancí, což daleko více podněcuje diváka k sympatiím či antipatiím.
Na každý pád nutí diváka nějak reagovat. Patrick Jane využívá tzv. observační metodu. Což můžeme dobře znát ze seriálu Sherlock nebo z filmů Guye Ritchieho Sherlock Holmes, kde je princip zobrazení observační metody posunut ještě na větší úroveň.
Na druhou stranu je nutné říct, že Mentalista na tento princip dedukce nijak neupozorňuje, zaměřuje se na běžný hovor dvou kolegů a až na konci dochází k rychlé a smrtící katarzi v podobně odhalení pachatele.
Simon Baker hovoří o tomto přístupu takto:„Díky němu dokáže na místě činu z chování a z výpovědí podezřelých zjistit, kdy jde o pravdu a kdy ne, což je pro kriminalisty nedocenitelné. Jeho výjimečné dedukce vedou k tomu, že se lidé domnívají, že má tzv. šestý smysl.
On to ale popírá slovy, že nic takového, jako jsou nadpřirozené jasnovidecké schopnosti, neexistuje. Používá jen vysoce rozvinutý pozorovací talent, který si vytříbil v době, kdy byl zaměstnán čtením lidských myslí.“
Tento pohled naprosto jasně a věrohodně dokumentuje tato ukázka:
Tvůrci se v seriálu snaží pracovat s ozvláštňujícími prvky epizodické produkce, kupříkladu práce s barvami, neboli color gradingem. Pro zvýraznění přítomnosti a hrozby v podání Red Johna se tvůrci rozhodli pracovat s různými detaily odkazujícími na červenou barvu. V téměř každém díle se objeví žena s červenými šaty nebo vlasy.
Zároveň do osmé epizody v šesté sérii, mají některé epizody v názvu červenou, po onom díle se červená v názvech dílů už neobjeví. Nezůstalo jenom u barev. V první řadě v každé scéně, ve které někdo zmíní postavu Red Johna, zazní píseň Ave Maria barokního skladatele Johanna Sebastiana Bacha.
Význam tohoto tvůrčího záměru je opodstatněn v epizodě „Ve stopách Rudého Johna“, ve které je zmíněno, že jde o jeho oblíbenou skladbu.
Soundtrack k seriálu Mentalista
Když jsme u hudby, tak se rovnou postavíme u skladatele Blake Neelyho, který složil kompletní hudbu pro celý seriál. Soundtrack rozhodně stojí za vaši pozornost, jelikož výborně pracuje s hudebním minimalismem, ruchy a zvukovými montážemi, které komponuje do hudebních ploch, které skvěle dokreslují jak klidné, tak agresivní scény seriálu.
U Neelyho je důležité připomenout, že se jedná o zavedeného amerického skladatele, který pracoval kupříkladu na seriálech jako The Pacific, The Flash nebo Arrow.
Seriál se začal vysílat 23. září (septembera) 2008 se sledovaností průměrných 17,5 miliony diváky za díl. Sledovanost následujících sérií klesla na 14.5 milionů diváků za díl. Při posledních třech sériích se sledovanost pohybovala těsně pod hranicí 12 milionů diváků.
Ještě chvíli u čísel zůstaneme a vezmeme si pod hledáček výplatní pásky jednotlivých herců. Simon Baker, který ztvárňuje hlavní postavu, si přišel na slušných 350 000 dolarů za epizodu, což při průměrném počtu 22 epizod (s přihlédnutím, že v pozdějších sériích se mohl plat zvednout) to dělá pěkných 55 milionů dolarů.
Ovšem, ani ostatní herci se neměli špatně. Robin Tunneym, která představovala postavu Teresy, si ve čtvrté sérii přišla na 100 000 dolarů za sérii. Hercům Amanda Righetti, Tim Kang a Owain Yeoman, kteří začínali na 45 000 dolarech se v pozdějších sériích vyšplhal plat na 150 000 za epizodu, a to vskutku není vůbec zlý.
Seriál byl kladně přijat jak diváky, tak i kritikou, která ve své době vyzdvihovala hlavně výkon Simona Bakera a celkovou propracovanost hlavního protagonisty.
Z toho důvodu byl Simon Baker několikrát nominován na řadu různých prestižních cen. Je pravdou, že žádnou nominaci neproměnil ve vítězství, ovšem je nutno si přiznat, že u tak komerčního seriálu je už samotná nominace velkým úspěchem.
Baker byl v roce 2009 nominován na cenu Emmy za hlavního herce, o rok později se za svůj výkon ucházel o Zlatý globus. V roce 2015 byl společně s kolegyni Robin Tunney nominován na cenu People's Choice Award. Samotný seriál byl také nominován na řadu ocenění, nicméně nikdy neuspěl.
Na závěr si seriál přiblížíme malými detaily.
- Patrick Jane (Simon Baker) má na sobě v každém díle tmavě modré kalhoty, vestu a sako kromě 1. epizody 5. série "Rudý korálek", kdy je jeho oblek tmavošedý a podélně prošitý světle šedými nitkami.
- Vzhledem k umístění seriálu do Kalifornie se v žádném dílu nevyskytuje sníh a je vždy velmi teplo.
- Patrick Jane (Simon Baker) jezdí v klasickém francouzském autě Citroën DS kovově šedé barvy vyráběném v letech 1955–1975.
- Simon Baker je australské národnosti, a proto musel v seriálu napodobovat americký přízvuk. Občas mu však nějaké slovíčko ujede, a to zejména ve slovech typu "our" nebo "hour." V seriálu však není jediný, jelikož stejný problém má i Owain Yeoman, který je původem Welšan. V jedné epizodě dokonce jeho postava mluvila irským přízvukem, což je pro něj paradoxně přirozenější.
- V každém záběru zblízka má Patrick Jane rozšířené zornice.
- Simon Baker ve skutečnosti na paranormální schopnosti vůbec nevěří.
- Centrála CBI je historický dům v centru Los Angeles, který se jmenuje Pico House.
- V každém filmu či seriálu můžeme najít nějaký logický či tvůrčí kolaps. Například v šestém dílu první série si Patrick (Simon Baker) půjčí od Lisbonové sto dolarů, aby si mohl zahrát Black Jack v Casinu. Při cestě ke stolu je jasně vidět, jak si pohrává s žetony, avšak než se usadí ke stolu, má v ruce opět pouze bankovky.
- V 19. epizodě 1. série "A Dozen Red Roses" vystupuje v roli Felicie Scott Rebecca Rigg, skutečná manželka herce Simona Bakera. Vzali se v roce 1998 a mají tři děti - Stellu, Clauda a Harryho
- Představitelka Grace Van Peltová, herečka Amanda Righetti, při natáčení 5. série otěhotněla. Aby mohla v natáčení dál pokračovat, vymysleli scénáristé šikovný plán, jak její těhotenství zamaskovat. Amandu tak mohli diváci po celou dobu vídat pouze za stolem, kde seděla a její těhotenské bříško tak nebylo vidět.
- Postava Patricka Janea byla inspirována Darrenem Brownem, který má svoji show Magie a manipulace mysli!
Zde se můžete podívat, jak Darren Brown ovládá lidskou mysl. Na YouTube jsou k dispozici i celé epizody z jeho show
V komentářích nám dejte vědět na jaký seriál byste se chtěli zaměřit příště.