Zpravodajský portál pro moderní generaci, která se zajímá o aktuální dění.
Zajímá tě aktuální dění? Zprávy z domova i ze světa najdeš na zpravodajském webu. Čti reportáže, rozhovory i komentáře z různých oblastí. Sleduj Refresher News, pokud chceš být v obraze.
Kliknutím na tlačítko tě přesměrujeme na news.refresher.cz
15. července 2018 12:55
Čas čtení 0:00
Daniel Michalík

Šílená hra s perspektivou, iluze zachycené na kameře a detailní modely zdobící natáčení Pána prstenů

FILMY A SERIÁLY
Uložit Uložené

Frodo a Gandalf na kočáru neseděli vedle sebe. Skutečného metrového rozdílu jste si ani nevšimli.

Trilogii Pána prstenů mohou mnozí z nás sledovat dokola a stále si užívat každý záběr podrobně jako například u Harryho Pottera, kterému jsme se naposledy věnovali v článku zde. Oblíbené fantasy z prostředí Středozemě kromě velkého množství zajímavostí skrývá i řadu faktů přímo z natáčení.

V devadesátých letech se speciální efekty stávaly stále žádanějšími a objevovaly se ve stále větším počtu filmů. Do toho momentu byli elfové, monstra a kdejaké jiné potvory v souvislosti s vizuálními efekty považováni za velmi drahou a těžko dostupnou záležitost.

Peter Jackson se proto rozhodl pro poctivou filmařinu, masky, kostýmy a hru s kamerou. Vy už víte, že se mu to vyplatilo po každé stránce.

Šílená hra s perspektivou, iluze zachycené na kameře a detailní modely zdobící natáčení Pána prstenů
Zdroj: New Line Cinema

Některé sekvence daly tvůrcům pořádně zabrat a při velkém počtu z nich se muselo nejprve přemýšlet, jak je zachytit v tom nejlepším a zároveň nejrealističtějším světle. Samozřejmě, v tomto případě mluvíme o čistě praktických efektech, hře s perspektivou a o práci s kamerou, bez použití počítačových efektů dodaných později.

Připomeňme si dva hlavní protagonisty. Výška Gandalfa a Froda byla pro jisté záběry oříškem, protože je mezi postavami značný výškový rozdíl. Vezměte si v úvahu například scénu v kočáru, ve které obě postavy sedí vedle sebe.

Hra s perspektivou dokáže zamotat hlavu většině kameramanů. Tvůrci však přišli s návrhem zahrnujícím posazení čaroděje blíže ke kameře a Froda zhruba o metr dozadu jako na obrázku níže. Mimochodem, Elijah Wood dosahoval 168 centimetrů, zatímco jeho postava měřila 107.

Šílená hra s perspektivou, iluze zachycené na kameře a detailní modely zdobící natáčení Pána prstenů
Zdroj: New Line Cinema

Aby se nucená perspektiva stala trochu zajímavější, štáb vymyslel speciální techniku skládající se z plošiny a kladky. V případě, že by se kamera hýbala, bylo by vidět, že herci nesedí přímo u sebe. Novým způsobem se pohyb kamery sjednotil s plošinou a pohybem herců, což ve výsledku vytvořilo plynulý a ničím nerušený záběr.

Pevná kamera byla pro perspektivu klíčem, protože jakmile se posune mimo fixní pozice, záběr ztratí své kouzlo. Lépe si to můžete představit na fotkách z přípravy filmu níže.

Šílená hra s perspektivou, iluze zachycené na kameře a detailní modely zdobící natáčení Pána prstenů
Zdroj: New Line Cinema

Změna pozice kamery.

Šílená hra s perspektivou, iluze zachycené na kameře a detailní modely zdobící natáčení Pána prstenů
Zdroj: New Line Cinema

Zde však máme jen dva muže sedící na židlích různých velikostí. Trochu složitějším způsobem bylo provedeno například položení kamery na pomocné kolejnice. Spolu s jejím pohybem po určené rovné linii se druhá část placu pohybovala na vlastních kolejích.

Díky vzájemnému, na milimetr synchronizovanému pohybu se dalo docílit podobného výsledku, avšak v pohyblivém záběru. Abyste si daný způsob dokázali lépe představit, přiblížíme si jej na obrázcích níže (prosím, omluvte kvalitu, jde o ukázky ze starého DVD bonusu).

Šílená hra s perspektivou, iluze zachycené na kameře a detailní modely zdobící natáčení Pána prstenů
Zdroj: New Line Cinema

Hobití příbytek se v trilogii ukázal na plátně několikrát. Gandalfova výška přinutila tvůrce použít techniku popsanou výše, a tak pro jednoduchý záběr na stůl s čajem vytvořili designéři dva kusy, jak můžete vidět na obrázku. Obě části stolu sloužily jako podložka pro předměty různých velikostí.

Při správném pohybu kamery dva kusy zapadly do jednoho a Frodo sedící o centimetry dále ve skutečnosti působil, že sedí téměř naproti čaroději. Gandalf se musel při natáčení dívat před sebe a představit si Frodovu tvář.

Šílená hra s perspektivou, iluze zachycené na kameře a detailní modely zdobící natáčení Pána prstenů
Zdroj: New Line Cinema

Pro potřeby kamery se postavily dva různé domky, přičemž každý byl logicky jinak velký. Natáčení v menším z nich popisoval Jackson jako „natáčení v ponorce“ a každý předmět musel být zhotoven dvakrát.

Šílená hra s perspektivou, iluze zachycené na kameře a detailní modely zdobící natáčení Pána prstenů
Zdroj: New Line Cinema

Dvakrát se musely natáčet i určité scény. Níže si můžete všimnout testování se dvěma herci a stolem. Každý z nich byl zachycen na kameru zvlášť a později byly oba záběry spojeny.

Šílená hra s perspektivou, iluze zachycené na kameře a detailní modely zdobící natáčení Pána prstenů
Zdroj: New Line Cinema

Samozřejmě, finální bod se už musel dodělat digitálně.

Šílená hra s perspektivou, iluze zachycené na kameře a detailní modely zdobící natáčení Pána prstenů
Zdroj: New Line Cinema

A opět stejný princip, jen s vyšším počtem herců. Hobiti a trpaslíci jsou přibližně stejně vysocí, avšak elfové a ostatní dosahují výšky srovnatelné s běžným člověkem.

Šílená hra s perspektivou, iluze zachycené na kameře a detailní modely zdobící natáčení Pána prstenů
Zdroj: New Line Cinema
Šílená hra s perspektivou, iluze zachycené na kameře a detailní modely zdobící natáčení Pána prstenů
Zdroj: New Line Cinema

A finální záběr po postprodukci

Šílená hra s perspektivou, iluze zachycené na kameře a detailní modely zdobící natáčení Pána prstenů
Zdroj: New Line Cinema

Moc prstenu si v samotném úvodu prvního filmu podmaňuje Bilba a dochází k menšímu slovnímu konfliktu. V okamžiku, kdy Bilbo prsten pustí na zem, si můžete všimnout, že ačkoliv padá z určité výšky, na zemi zůstává jako přilepený. Tohoto efektu bylo docíleno magnetickou podlahou. Prsten tak vypadá skutečně neobyčejně.

V následujícím poměrně krátkém videu si hru s perspektivou můžete zhlédnout v praxi. O zdokonalení a zkomponování záběrů se postaralo studio Weta Digital.

Ian McKellen (Gandalf) si práci tvůrců velmi pochvaloval, a když viděl finální verzi, nemohl věřit vlastním očím. Během natáčení svých scén především v pozdějším Hobitovi byl Ian jediným hercem na place a po psychické stránce to nesnášel právě nejlépe. Velmi mu totiž chyběla interakce s ostatními herci.

Kvůli Gandalfově výšce musel interiérové scény natáčet odděleně bez přítomnosti ostatních herců, aby se docílilo toho správného efektu. Zelené plátno si jej znepřátelilo již v první dny natáčení. Režisér Jackson si jeho nešťastné nálady velmi rychle všiml a spolu s kolegy se ho pokaždé snažil povzbudit.

Šílená hra s perspektivou, iluze zachycené na kameře a detailní modely zdobící natáčení Pána prstenů
Zdroj: New Line Cinema

Při souboji s Balrogem musel například interagovat s pingpongovým míčkem. A to je věru pořádný rozdíl oproti tomu, co jsme viděli ve filmu.

Jindy se dala použít mnohem jednodušší metoda. Herci si klekli, nebo si oblékli kostýmy, které by na rozměry jejich těl nepasovaly. Rovněž byli ve velkém použiti dvojníci. Když už bylo nutně potřeba zachytit postavu zepředu, tým vizážistů připravil pro nižší herce latexové masky.

Frodo a jeho dvojník Kiran Shah 

Šílená hra s perspektivou, iluze zachycené na kameře a detailní modely zdobící natáčení Pána prstenů
Zdroj: youtu.be

Posuňme se o něco dál. Speciální stroj využíval výstroj a lano, na kterém byl herec zavěšen. Není třeba asi do hloubky rozebírat fakt, že se způsob využíval zejména při zachycování nadrozměrných postav. Představte si postroj jako jakýsi oblek. Do něj vlezli nižší komparsisté.

Šílená hra s perspektivou, iluze zachycené na kameře a detailní modely zdobící natáčení Pána prstenů
Zdroj: New Line Cinema

Mnozí z nich používali umělé protézy rukou hýbající se podle signálů z ovladače. Podle slov herců šlo o výzvu a především velmi fyzicky namáhavou činnost. Režisér Jackson si ale dané scény dokázal velmi dobře v hlavě vizualizovat a často nemusely být postroje plně vybavené.

Šílená hra s perspektivou, iluze zachycené na kameře a detailní modely zdobící natáčení Pána prstenů
Zdroj: New Line Cinema

Pro úzký záběr, například ten z hospody, který naleznete níže, stačilo mít na sobě oblečený kostým od ramen níže. Postava přibližně dvakrát tak velká než hobiti měla ve scéně jen projít mezi Frodem a jeho skupinu. Díky pozici kamery, pohledu shora a speciálnímu obleku vznikl jeden z několika povedených záběrů.

Šílená hra s perspektivou, iluze zachycené na kameře a detailní modely zdobící natáčení Pána prstenů
Zdroj: New Line Cinema

Pro jiné případy se použila technika motion capture. Gluma si zahrál talentovaný Andy Serkis, jehož geniální mimika je žádaná ve více filmech. Technologie se od premiéry filmů stala známější a dá se říci, že se do záběru širokého publika dostala už v roce 2002.

Zajímavé je, že Peter Jackson si Serkise původně najal jen na nadabování Gluma, který měl být kompletně vytvořen počítačem, ale to se velmi rychle po Serkisově příchodu a prvních zkouškách změnilo.

Herec měl na sobě speciální oblek se senzory a kolem něj bylo rozestavěno několik kamer, aby se v postprodukci dal vytvořit 3D model. Samozřejmě, modelování v tomto čase zažívalo rozkvět a v dnešní době mají tvůrci jednak k dispozici výkonnější počítače, ale i schopnost věnovat se absolutním detailům (např. texturám).

Šílená hra s perspektivou, iluze zachycené na kameře a detailní modely zdobící natáčení Pána prstenů
Zdroj: New Line Cinema

Jim Rygiel mající na starost vizuální efekty se ke Glumovi vyjádřil následovně: „Pokud se na něj podíváte jako na příšerku, bylo zde několik drobností, které učinily Gluma takovým, jaký je. Jednak technologie tvořící vzhled a texturu jeho kůže, nevyjímaje její flexibilitu, ale i pohyb a způsob, jakým toho bylo dosaženo.

Vytvořili jsme zajímavou techniku spolu s maskérem Weta Workshop starajícím se zejména o protézy. Vytvořil nám gumovou masku Gluma, kterou jsme později oskenovali a použili jako základ texturové mapy v programech. Od toho se již přirozeně odvíjel zbytek.“

Poslední bod, kterému se budeme v našem článku věnovat, jsou miniatury. Pokud potřebujete, řekněme, široký náhled na krajinu, přírodu nebo obrovský zámek na kopci, existuje řada způsobů, jak daný záběr vytvořit. Digitální malba, 3D model v počítači či právě zmíněný model.

Podle Jacksona existuje jakési pravidlo. Čím větší model, tím více detailů dokáže zachytit. Avšak ani obrovská zmenšenina někdy nestačí.

Minas Tirith

Šílená hra s perspektivou, iluze zachycené na kameře a detailní modely zdobící natáčení Pána prstenů
Zdroj: Minas Tirith

Dekoratéři a designéři se rozhodli anglické slovo miniature vyměnit za termín bigature, protože miniatury byly skutečně velkolepé. Pro trilogii jich bylo vytvořeno 72 v období více než tisíce dní. Výhodou byl zejména volný pohyb kamery mezi jejich součástmi, který Jackson opět považoval za velké pozitivum.

Makety sloužily přirozeně jako základ. Na ně se později nanášelo několik vrstev, které musely být opět sladěny s původním záběrem, aby se neporušila perspektiva. Doladit dané vrstvy (hory, sluneční svit, padající listy, vodopády v pozadí) do detailů musela být velmi zdlouhavá práce. Snímek po snímku...

Šílená hra s perspektivou, iluze zachycené na kameře a detailní modely zdobící natáčení Pána prstenů
Zdroj: New Line Cinema

Dokonalá miniatura Roklinky

Šílená hra s perspektivou, iluze zachycené na kameře a detailní modely zdobící natáčení Pána prstenů
Zdroj: New Line Cinema

Tvůrci si ale dali záležet a trilogie Pána prstenů je epickým projektem s vizuálem, který odzbrojil snad každého diváka a dovolil mu ponořit se do majestátního světa elfů, příšer a trpaslíků. Na přelomu tisíciletí byste podobné dílo hledali marně.

Výsledkem je 17 proměněných oscarových nominací a filmový svět, který snad nikdy nezestárne. Pokud byste se o snímcích chtěli dozvědět více zajímavostí, ať již ze samotného natáčení nebo časově náročných příprav, otevřete si článek ze série Zpoza kamer.

Trilogii jsme se věnovali i ve speciálním rozhovoru s Gimlim (John Rhys-Davies) a nedávno jsme si pár informací řekli i o spojitostech Tolkienova života s knihami.

Domů
Sdílet
Diskuse