Výkonný šéf stanice FX Network John Landgraf se na nedávné tiskovce Television Critics Association pustil do známé streamovací společnosti a obvinil ji ze zavádění novinářů i diváků.
Čísla sledovanosti Netflixu jsou často zahalena rouškou tajemství a streamovací gigant je zveřejňuje pouze výjimečně, a to zejména v případech, kdy se chce pochlubit úspěchem svých projektů. Divák tak může, ale také nemusí věřit tomu, co mu Netflix předhazuje. A přesně touto problematikou se nedávno zabýval výkonný šéf stanice FX Network John Landgraf.
Ten totiž využil své nedávné účasti na tiskovce Television Critics Association, aby se obul do Netflixu kvůli tomu, že podle něj zveřejňuje zavádějící ratingové informace a čísla jednotlivých programů. Landgraf se nechal slyšet, že zdrojem těchto čísel je Netflix, který své programy prezentuje jako obrovské hity, přičemž jako příklad uvedl seriál You. Jeho start mělo podle streamovací služby sledovat až 40 milionů domácností.
„Netflix vám ale neříká celý příběh,“ upozornil šéf FX a poznamenal, že společnost nedodržuje zásady televizního měření dat. Podle toho, co streamovací gigant tvrdí, by tedy mělo jít o průměrný počet lidí, kteří daný program sledovali v jakékoliv jeho minutě. To je však podle Landgrafa ze strany Netflix záměrné zavádění novinářů a diváků, přičemž společnost chce, abychom si mysleli, že těch 40 milionů je opravdu průměrný údaj.
Netflix uvádí, že těch 40 milionů reprezentuje lidi, kteří sledovali alespoň 70 % jedné epizody. Landgraf dodává, že skutečný průměrný počet diváků seriálu You je 8 milionů. Uznává, že je to sice solidní číslo, ale k 40 milionům se to neblíží ani náhodou. You ale podle Landgrafa není jediným příkladem údajného zavádění.
Zmiňme například populární projekt Sex Education, ke kterému Netflix také uvádí výbornou sledovanost v hodnotě 40 milionů diváků. Podle Landgrafa je však průměrný počet diváků na jednu epizodu pouze kousek nad hranicí 3 milionů. S poukázáním na Game of Thrones od HBO či The Walking Dead od AMC dále dodává, že poskytovatelé televizního obsahu mají slabší i silnější momenty v sledovanosti, Netflix ale nikdy údaje o svých neúspěších nezveřejnil.
Landgraf tak streamovacího giganta obviňuje z toho, že se zkreslením svých úspěchů úmyslně pokusil vytvořit jakýsi „mýtus o magické kouli, která každému uniká“. Šéf FX Network také přiznal, že Netflix disponuje kvalitními seriály a může se pochlubit i několika hity, ale kreativní selhání je podle něj nezbytné a nevyhne se mu nikdo. „Nikdo z nás si přiznání selhání neužívá,“ dodal Landgraf a následně uvedl, že neočekává, že Netflix nyní začne hlásit své neúspěchy v sledovanosti.
Pravda by ale podle něj pomohla. Jelikož streamovací společnost nesděluje tzv. Nielsen čísla (Nielsen ratings je systém měření sledovanosti provozovaný firmou Nielsen Media Research, která se pomocí ratingového systému snaží určit velikost publika a složení televizních programů ve Spojených státech), tak je na konkurenci vyvíjen obrovský tlak a snaží se zjistit, jaká je skutečnost.
Nielsen Media Research začne prý letos hlásit statistiky společností Amazon i Hulu, no a jak tvrdí Landgraf ve věci Netflixu, pravda tak či onak vždy nakonec vyjde najevo. Do té doby novinářům radí, aby se zatím zdrželi přijetí přesně vybraných a neověřených údajů streamovacího giganta. Na otázku, proč se na Netflix zaměřil právě teď, Landgraf odvětil, že „pro společnost prostě není dobré, když jediná entita vytváří vlastní pravidla a říká vám, co je pravda“.
Je však nutné podotknout, že Netflix má v současnosti více než 130 milionů odběratelů po celém světě, přičemž diváci mohou sledovat projekty společnosti nejen na obrazovkách televizí, ale i na jiných zařízeních. Nielsen čísla navíc zaznamenávají pouze sledovanost Netflixu na TV, a to pouze ve Spojených státech.
Těch 40 milionů, které u seriálu Sex Education uvádí streamovací společnost, může být tedy klidně pravdivých. Firma Nielsen Media Research dokonce přiznala, že i když se jejich čísla v porovnání s těmi z Netflixu liší, uznávají, že mohou představovat skutečnou hodnotu. To je ale porovnávání hrušek s jablky, protože Netflix sbírá údaje z celého světa a z více zařízení, což logicky nemůže sedět s údaji z TV ve Spojených státech, které sbírá Nielsen Media Research.
Přece jen, populace Spojených států tvoří jen něco přes 4 % celého světa, takže čísla uváděná Landgrafem mohou sedět, ale pouze v případě diváků ve Spojených státech, který seriál sledovali na televizi. Na straně druhé je pochopitelná i jeho frustrace. Stačí totiž, pokud někdo zhlédne alespoň 70 % jediné epizody, no a už je započítán jako divák. To ale neznamená, že je těch 40 milionů diváků zavádění. Co si o tom celém myslíš ty? Má podle tebe Landgraf pravdu a Netflix skutečně lže?