Zpravodajský portál pro moderní generaci, která se zajímá o aktuální dění.
Zajímá tě aktuální dění? Zprávy z domova i ze světa najdeš na zpravodajském webu. Čti reportáže, rozhovory i komentáře z různých oblastí. Sleduj Refresher News, pokud chceš být v obraze.
Nepodařilo se uložit změny. Zkus se nově přihlásit a zopakovat akci.
V případě že problémy přetrvávají, kontaktuj prosím administrátora.
OK
Ještě pořád jsi geniální RPG nehrál?
Zaklínač 3: Divoký Hon (The Witcher 3: Wild Hunt) se na pulty obchodů dostal 19. května 2015. Jedna z nejlepších her vůbec a RPG, které předefinovalo žánr, slaví 5. výročí. My jsme si proto připravili krátký seznam zajímavostí o vývoji a hře samotné.
Interní tým studia CD Projekt Red měl v nejnáročnější fázi vývoje okolo 250 aktivně pracujících zaměstnanců. Ve skutečnosti se ale na hře v průběhu celého vývoje podílelo více než 1 500 lidí. Potvrdil to jeden z tvůrců v krátkém videu o vydání hry na oficiálním YouTube kanále CDPR.
Velká studia v drtivé většině případů využívají vývojáře z Číny a jiných zemí, aby dokončili některé textury, animace a podobně. Obzvláště při velkých RPG hrách či titulech s množstvím obsahu potřebují „pomoc zvenčí“.
Talent studia CDPR se ale upřít nedá. Stačí se podívat na konkurenci. Například takové Assassin's Creed Odyssey bylo vytvořeno pomocí tisíců vývojářů z celého světa.
2. Sexuální scény se nahrávaly s reálnými herci
Přidej se do klubu Refresher+ již od 125 Kč 25 Kč
Co se dozvíš po odemknutí?
Kolik hodin se natáčely sexuální scény
Jak během představení hry vypadl zvuk a Geraltův dabér musel freestylovat
Autoři půl roku před vydáním hry prozradili, že pro potřeby reálně vypadajících pohybů při sexu využili mo-cap obleky, které natáhli na herce. Ti se následně pustili do předvádění erotických scén.
Zarazila nás informace, že sex natáčeli 16 hodin. V ukázkách se totiž objevoval jen na několik minut. Tvůrci si očividně dali záležet, aby vše fungovalo co nejlépe.
3. Během první ukázky gameplay záběrů na Comic-Conu vypadl zvuk a dabér Geralta musel improvizovat
Na tuto úsměvnou příhodu si vzpomene už jen málokdo. CD Projekt Red v roce 2014 dorazilo na Comic-Con v San Diegu, aby vůbec poprvé představilo veřejnosti záběry ze hry. Během letu se jim ale poškodily notebooky a nemohli přehrát zvukové soubory.
Naštěstí po jejich boku stál Doug Cockle, který propůjčuje hlas Geraltovi ve hrách. Autoři ho požádali, aby se pokusil o freestylovat a komentovat hru ve stylu Geralta. Níže se můžeš podívat na útržky, jak to vypadalo. Doug je skutečně zachránil.
4. Nikdo nevěřil, že verze pro Nintendo Switch je možná, ale přeci jen vznikla
Port hry pro Nintendo Switch je považován za technický zázrak. Vznikal neuvěřitelných 18 měsíců ve studiích Saber Interactive. Jistě, oproti verzím na PC, Xbox One a PS4 jde o podstatně méně detailní a graficky horší verzi, ale nikdo vůbec nevěřil, že by tak promakaná a technicky náročná hra mohla na slabém hardwaru fungovat (Nintendo Switch je z hlediska hardwaru mnohem slabší konzole než PS4 a Xbox One).
5. Autor knih prodal práva na hru za pár tisíc dolarů
Andrzej Sapkowski totiž nevěřil, že by hry mohly být úspěšné. Namísto menší zálohy a pozdějších zisků z prodeje tak zvolil jednorázovou platbu v podobě pár tisíc dolarů. Z Witchera se ale stal celosvětový fenomén, a hry pomohly knihám dostat se do povědomí lidí (a zase naopak).
Sapkowski se následně pokoušel dostat z firmy více peněz, i když na to neměl právo. CDPR mu údajně vyplatilo peníze navíc, no av roce 2018 vyhrožoval, že pokud mu nevyplatí 16 milionů dolarů, bude se soudit.
Loni pak CDPR oznámilo, že se se Sapkowskim dohodlo na nové smlouvě a zřejmě navždy ukončili nekonečné tahanice. Značka jim patří i nadále a v budoucnu se tak dočkáme dalších her.
Andrzej Sapkowski při návštěvě natáčení Zaklínače od Netflixu. Vpravo showrunnerka Lauren S. Hissrich
Do dnešního dne se prodalo téměř 30 milionů kopií Zaklínače 3 a celá série se brzy dostane přes hranici 50 milionů. Autor Zaklínače vydělá i na Netflixu, který podle jeho knih vytváří epický fantasy seriál.
6. Minihru Gwent vymysleli během 3 dní
Gwent je pravděpodobně nejlepší a nejoblíbenější minihra ve hře vůbec. Její tvůrci dostali jen tři dny na to, aby ji vytvořili. Prozradili to Damien Monnier a Rafal Jaki během prezentace hry na PAX East. Navrhovali různé druhy karetních miniher od svých kolegů, ale kreativní šéf studia CDPR Adam Kiciński je pokaždé odmítl.
Poprosili ho tedy, aby mohli vytvořit svou vlastní karetní minihru. Kiciński jim na to dal 3 dny, protože nechtěl, aby se zabývali něčím, co nikdy nevznikne. Po třech dnech mu představili první verzi, zamilovalo si ji celé studio. Z Gwentu se nakonec stala samostatná karetní hra, která slaví úspěch do dnešního dne.
7. Zaklínači nemají žádný kód či sepsaná pravidla
Geralt a ostatní zaklínači se někdy odkazují na svůj zaklínačský kód, aby nemuseli přijmout některé práce, učinit nepříjemné rozhodnutí a tak podobně. Avšak nic takového jako kód zaklínačů neexistuje. Zaklínači jsou pověřeni základními pravidly, ale nikdo se je nikdy nepokusil sepsat, a tak si v podstatě dělají, co chtějí. Když se odkáží na svůj kód, zřejmě se jen vymlouvají nebo odmítají udělat něco, co jim je proti srsti.
8. Tvůrcu původně chtěli do soubojů přidat dvě zajímavé vlastnosti
První byla neuvěřitelně znějící možnost nasadit Geralta na brusle a nechat ho zabíjet nepřátele a příšery ještě stylověji. Zřejmě se inspirovali scénou z knih, kde Ciri na zamrzlém jezeře zneškodnila nepřátele, kteří by ji jinak brzy zabili.
Ve hře měl Geralt nabírat na ledě stále vyšší rychlost a odsekávat končetiny nepřátel expresně rychle. Bylo to brutální a zábavné, ale ve finále jsme se toho nakonec nedočkali. Prozradil to herní designér Damien Monnier během prezentace na PAX East v roce 2015.
Stejně jako možnost vidět do těl příšer/lidí a trefit je mečem přesně do orgánu či části těla, kde hráč chce. Ať už pro efektní animaci odříznutí dané končetiny nebo rychlé zabití bodnutím do srdce. Možná se hratelnostních „chuťovek“ dočkáme v dalším díle.
9. Autoři šikovným způsobem poukazovali na svou další hru
Když se Geralt konečně uvítal s Ciri, adoptivní dcera mu říká, jak spolu s Avallac'hem cestovali různými světy a dimenzemi, aby se ukryli před Divokým honem. Jedna taková návštěva je zavedla do futuristického světa plného létajících vozidel a robotických končetin.
Tvůrci naráželi na Cyberpunk 2077, mimořádně očekávanou hru, které se dočkáme v září tohoto roku. Původně ji teasovali krátkým videem už v roce 2012, ale vývoj začal naplno až po dokončení Zaklínače 3.
10. Herní série je oddělená od knih a taktéž od seriálu na Netflixu
První Zaklínač od CDPR začíná nějakou dobu po konci knižní ságy. Nejde o kánon, tedy oficiálně pokračování příběhu. V podstatě jde o příběh ve stylu: „co kdyby“. Pokud Sapkowski nenapíše další příběhy a pokračování knižní série, je to úplně jedno a fanoušci si pokračování Geraltova příběhu mohou představit přesně tak jako ve hrách.
Seriál se inspiruje hlavně knihami a z her si bere jen minimum. I tak však činí pár změn v ději a u postav, takže v podstatě můžeme tvrdit, že knihy, hry a seriál jsou tři odlišné verze příběhu, které na sebe nenavazují a razí si vlastní cestu.
Bonus: Jeden z nejzábavnějších easter eggů je o sérii Assassin's Creed.
Na začátku Witchera 2 můžeš najít mrtvého muže oblečeného v bílé róbě vedle hromádky sena. Jde o narážku na assassiny v oblíbené herní sérii, kteří skočí z třísetmetrové výšky do vozu se senem a vůbec nic se jim nestane. Ve světě Zaklínače to ale reálné očividně není.