Dokument na Netflixu nabízí nový pohled na medializovanou kauzu opatrovnictví Britney Spears.
Dokument Britney vs. Spears vkládá medializované opatrovnictví, v jehož rámci byla zpěvačka zbavena svéprávnosti i možnosti nakládat se svým majetkem, do širšího kontextu. Vysvětluje, jak se případ dostal až sem a jakými — často i nekalými — praktikami se udržuje i přesto, že to pro zpěvačku nemusí být nejlepší řešení.
Novinka na Netflixu je jediným dokumentem o Britney Spears, který vznikl bez dohledu jejího opatrovníka a otce Jamese Jamieho Spearse. V centru zkoumání přitom není Britney jako osoba. Tvůrkyně se zaměřují na sérii problémů, které vyústily do dočasného, později trvalého opatrovnictví, a odhalují, jak dosud selhaly všechny její pokusy vymanit se z něj. A nebylo jich málo.

13 let nesvobody
O ukončení nuceného opatrovnictví usiluje 39letá zpěvačka už léta. Svého otce a zároveň opatrovníka v létě 2021 obvinila, že kontroluje všechno, co říká a dělá, nutí ji brát léky, vystupovat proti její vůli a nedovolí jí provdat se za jejího přítele a mít s ním dítě.

Britney Spears posledních 13 let označila u soudu za utrpení, v němž ji její rodina zneužívala, nutila ji pracovat a znemožňovala jí žít normální život. Přepis celého jejího projevu ze soudu si můžeš přečíst na Variety.
Dokument lépe ilustruje, proč kauza vůbec vznikla a jak mohla narůst do takových rozměrů, že si fanoušci po letech obav a petic nakonec vyslechli nářky a prosbu své oblíbené zpěvačky. A neprosila o nic výjimečného, jen o svobodu, protože z jejího pohledu neexistuje důvod, proč by měla být nadále nesvéprávná.
Z dokumentu Britney vs. Spears vyplývá, že zpěvačka zvládla několik světových turné a stovky představení v Las Vegas v průběhu let (a to přesto, že lékaři a psychologové nedoporučili, aby pracovala tak brzy po svém zhroucení, tak dlouho a tak intenzivně). Nejenže práci zvládla, ale vydala i alba, vymýšlela choreografie, řídila tanečníky a dokonce byla porotkyní v X Factoru.
Vedle tom všeho brala léky, opakovaně se vracela na nemocniční lůžko nebo do křesel terapeutů. A všichni svorně tvrdili, že není schopna sama za sebe rozhodovat a nemůže si ani zodpovědně vybrat právníka.
Ten, kterého jí přidělil na začátku opatrovnictví soud, přitom podle výpovědí svědků a náznaků v dokumentu raději spolupracoval s jejím otcem, který ho koneckonců i platil.

Podepisovala pašované papíry, ani to nepomohlo
Jamie Spears opakovaně médiím i soudům tvrdil, že opatrovnictví je pro jeho dceru tím nejlepším řešením. Prý kdyby ho chtěla ukončit, řekla by to sama, ale nechce.
Z dokumentu vyplývá, že Britney nejenže chtěla, ale také se opakovaně pokusila z opatrovnictví vymanit. Poprvé to bylo již v roce 2009 — jen 12 měsíců po zahájení opatrovnictví, když za ní přišla novinářka Jenny Eliscu. Eliscu je zároveň producentkou dokumentu. Spolu s filmařkou Erin Lee Carr na filmu začaly pracovat dříve a dokončily ho těsně po turbulentních událostech léta 2021.

Sam Lutfi (bývalý manažer Britney, kterého podle jeho slov zneužili a neprávem označili za hrozbu; byl jedním z důvodů péče, neboť prý Britney zdrogoval) a Adnan Ghalib (paparazzo, fotograf a později partner Britney) zosnovali plán, jak zpěvačce doručit potřebné dokumenty. Eliscu jej v roce 2009 propašovala k Britney pod záminkou rozhovoru. Pracovala na příběhu pro Rolling Stone a se zpěvačkou se profesně znala a roky kamarádila.
V dokumentech Britney žádala o možnost vybrat si nového právníka, protože tomu, kterého jí přidělil soud, nedůvěřovala a nedostatečně bojoval za to, aby opatrovnictví skončilo. Papíry podepsala mimo dohled pracovníka SBS v malé záchodové kabince v hotelu v Beverly Hills. Pokus se nevydařil, její podpis zpochybnili a navíc tým jejího otce soud přesvědčil, že podle lékařských vyšetření není schopna sama si vybrat vhodného právníka.
Takových lékařských tvrzení měla ve spisu několik; díky tajnému zdroji, který se filmařkám ozval, víme, že za záminku opatrovnictví soud označil demenci. Odborníci ji opakovaně diagnostikovali jako neschopnou spravovat svůj život, přestože kariéru budovala nadále a vydělávala miliony (které končily pod kontrolou jejího otce).
V dokumentu vidíme i dosud nemedializované SMS zprávy. Potvrdilo se, že hlasová zpráva, ve které Britney říká právníkovi, že nechce přijít o děti ve snaze zrušit opatrovnictví, je skutečná. Film do detailů vysvětluje i financování péče, které má dvě části: opatrovnictví za osobu (tedy vše, co se týče rozhodnutí o vlastním zdraví, o tom, kam půjde, co bude jíst nebo s kým se setká) a opatrovnictví za majetek (a zacházení s ním). Právník, který zastupuje Britney, však dostane zaplaceno od jejího otce (jelikož spravuje její majetek), a proto dává smysl, že se s ním nechtěl pustit do otevřené války.
Navíc Britney byla v té době už matkou dvou dětí a obava z toho, že by je mohla ztratit, poznamenala i její úsilí vymanit se zpod kontroly vlastního otce Jamieho Spearse. Volání o pomoc zřejmě i proto přišlo z její strany později.

První roky v opatrovnictví fanoušci viděli Britney na pódiu, na obrazovkách (například si zahrála v How I Met Your Mother) i videoklipech a tvářila se, že je v pořádku. V jistých chvílích zřejmě i byla, jak vyplývá z dokumentu — hudbu a vystupování upřímně milovala, a proto si je naplno vychutnávala.
Přátele, manažery, fotografy nebo jiné známé z času na čas požádala o pomoc, problémy se ale začaly vyostřovat v zimě 2011, kdy skončilo celosvětové turné Femme Fatale a její otec Jamie začal pít. Nelíbilo se jí, že se sama podrobuje testům a její otec alkoholik nemusí, ačkoli spravuje vše v jejím životě. Nic se ovšem nezměnilo.
V roce 2020 Britney oficiálně odmítla vystupovat a stálo ji to milion dolarů. Její otec proto podal stížnost k soudu a věci se urychlily. Od té doby se hodně změnilo: Britney oficiálně prohlásila, že nechce setrvat v opatrovnictví, nakonec se jí podařilo získat nového právníka, má o něco větší svobodu a čeká ji nejdůležitější soudní jednání, v rámci kterého může opět získat kontrolu nad svým životem i majetkem.
A její rodina je kde?
Největším problémem dokumentu je, že se v něm neobjeví Jamie Spears, Lynn Spears a ani nikdo jiný z rodiny či týmu popové zpěvačky. Na jedné straně je to pochopitelné — nikdy by zřejmě nepromluvili ve filmu, který je vykresluje ve špatném světle. Na druhé straně se tak dokument stává jednostranným a nebýt soudních dokumentů nebo výpovědí některých svědků, byl by velmi subjektivní.
Už takto je problematické, že se k tvrzením a obviněním Jamie Spears nevyjádřil. Z filmu není jasné, zda se ho tvůrkyně alespoň pokusily kontaktovat.

Nejde přitom o jediný dokument o Britney Spears. Minulý týden měl premiéru zhruba 70minutový dokument na FX a Hulu založený na vyšetřování redakce New York Times. Nese název Controlling Britney Spears a jde o pokračování předchozího NYT projektu Framing Britney Spears, který vyšel v únoru 2021.
Podstatnou výpovědí z tohoto filmu je, že Jamie Spears zřejmě svou dceru sledoval nad rámec zákona: odposlouchával její telefon, sledoval její ložnici přes skrytou kameru a kontroloval jí i email.
Boj popové princezny o svobodu bude pokračovat už ve středu 29. září. Soud v LA bude rozhodovat o tom, zda opravdu zruší pozici opatrovníka majetku Jamiemu Spearsovi — žádost o tuto změnu podal nový právník nedávno.
Samotný Jamie Spears přitom začátkem září překvapivě sám podal žádost o úplné zrušení opatrovnictví. V případě, že soud této žádosti vyhoví, by po jistém přechodném období Britney měla opět kontrolu nad sebou jako osobou i nad svým majetkem.