Neuvěřitelné herecké výkony, famózní střih a režie, překvapivý děj se spoustou zvratů, fantastické dialogy a závěr, ze kterého ti spadne čelist. Pokud ještě nesleduješ Succession, děláš obrovskou chybu.
Succession se po dvou sériích zařadil k nejlepším seriálům současnosti. Příběh sleduje rodinu Royových v čele s Loganem, starým ředitelem a zakladatelem mediálního korporátu ovládajícího zprávy. Jeho čtyři děti – Shiv, Roman, Ken a Connor – mají své místo ve firmě, ale každý chce větší kus koláče. Logan je ale velmi opatrný v tom, koho si vybere. Druhá série skončila obrovským cliffhangerem, když Kendall svalil všechna obvinění na svého otce, díky čemuž mohla začít válka nejen v rámci firmy, ale i rodiny.
Třetí série se naplno pouští do dějové linie, která dovoluje tvůrcům ukázat skutečné vztahy mezi členy rodiny, kteří již nemusejí být k sobě na sílu milí. Vzniklo tak množství skvělých a emotivních dialogů, ale zároveň se ukázalo, kdo nejlépe pracuje s kartami, které mu byly rozdány.
V předchozích sériích jsme měli dojem, že nešlo až tak o obchodní stránku seriálu. Ve 3. sérii se však byznys dostává do popředí. Je to příjemná novinka, jelikož některé rodinné problémy, hádky a vztahy už začaly být tak trochu sterilní. Největší minus seriálu vidíme v tom, že určité vztahy mezi postavami se dlouho nijak nehýbaly a tvůrci s těmito postavami jen bloudili v kruhu.
Nejlepším příkladem je vztah Toma a Shiv, které sledujeme ve stejné poloze již tři série, aniž by se jejich vztah někam posunul nebo výrazně změnil, ačkoli důvodů a příležitostí k tomu bylo již mnoho. Změnilo se to až v samotném finále 3. série, ale do té doby to byla tatáž obehraná písnička.
Máme dojem, jako by tvůrci museli čekat na jisté dějové události, aby se mohli pohnout vpřed se vztahem Toma a Shiv, jelikož výrazně ovlivňují hlavní kostru příběhu. Podobně je na tom i Greg, bratranec Loganových dětí, který pokračuje v přiživování se na své rodině, zatímco ukazuje, jaký je vlastně slizký had.
To je rys, který mají snad všechny postavy v Succession. Připrav se, že budeš mít spoustu důvodů je všechny nenávidět. Přesto jim ale držíš palce a těšíš se z jejich úspěchů. Mohou za to jak herci, tak i brilantní scénář a dialogy, které tě nejednou zanechají v němém úžasu.
Postavy v Succession jsou dohnány do extrémů, a to v extrémních situacích, které však stále působí autenticky. Nikdy nemají čas na odpočinek a neustále je cosi nebo kdosi vystavuje ohromnému stresu. A někteří, jako Kendall, to už vůbec nezvládají.
Succession je brilantně napsané televizní drama se spoustou překvapivých momentů. Tvůrci vypracovali poutavý příběh s několika zajímavými odbočkami a vedlejšími postavami, ale v centru dění je stále dysfunkční rodina Logana Roye. Dysfunkční je přitom asi nesprávné označení. Je to zkažená a nechutná rodina, ale nedokážeš se od ní odtrhnout.
Mohou za to i skvěle napsané dialogy plné metafor či nenápadného odkazování na nosná témata seriálu. Někdy jsou dialogy také extrémně vtipné („A man dying of thirst is suddenly a mineral water critic?“), ale mohou být i trochu chaotické. Succession se odehrává ve světě byznysu, velkých konglomerátů a obchodu na mezinárodní úrovni.
Scénář je tedy někdy plný termínů a diskusí, které není úplně snadné pochopit. Obzvlášť ve scénách, kde postavy mluví rychle a na obrazovce se toho hodně děje. V našich očích by neuškodilo, kdyby byly tyto byznysové diskuse o něco srozumitelnější.
To jsou ovšem jediné výčitky, které vůči 3. sérii a seriálu celkově máme. Jakmile se jednotlivé vztahy konečně rozhýbou, v podstatě mu nebudeme mít co vyčítat. Občas totiž máme pocit, že postavy a celkově svět kolem nich nejsou ovlivněny žádnými rozhodnutími. Někdo něco extrémně pokazí, ale až do konce 3. série jsme neměli pocit, že by je to nějak negativně ovlivnilo či potrestalo.
Kromě toho je Succession v podstatě dokonalé. Stále se můžeš spolehnout na vynikající kameru prezentující děj v nesmírně osobním, citlivém a lidském stylu, kdy se často zaměřuje na blízké pohledy na tváře herců. Z technického hlediska, ať už je to střih, zmiňovaná kamera, kulisy nebo nádherná prostředí, opět nemáme co vyčítat. Možná až na kostýmy pro Shiv, kterou tvůrci občas oblékají do nepříliš vhodných šatů.
No a pak tady máme režii. Režiséři zodpovědní za 3. sérii by si zasloužili opravdu velký bonus. Obzvlášť Mark Mylod, který natočil hned několik epizod včetně absurdně skvělého finále, nebo Kevin Bray, který režíroval 5. epizodu s názvem Retired Janitors of Idaho o utkání akcionářů. Režiséři těchto epizod dokázali vyždímat z atraktivního námětu absolutní maximum. Dokázali být vtipní, emotivní, přímočaří, ale také úderní a překvapiví. Setkání akcionářů je nesmírně napínavá jízda, od které se nebudeš schopný odpoutat.
Mohou za to hlavně herci, kteří jsou ve svých rolích dokonalí. Jen těžko si vzpomínáme na seriál, ve kterém by bylo tolik úžasných hereckých výkonů. Každá hlavní postava je bravurně zahraná, ať už jde o vtipný přednes humoru, emotivních momentů či situací, kdy se mají hádat nebo působit nejistě a zmateně.
Nenajde se jediná scéna, kterou těmto hercům neuvěříš, ať je jakkoli absurdní. Jen těžko můžeme „vypíchnout“ jednoho z herců, aniž bychom se okamžitě nepustili do chvály toho druhého. Platí to hlavně pro finálovou 9. epizodu, v níž ze sebe všichni vydali maximum a je to cítit. Od poslední části se nebudeš moci odtrhnout. Má šíleně rychlé tempo, jednu skvělou dějovou linii za druhou a celé to vyeskaluje rodinným konfliktem, který budeš sledovat se zatajeným dechem.
Posledních 30 minut je v podstatě herecký galakoncert všech zúčastněných, na jehož vrcholu stojí Jeremy Strong (Kendall), Kieran Culkin (vidět tu bolest a strach v Romanových očích bylo opravdu silné) a Brian Cox (Logan). To, co předvádějí tito herci v posledním díle, je na samostatné oscarové sošky.
Succession je skvěle napsané a dokonale zrežírované televizní drama. Jeho nejsilnější zbraní jsou herci, kteří své role ztvárňují více než přesvědčivě. Třetí série jde konečně do hloubky postav a ke konci se už pohnou vpřed i vztahy mezi jednotlivými postavami. Naše výtka směrem k nedostatečnému progresu některých dějových linií není malá či zanedbatelná.
Avšak seriál je v jiných kategoriích tak silný, že nemůžeme jít s hodnocením níž než na 9,5 bodu z 10. Upřímně, byli jsme někde na úrovni 8,5 z 10, ale jedno z nejlepších televizních finále (této série, ne celého seriálu , jelikož uvidíme minimálně 4. sérii) 21. století to vytáhlo až na finálních 9,5 z 10.