Curt Schilling založil herní studio a investoval do něj desítky milionů dolarů. Po 6 letech zbankrotoval a nevydal ani demo.
Curt Schilling je slavný baseballový hráč, který si ve sportu získal obrovský respekt a nahromadil velký majetek. Po skončení kariéry se rozhodl, že založí videoherní studio 38 Studios. O šest let později firma zkrachovala a stovky zaměstnanců přišly ze dne na den o práci, zdravotní pojištění a nevyplatili jim ani dlužené mzdy. Vývojáři zůstali v dluzích až několika desítek tisíc dolarů.
O tomto bizarním a neuvěřitelném příběhu se detailněji dočteš ve skvělé knize Press Reset od uznávaného herního novináře Jasona Schreiera. Právě odtud jsme čerpali informace uvedené v článku.
Legendární baseballový hráč ve svém studiu zbytečně utratil desítky milionů dolarů z vlastní kapsy a postaral se o jednu z největších videoherních katastrof. Studio 38 Studios zbankrotovalo ani ne rok poté, co získalo půjčku v hodnotě 75 milionů dolarů, a jeho zaměstnanci opravdu nechápali, jak studio dokázalo utratit tolik peněz tak rychle.
V Refresheru se věnujeme nejen zajímavým příběhům z prostředí videoher. Pokud tě baví herní tipy, žebříčky, ale i profily vývojářských studií či problematické a skandální příběhy o jejich vývojářích a ředitelích, podpoř nás a staň se členem klubu Refresher+.
Recenzent her, který chtěl zničit World of Warcraft
Curt Schilling miloval hry odjakživa. Dokonce recenzoval příběhová rozšíření her Everquest a Everquest 2 pro prestižní magazín PC Gamer. Hrával také legendární World of Warcraft.
Právě tuto hru se rozhodl překonat vydáním vlastní. Velká část týmu, který založil, však na to neměla dostatečné zkušenosti.
Studio, které vytvořil, se snažilo nalákat jiné zkušené programátory tím, že jim nabízelo obrovské bonusy. Mnozí dříve pracovali pro herní giganty jako Nintendo, Ubisoft, THQ nebo Playstation, ale žádná firma neposkytovala výhody jako 38 Studios.
Schilling od nich chtěl „pouze“ to, aby vytvořili hru, která překoná World of Warcraft.
Hra World of Warcraft převálcovala herní trh žánru MMORPG (massive multiplayer online role playing game/hry na hrdiny pro obrovský počet hráčů online) v roce 2004. Vydělávala extrémní peníze. Hráči kupovali kromě základního balíčku za 60 dolarů i rozšíření za 40 dolarů a každý měsíc poplatek až za 15 dolarů. World of Warcraft vydělával měsíčně až 150 milionů dolarů. Curta Schillinga napadlo, že je to správná cesta ke zbohatnutí.
Studio založil s online kamarády, se kterými hrával videohry
V roce 2006 tedy založil studio Green Monster Games, které později přejmenoval na 38 Studios podle svého čísla na baseballovém dresu. Prvními zaměstnanci firmy se stali jeho online kamarádi, se kterými hrával videohry. Následně najal zaměstnance přímo ze studia Sony Online Entertainment, kteří byli zodpovědní za vývoj slavné online hry Everquest.
Schilling neměl zájem začínat postupně a zvětšovat svoji firmu podle potřeby vývoje hry. Neměl ještě ani prototypy a základní návrh hry, ale už najímal vývojáře, pro které vlastně ani neměl práci. Najal také slavného tvůrce komiksů Todda McFarlana a spisovatele fantasy knih R. A. Salvatora. Do firmy investoval svých 5 milionů dolarů s cílem vytvořit v herním průmyslu nejlepší podmínky pro zaměstnance.
Luxusní zaměstnanecké benefity, vlastní auta a 50% podíl z tržeb her
Curt Schilling v rámci 38 Studios nabízel skvělé zdravotní pojištění, permanentky do fitka, herní notebooky za několik tisíc dolarů, jídlo zdarma či možnost pracovně cestovat gratis.
Veterán herního průmyslu a šéf studia Brett Close mu musel rozmlouvat nápad, aby dal zaměstnancům firemní auta a podíl z tržeb her v hodnotě 50 %. Schilling nakonec tyto šílené návrhy neprotlačil. Jinak by firma zkrachovala ještě dříve.
Footage of defunct 38 Studios' MMO Project Copernicus emerges. http://t.co/WLYW1u8nFM pic.twitter.com/VEFRunwM1l
— GameSpot (@GameSpot) July 12, 2014
Na tento nevšední a štědrý přístup vzpomíná v knize Press Reset od Jasona Schreiera i vývojář Thom Ang: „Byla to baseballová hvězda, se kterou se zacházelo v rukavičkách a dostával všelijaké bonusy a balíčky. Chtěl, aby se tak cítil i celý jeho tým — a také jim to splnil. Opravdu mu na lidech záleželo.“
Ang před prohlídkou studia neplánoval přijmout pracovní nabídku. Chtěl jen pozdravit staré kolegy. Okouzlily ho však zaměstnanecké benefity, luxus studia, dobrá nálada pracovníků a přísliby šéfů. Několik vývojářů mu ukázalo prototypy a designy jejich hry a Anga tím zaujali.
Studio 38 Studios mu uhradilo přestěhování a Ang si koupil pěkný dům u jezera. V červnu 2008 začal na projektu zvaném Copernicus pracovat jako vedoucí výtvarného oddělení.
Anga finanční záležitosti netrápily. Podstatné bylo, že studio bylo nezávislé a nemuselo se zodpovídat investorům. Myslel si, že peněz mají dost. Koneckonců, šéfem 38 Studios byl Curt Schilling, který za svou kariéru v baseballu vydělal více než 114 milionů dolarů. Trápilo ho pouze plánované datum vydání — podzim 2011. Angovi bylo jasné, že je to nereálné.
Schilling si až pozdě uvědomil, že vytvořit MMORPG bude mnohem náročnější, než vytvoření lineární hry pro jednoho hráče. Taková hra potřebuje obrovské množství obsahu, za který jsou hráči ochotni platit paušální poplatek. To znamená desítky scénáristů, výtvarníků a designérů, kteří by svět pravidelně rozšiřovali.
Nepomohlo ani to, že už dva roky po otevření firmy, v roce 2008, měl přes 60 vývojářů, kteří tvořili jeho vysněný svět.
No criminal charges in Curt Schilling’s 38 Studios collapse https://t.co/Y1Lm7B0Iey pic.twitter.com/RCs3SuUeQ4
— The Boston Globe (@BostonGlobe) July 30, 2016
Vydavatelé od něj dávali ruce pryč a Schilling utrácel desítky milionů z vlastní kapsy
Schilling měl ovšem problém s penězi. Hru do té doby platil zcela sám, ale usilovně se snažil najít vydavatele, který by vývoj zaplatil. Nikdo však nebyl z jeho plánů nadšen. Schilling, který neměl absolutně žádné zkušenosti v herním průmyslu, se rozhodl vytvořit hru, která by pokořila i World of Warcraft? Vydavatelé dávali ruce pryč.
Co se dozvíš po odemčení?
- Jak Schilling koupil studio tvořící RPG hru Kingdoms of Amalur, aby se zachránil, a jak se mu to vůbec nepodařilo.
- Jaké nesmyslné nápady měl Schilling s vedením herního studia a designem hry.
- Jak zadarmo přestěhovali 160 rodin, aby mohlo studio pracovat na jiném místě.
- Jak zbankrotovali a nechali své zaměstnance zadlužené až po uši.
- Jak skončil Curt Schilling a jeho zaměstnanci.