Ušetři planetu, peníze a žij plnohodnotný život. Jak na to? To ti prozradíme v dnešním článku.
Konzumuji, konzumuješ, konzumujeme. Společnost tomu tak chce. Pokud nemáš každý měsíc aktuální módní kolekci, nejnovější model telefonu nebo nejrychlejší auto, „nepatříš mezi moderní a úspěšné lidi“.
Reklamními spoty v televizích, na sociálních sítích a při pohledu na sousedovu zelenější trávu část lidí nabývá pocitu, že nemají dostatek věcí. Přetékající hromady oblečení ve skříních a zbytná elektronika nás ale přesvědčuje o tom, že všechny tyto věci nepotřebujeme a možná jsme si je nekoupili z vlastní vůle.
Člověk spotřebitelského typu často hromadí věci, které by si za normálních okolností nekoupil, jednoduše proto, že by je nepotřeboval. Občas si ale z nějakého důvodu potřebujeme podtrhnout svůj společenský status novými a novými věcmi, a tak je i nadále kupujeme a (ne)používáme. Konzumní nastavení společnosti má ale silné dopady na životní prostředí i na naše peněženky. Na co ale tak velké dopady nemá, je naše spokojenost.
Naprosto chápeme, že žijeme ve společnosti, chceme si života užívat a nechceme se příliš omezovat. Dobrou zprávou je, že není potřeba svůj život měnit od základů. Velké změny nevznikají velkým skokem, který uděláš jednorázově, ale drobnými úpravami stávajících návyků. Poradíme ti, jak změnit některé aspekty svého života, a ušetřit tak peníze a životní prostředí. Jednotlivé praktiky tedy nijak neomezí tvůj život, ale pomohou ti žít udržitelněji.
Tento článek startuje sérii s názvem Skutečná cena věcí. V té ti postupně představíme problematické oblasti konzumního života, popíšeme jeho negativní dopad na životní prostředí, pracovní podmínky a poradíme ti, jak se mírnými změnami v životě dá přispět k lepší společnosti. Pokud tě tematika zajímá, můžeš téma začít sledovat, aby ti žádný nový článek neutekl. A pokud nás chceš v tvorbě podobného obsahu podpořit, pomůže nám, když se přidáš do REFRESHER+ klubu.
Nakupuj jako investor
Možná se ti stalo, že tě přepadla nepřekonatelná touha nakoupit si nový kousek oblečení, sluchátka nebo cokoliv, čím tě baví zpříjemnit si život. Ve chvíli nákupu přijde vlna euforie a tvůj mozek se topí ve sladké lázni dopaminu. Po pár dnech ale lázeň vyschne a jediné, co ti z tvého původního dobrého pocitu zbyde, je kus oblečení, který zůstane v propadlišti dějin tvého šatníku.
Aby se ti podařilo podobným nákupním zkratům ubránit, může ti pomoci koncept přemýšlení ve smyslu cost per use (u doplňků stravy, potravin atd. funguje podobný koncept s názvem cost per dose). Ve chvíli, kdy jej do svého života začleníš, přestáváš nad zbožím přemýšlet jako nad tvůrcem radosti, ale nahlížíš na něj spíš jako na investici.
Když se rozhodneš, že si danou věc koupíš, vyplatí se spočítat, jak ti bude sloužit. U laciných věcí se často může stát, že po pár použitích přestanou fungovat, oblečení se roztrhne nebo vybledne, dráty v elektronice se zlámou. Nehledě na to, že výroba levnějších věcí může často představovat větší zátěž pro planetu, nebo může probíhat v nepříliš lidských pracovních podmínkách.
Co se dozvíš po odemknutí?
- Jak ušetřit peníze i prostředí v domácnosti
- Jak zbytečně neutrácet za věci, co použiješ jednou
- Jak nakupovat efektivně
- Co dělat proti emotivnímu utrácení