Zpravodajský portál pro moderní generaci, která se zajímá o aktuální dění.
Zajímá tě aktuální dění? Zprávy z domova i ze světa najdeš na zpravodajském webu. Čti reportáže, rozhovory i komentáře z různých oblastí. Sleduj Refresher News, pokud chceš být v obraze.
Nepodařilo se uložit změny. Zkus se nově přihlásit a zopakovat akci.
V případě že problémy přetrvávají, kontaktuj prosím administrátora.
OK
Producent kultovní hry nám vyprávěl o jejím zákulisí.
Pomalejší, ale o to zábavnější soukromý detektiv, který někdy ani neví jak, ale vždy zachrání svět. Asi takhle bychom mohli popsat hlavní postavu již kultovní české hry Polda. Aktuálně vychází její sedmé pokračování, a proto jsme se rozhodli vyzpovídat jejího producenta a programátora Petra Svobodu.
Petr nám v rozhovoru prozradil, jaké novinky na hráče ve hře Polda 7 čekají, jak dlouho trval vývoj hry, ale i to, proč se poprvé rozhodli do hry zasadit i další interaktivní postavu. Zjišťovali jsme, co si myslí o dnes populárních crowdfundingových kampaních a zda je někdy v budoucnu možné, že bychom si Poldu zahráli na Playstation nebo Xboxu.
Pokud tě zajímají rozhovory s umělci, se známými osobnostmi, ale i s různými inspirativními lidmi, přečíst si je můžeš v tomto vlákně. Podpořit nás při jejich tvorbě můžeš vstupem do klubu Refresher+.
Jaký je to pocit, přivést Pankráce zpět k životu po osmi letech?Je to skvělý pocit, ani nevím, co k tomu dodat. Nejdůležitější je, že se to lidem líbí. Ohlasy od předplatitelů jsou zatím skvělé a myslím si, že se nám to docela povedlo.
Osm let je dlouhá doba. Na čem jste během tohoto období pracoval a jak dlouho trval vývoj nového Poldy?
Jelikož jsem profesionální programátor, mám i různé jiné projekty, na kterých pracuji. Věnoval jsem se tedy tomu. V rámci her jsem dělal na převodu starších Poldů pro Android a iOS.
Vývoj hry Polda 7 trval přibližně rok a třičtvrtě.
Přidej se do klubu REFRESHER+
Co se dozvíš po odemknutí?
Proč se tvůrci rozhodli přidat novou postavu do hry a co bude jejím úkolem.
Kteří politici se objeví ztvárnění ve hře jako postavy.
Co si Petr Svoboda myslí o crowdfundingových kampaních.
Kolik z vybraných peněz šlo na vývoj hry.
Proč Petr Svoboda ještě nechce vydat Poldu 7 pro Android a iOS.
Co jste ponechal z předchozích dílů Poldy 7 a naopak na co nového se můžeme těšit?
Zůstává hlavní postava policisty Pankráce – tedy nyní již soukromého detektiva, o jehož dabing se už po sedmé bravurně postaral Luděk Sobota.
Novinkou je, že jsme přidali druhou interaktivní postavu – to znamená, že hráč ji bude moci ovládat. Jedná se o ženu, která mu bude pomáhat s postupem v příběhu. Nejdříve bude hrát za Pankráce a poté se to automaticky přepne na tuto ženskou pomocnici.
U čtyřky a pětky bylo prostředí vysloveně 3D, přičemž se mi zdálo až příliš sterilní a chtěl jsem, aby byl Polda zase v takovém komiksovém stylu...
V poslední fázi hry bude člověk nucen přepínat mezi oběma postavami, interagovat s nimi a nějakým způsobem postupovat v příběhu pomocí obou. Každá postava bude jinde a hráč s ní bude moci dělat něco jiného.
Ponechal jste také mezihry, na které byli hráči zvyklí?
Ano, určitě. Myslím si, že Polda 7 jich má úplně nejvíc ze všech dílů. Hráči se mohou těšit na box, střílení mincí, tancování, roztáčení traktoru a také na jakousi obdobu tetrisu... Tentokrát je to mezihrami opravdu dost nabité.
Zmiňoval jste, že Pankrác dostane parťačku, můžete mi představit její postavu? Proč jste se ji rozhodli přidat do hry?
Učinili jsme tak ze dvou důvodů. Za prvé, chtěli jsme mít ve hře něco nového. Za druhé, chtěli jsme to usnadnit Luďkovi Sobotovi, kterému je přece jen už osmdesát let a nadabovat tolik dialogů Pankráce je pro něj velké sousto.
Navíc mám velmi rád hru Maniac Mansion II: Day of the Tentacle od firmy Lucas Arts, která vyšla někdy v 90. letech a byly tam zrovna tři postavy. Jelikož je to opravdu moje srdcovka, určitě jsem se další postavou přímo inspiroval i odsud.
Pokud jde o to, co je to za ženu, tak to bych nerad prozrazoval. Zkrátka to bude pomocnice, která bude Pankrácovi pomáhat s řešením detektivní záhady, a dohromady je spojí náhoda. To je asi tak maximum, co bych chtěl říci.
Ve hře Polda 7 se stejně jako v Poldovi 6 postaral o pozadí jednotlivých scén hry výtvarník Karel Kopic. Osvědčila se vám spolupráce na předchozím díle?
Ano. Karel je můj dlouholetý kamarád. Naše kamarádství vzniklo už v době, kdy jsme společně dělali na adventuře Dreamland, ve které rovněž ilustroval pozadí.
Vždy když jsem začal dělat Poldu, sháněl jsem nějakého jiného výtvarníka, ale nakonec jsem se pořád vracel ke Karlovi. On je podle mě skvělý umělec a zároveň bydlí jen ulici ode mě, takže naše společná komunikace je mnohem jednodušší. Nemusíme komunikovat na dálku, když má hotové pozadí, jen vyběhnu k němu domů a předá mi ho.
Myslíte si, že Karlovo výtvarné umění posunulo Poldu vpřed?
Mně se to líbí. To, jestli se to bude líbit i dalším lidem, je spíše na nich samých. U tohoto druhu umění jde vždy o subjektivní záležitost. Někomu se to líbit může, někomu ne, ale my jsme zkrátka chtěli vrátit Poldu tam, kde byl na začátku.
U čtyřky a pětky bylo prostředí vysloveně 3D, přičemž se mi zdálo až příliš sterilní a chtěl jsem, aby byl Polda zase v takovém komiksovém stylu, čili trochu „zhroucená“ perspektiva a umělecko-artový styl.
Jestli se to lidem líbí, jste si mohli otestovat už i na šestce, kterou také ilustroval Karel. Jak to tehdy hráči vzali?
Vzali to super. Samozřejmě, vždy se najde někdo, kdo vám řekne, že je to naprd, že se mu to nelíbí, ale většinou byly ty reakce pozitivní. I to byl jeden z důvodů, proč jsme se rozhodli, že s Karlem budeme spolupracovat i nadále.
Vnímáte sbírky jako nový trend při vývoji českých a slovenských her? Prý jste byl vůči crowdfundingovým kampaním skeptický. Jak se na ně změnil váš pohled poté, co s nimi máte vlastní zkušenost a Polda vysbíral téměř jeden a půl milionu korun?
Můj postoj k nim se změnil o 180 stupňů. Zpočátku jsem nevěřil, že Češi a Slováci by dali peníze předem za něco, o čem nevědí, jak to dopadne. Nakonec mě k tomu přesvědčil Jirka Bigas z Vortexu, zkusil jsem to a výsledek mě opravdu překvapil.
Nemyslím tím jen peníze, i když samozřejmě ty jsou prvořadé, ale velmi mě nakopla i zpětná vazba a pozitivní energie, kterou jsme dostávali od lidí už během kampaně. Dodávala mi ještě větší chuť udělat Poldu 7 co nejlépe.
A k té druhé otázce... Myslím si, že to je dobrý trend, protože když vyberete peníze dopředu, částečně také bojujete s pirátstvím, které je u nás velmi rozšířené. Sbírka vám v podstatě uhradí vývoj, a tak po vydání hry neskončíte v nějakém šíleném mínusu, způsobeném tím, že nějaký „dobrodinec“ ji crackne a lidé si ji začnou stahovat místo toho, aby ji podpořili.
Přestože Polda vysbíral téměř jeden a půl milionu korun, dokážete mi říct, kolik peněz z toho šlo výlučně na vývoj hry? Ptám se, protože u těchto sbírek je potřeba počítat s tím, že ne celou vybranou částku mají vývojáři k dispozici, ale nějaká část putuje i na odměny atp.Tam nejde jen o nějaké odměny. (smích) Zde jde hlavně o DPH, která se musí zaplatit, a o provizi Hithitu. Pokud si to tak sečteme, možná 700 tisíc jsem měl čistě na vývoj Poldy. Zbytek peněz šel na poštovné, výrobu limitek, sošek, čili zhruba polovina vysbírané částky šla na vývoj.
Největší část peněz, která nám odešla, byla na DPH. Stát vám z vysbírané částky hned srazí peníze a vezme si je pro sebe, čili vy vlastně nedostanete celou částku, která se tam vysbírá, ale částku minus DPH.
Když už jsme u toho státu... V traileru na hru jsem zachytil postavu nápadně podobnou Andreji Babišovi či Donaldu Trumpovi. Patří podle vás do her politická satira? Kam hru dokáže posunout?
My to děláme a máme dobré zkušenosti. Myslím si, že je to fajn, ale ty politické fóry by měly být poněkud nadčasové a neměly by se týkat aktuálních témat. Je lepší, pokud jde o postavu, kterou si budou lidé pamatovat ještě 20 let, a myslím si, že přesně takovým typem postav jsou i náš Ronald Trumpeta a Andy Hrabiš.
Kdybychom do hry dali nějakého lokálního politika, který se párkrát objevil v televizi, nemělo by to smysl. Na to lidé za chvíli zapomenou.
Nevím přesně, jaké politické postavy jste měli v předchozích dílech, ale pamatuji si, že tam nějaké byly. Ozval se vám někdy někdo z nich, že si všiml, že je ve hře takto zakomponovaný?
Ne, to se nikdy nestalo. Měli jsme tam Zemana, Klause a ve dvojce i pár dalších klonovaných postav.
Polda 7 vyšel pro počítač. Kdy se dočkáme verze pro MacOSX?
V rámci crowdfundingové kampaně jsme slíbili, že když se vysbírá více než 600 tisíc korun, uděláme i verzi pro Mac. Přiznám se, že teď si potřebuji trošku odpočinout od toho šíleného shonu, neboť denně dostávám stovky mailů a dělám spoustu rozhovorů, ale do měsíce se na to vrhnu. Myslím si, že do konce prázdnin by mohla být hotová.
Na Hithitu se vás fanoušci ptali, jestli plánujete i verze pro konzole. Odpověděl jste, že s určitostí můžete říct, že na Playstation nebude. Můžete mi jako laikovi prozradit, proč se tímto směrem nechcete vydat nebo proč to je náročné?
Ono je to částečně způsobeno mou zkušeností se Sony z dob, kdy jsem dělal i jiné hry pro Centauri production a snažili jsme se s ní dostat právě na Playstation, ale bylo to opravdu komplikované. Od té doby jsem možná trochu psychologicky uzavřený v tom, že mě tato zkušenost ovlivnila a znovu se mi do toho nechce.
Je mi trošku líto, že rozdíl v poměru zájmu o Poldu v Česku a na Slovensku je dost velký. Například zatímco z limitované edice jsme v Česku prodali 600 kusů, na Slovensku jen 50.
Nikdy však neříkej nikdy a možná to někdy zkusím a budu mile překvapený. Přece jen od té doby uplynulo 15 let a velmi se změnil i Steam. Dnes je snazší se na něj dostat, a proto je možné, že stejně to je i se Sony.
Další věc je ta, že přesně nevím, jak bych na Playstation a Xbox vymyslel ovládání, jelikož tam není k dispozici myš, ale jen nějaký gamepad. Musel bych se inspirovat u jiných adventur, které mají i verze pro konzole. Pokud se však pustím do konzolí, myslím si, že první přijde na řadu Nintendo Switch, protože tam je dotykový displej a mohlo by to jít lépe.
Když už jsme u těch dotykových displejů, kdy se Polda 7 dočká verze pro Android a iOS?
JJá bych ho víceméně mohl vydat hned, protože tady mám engine už připravený a pro mě je to práce na pár dní, ale mám velký problém s tím, že lidé na Androidu a iOS jsou zvyklí za Poldu utratit 130 korun.
Teď se Polda 7 prodává za 749 korun a mám strach, že kdybych ho tam přidal a chtěl za to sedm stovek, lidé mi „utrhnou hlavu“. Už teď když si chci za svou práci nechat zaplatit sto korun, tak mi hodně z nich nadává do kreténů a hajzlů. Z tohoto důvodu si myslím, že na tyto platformy půjde nejdříve za rok, kdy poněkud klesne cena verze na PC.
Jaký máte recept na výrobu úspěšné hry v Česku a na Slovensku?
Kdybych věděl, jaký je k tomu recept, tak bych ho používal. (smích) Já to dělám intuitivně a dělám to hlavně proto, že mě to baví a mám Poldu rád. Myslím si však, že žádný recept ani neexistuje. Musíte to jednoduše zkusit, a pokud vám to vyjde, tak super, pokud ne, tak nic. Ten úspěch na Hithitu mě však přesvědčil, že nám by to snad vyjít mohlo. Uvidíme.
Musím ještě říci, že je mi trošku líto, že rozdíl v poměru zájmu o Poldu v Česku a na Slovensku je dost velký. Například zatímco z limitované edice jsme prodali v Česku 600 kusů, na Slovensku jen 50. Nevím, čím to může být, ale je mi to líto, protože jsme si jako národy velmi blízké.
Pomalu se blížíme ke konci. Máte ještě něco, co byste vzkázal slovenským fanouškům hry?
Chtěl bych jim vzkázat, že samozřejmě budu rád, když si naši hru koupí a nebudou ji načerno stahovat, protože to nás zabíjí nejvíce. Potěší mě, pokud se na Slovensku prodá co nejvíce kusů a pokud si naši hru slovenští hráči zahrají.
Vím, že mám v Bratislavě už teď domluvené nějaké přednášky a když jsem tam naposledy byl, moc se mi tam líbilo a proto jsem rád, že tam opět možná vyrazím.