Rozhovor s úspěšným hudebním producentem Ondrou Fiedlerem.
Miliony zhlédnutí na YouTube, přední příčky v hitparádách rádií a několik úspěšných ocenění má na kontě hudební producent Ondra Fiedler. Dlouhodobě spolupracuje s předními českými umělci, mezi které patří Mirai, kapelou Kryštof nebo Lenny. S poslední jmenovanou zpěvačkou spolupracovali i s někdejším členem legendárních Linkin Park Mikem Shinodou, s nímž Ondra Lenny společně produkoval písničku.
S Ondrou jsme se sešli, abychom si popovídali o jeho tvůrčích procesech, anatomii hitů nebo o tom, jak pozná, že se písnička prostě nechytne. Probrali jsme ale také Ondrovu náročnou cestu za úspěchem přes přebývání na kamarádově gauči nebo to, kam se česká hudební scéna posouvá.
V rozhovoru pro DVTV Mirai Navrátil řekl, že přes pandemii napsal poměrně velké množství materiálu, se kterým pak přišel za tebou, a tys mu řekl: „Mirai, už jsi napsal i lepší písničky.“ Poznáš z prvního poslechu dema, že je písnička špatná?Ne vždycky, už jsem se hodněkrát mýlil. Stává se, že mám náladu, která je jiná než vibe songu, který mi zrovna někdo pošle, a já ho nejdřív rychle odsoudím, i když pak zjistím, že se mi líbí. Zrovna u Miraie to byl případ songu Lítej (Davidovi), který jsem poslouchal večer, když jsem byl už hodně utahaný.
Řekl jsem mu, že to není úplně ono, ale když jsem si ho dal vícekrát do uší, zjistil jsem, že message, kterou Lítej má, je vlastně super. Takže se mi stává, že se mýlím… Ale většinou se nemýlím! Aspoň se tedy snažím se nemýlit.
Když k tobě taková demonahrávka, kde je třeba jen kytara a zpěv, přijde. Co v ní hledáš?Já rozhodně nejdu po zvuku, protože nahrávky, které dostávám, se často nahrají třeba na iPhone a je tam základ nápěvku. V písničkách hledám nějaký osobní pocit nebo upřímnost. Případně jdu po zajímavé melodii nebo nosném rýmu, okolo kterého bych pak mohl celou písničku postavit. Často se stává, že věci přepisujeme právě podle takové linky, která se nám v nich zalíbí.
Liší se hodně písnička, kterou ti lidé dají, od té, kterou si pak posluchači pustí?To se liší od písničky. Třeba Lítej, o kterém jsme se bavili, se moc neměnilo, ale jsou pecky, kde bys možná nepoznal, že na začátku stála stejná písnička.
Většinou ale nemám moc jasnou vizi, jak by písnička na konci měla vypadat. Často totiž přijdu s nějakou představou, ale ve studiu někdo něco zahraje, úplně mě tím odpálí a písničku nakonec uděláme úplně jinak, než jsme mysleli. V podstatě beru proces nahrávání jako živý organismus, který musím nějak ukočírovat a přijít se skvělým výsledkem.
V čem tedy vlastně spočívá tvoje úloha jako producenta?Moje úloha, když za mnou přijde umělec s demonahrávkou z iPhonu, je udělat hotovou píseň, která jde na Spotify a tak dále. Já osobně se navíc snažím s umělci přepisovat i text, nahrávám instrumentál, míchám a tomu projektu vlastně šéfuju. Představit si to můžeš, jako režiséra u filmu.
Co se dozvíš po odemknutí?
- Co podle Fiedlera dělá z písničky hit
- Jakou roli má v hudebním průmyslu TikTok
- Co si myslí o českém rapu v porovnání s českým popem