Zpravodajský portál pro moderní generaci, která se zajímá o aktuální dění.
Zajímá tě aktuální dění? Zprávy z domova i ze světa najdeš na zpravodajském webu. Čti reportáže, rozhovory i komentáře z různých oblastí. Sleduj Refresher News, pokud chceš být v obraze.
Kliknutím na tlačítko tě přesměrujeme na news.refresher.cz
Vyzkoušej klub REFRESHER+ už od 25 Kč během prvních tří měsíců 😱
4. srpna 2022 v 6:00
Čas čtení 6:33
Radim Šlechta

Každé desáté dítě v Česku se poškozuje. Sociální sítě tvoří mezi dospívajícími kult krásy

Každé desáté dítě v Česku se poškozuje. Sociální sítě tvoří mezi dospívajícími kult krásy
Zdroj: REFRESHER/Eliška Kubů
TECH SOCIÁLNÍ SÍTĚ
Uložit Uložené

Sítě obklopují naše životy. Jaký mají vliv na vnímání vlastního těla, obličeje i osobnosti u dětí?

Být lepší, úspěšnější, ale především krásnější. Sociální sítě objímají naše všední dny a nekonečný proud informací nám ukazuje, o kolik zajímavější mohou životy ostatních být a o kolik lépe jiní lidé vypadají. Tak nějak tušíme, že Instagram, TikTok nebo Snapchat jsou trochu jako první návštěva u rodičů partnera, kdy se snažíme sami sebe vykreslit v tom nejlepším světle. V hlavě nám ale stejně vrtá, proč ostatní vypadají o tolik lépe?

 
S ostatními se srovnáváme od nepaměti. Fenomén sociálních sítí nám ale dává možnost porovnávat se se všemi lidmi na světě a instagramové filtry nám pomůžou přiblížit se jasné pleti, plným rtům a svěží vizáži hollywoodských herců nebo předních influencerů.

 
Problematice kultu krásy a dokonalé vizáže za každou cenu v online prostoru se věnuje výzkum Univerzity Palackého v Olomouci. Tým vědců v něm zkoumá, jak sociální sítě ovlivňují vnímání vlastního vzhledu mezi dětmi, jak vypadá snaha přiblížit se vnucené dokonalosti a jak se liší posměšky a jejich dopady v offline a internetovém světě.

Výzkumu se od února do května letošního roku zúčastnilo 9441 respondentů ve věku 11–17 let, z nichž 53,9 % tvořily dívky, 45,59 % chlapci. Mladí lidé odpovídali na otázky, které mají přiblížit, jak sociální sítě kult krásy ovlivňují.

 
Spokojení s obličejem, méně už s tělem

„Vnímání vlastního vzhledu je v období dospívání jedním z klíčových mechanismů, který se spolupodílí na vývoji vlastní hodnoty a sebevědomí,“ píší autoři výzkumu. Jeho výsledky ukázaly, že teenageři bývají spokojení s tím, jak vypadá jejich obličej, o trochu méně se jim ale líbí vlastní postava.

Podle výzkumu by 34 % dětí chtělo zhubnout, 10,54 % se to již podařilo a 31,51 % z nich by chtělo nabrat svalovou hmotu. To se povedlo 7,54 % dotázaných. Další obvyklou vytouženou změnou je změna barvy vlasů, tetování, piercing nebo změna tvaru prsou. Nejvíce dětí ale stále touží právě po změně postavy.

Není také divu. Mezi mladými lidmi je momentálně podle průzkumu nejpoužívanější sociální sítí Instagram, kde každý může sám sebe vykreslit v o poznání lepším světle. Dospívající děti pak snadno mohou dostat pocit, že vyhlazený feed na sociální síti je přesně to, jak lidé vypadají, nebo jak by vypadat měli. To, že je realita vizáže většinové společnosti diametrálně odlišná, je často těžké si uvědomit.

 
Celou iluzi ještě podporuje, že ze svého života na sociálních sítích velká část lidí sdílí jen to nejlepší. „Na toto téma proběhl zajímavý průzkum ve Velké Británii, kde se zjistilo, že pouze 18 % mužů a 19 % žen řeklo, že jejich facebookový profil zobrazuje naprosto přesný odraz toho, jací jsou. 32 % pak uvedlo, že sdílejí jen příspěvky ukazující nenudné aspekty jejich života, a 14 % přiznalo, že vypadají na sociální síti víc aktivní, než ve skutečnosti jsou,“ popsal pro Refresher spoluautor výzkumu Dominik Voráč z Centra prevence rizikové virtuální komunikace Pedagogické fakulty Univerzity Palackého v Olomouci.


„A to je právě ten problém – my nemusíme vědomě lhát o svém životě (i když se to samozřejmě děje), ale svým výběrem toho, co sdílíme, většinou ukazujeme světu jen to zábavné a hezké, takže většina fotek je z dovolených, výletů, večeří s partnerkou nebo partnerem či po cvičení, kdy naše postava vypadá tak nějak líp,“ vysvětluje Voráč.

 

 
Porovnávání vlastních životů s cizími životy je zcela běžné. V dospívání možná o to víc. Na prahu dospělosti si člověk potřebuje vytvářet vzory, ať už jimi má být kamarád, známá osobnost, nebo kombinace vlastností, po kterých člověk v životě touží.

 
„Období adolescence je také obdobím hledání vzorů. Dříve byli takovým vzorem sportovci, zpěváci a herci, dnes k nim vzhledem k popularitě sociálních sítí přibyli i influenceři,“ říká Voráč. Připomíná, že především u mladých lidí mohou vzory (včetně influencerů) ovlivňovat chování i vzhled. 

Děti znají rizika změny vzhledu. Bojí se posměšků 

Přestože děti a dospívající samotní chtějí svůj vzhled z velké části změnit, sami většinou vnímají změny u ostatních lidí přinejmenším neutrálně. Celkem 40 % z nich se výrazné změny vzhledu u ostatních lidí nelíbí. Oceňuje je pouze 7 % dotázaných.

 

Přidej se do klubu REFRESHER+
Základní
125 Kč
Účtuje se jednou za 4 týdny
31,25 Kč / Týden
Přístup k prémiovým článkům
Přístup k benefitům
Méně reklam
150 kreditů každé 4 týdny na nákup benefitů
Roční - 17 %
1 500 Kč 1 250 Kč
Účtuje se jednou za rok
24,04 Kč / Týden
Přístup k prémiovým článkům
Přístup k benefitům
Úplně bez reklam
2 000 kreditů ihned na nákup benefitů
Sdílení článků kámošům a kámoškám
Všechny možnosti předplatnéhoMám slevový kód
Dokončením souhlasím s pravidly a podmínkami portálu Refresher.
Přidej se do klubu Refresher+ již od 125 Kč 25 Kč
Dočti článek již od 125 Kč 25 Kč
Máš již předplatné?
Přihlásit se
Dočíst článek
Poslat sms
Pošli SMS na 90211 s textem CLANEK 119213 a dočti tento článek.
Cena SMS za otevření článků je 89 Kč s DPH. Jak to funguje?
Odemknutí přes SMS
Tenhle článek
Poslat sms Jak to funguje?
Všechny články za měsíc
🤩 Pouze 36 Kč navíc
POSLAT SMS Jak to funguje?
Po odemčení získáš
Přístup k prémiovým článkům
Přístup k benefitům
Např.: Celodenný Skipas v PARK SNOW Donovaly ZDARMA , Poukázka v hodnotě 200 korun na nákup v Furiosa nebo PPV kód na Oktagon 65
Zobrazit všechny (9)
Domů
Sdílet
Diskuse