S primátorem hlavního města Prahy Zdeňkem Hřibem o nadcházejících volbách, klimatickém plánu, krizi bydlení či dlouhodobých plánech.
„Všude na západ od nás hraje město vždycky významnou roli v zajišťování dostupnosti bydlení. Tady se historicky postupovalo tak, že se bytový fond celý rozprodal. V Praze 1 jsou za to teď trestně stíhaní politici třeba za ODS. To, co toto město potřebuje, je masivní výstavba městského nájemního bydlení, a to v počtech desetitisíců bytů,“ říká v rozhovoru primátor hlavního města Praha Zdeněk Hřib (Piráti).
Když jste se stal před čtyřmi lety primátorem, říkal jste, že věříte, že se podaří nastolit nový komunikační styl s opozicí. Povedlo se to?
Přestože opozice fňuká, kudy chodí, zejména Patrik Nacher, realita je taková, že skutečně zařazujeme návrhy opozice na zastupitelstvu. Na jednom zastupitelstvu to vychází průměrně na dva návrhy opozice, které zařadíme a o kterých se bavíme. To je velký rozdíl oproti minulému volebnímu období. Během něj nebyly návrhy opozice zařazovány prakticky vůbec.
Během těch dvou velkých krizí, kterými jsem město provedl, se samozřejmě intenzivně komunikovalo s opozicí i městskými částmi.
Máte pocit, že to opozice oceňuje? Jaké téma mezi vámi nejvíce dře?
Fňukají pořád stejně, v tom žádný rozdíl není. Téma, které dře, je asi obecně směřování města. Základní oblastí, ve které se střetávají různé názory, je například otázka toho, zda prodávat městské byty, nebo neprodávat. Je to o tom, zda investovat, či neinvestovat do MHD. A slavné výroky tehdejšího primátora a nyní poslance Bohuslava Svobody o tom, že metro D sice vypadá jako významný benefit pro občany, ale ve skutečnosti jej bude používat šest lidí? Kvůli tomu stavbu metra D blokovali a rozjeli jsme ji až my.
Třetí velká oblast je oblast ekologie. Když jsme před rokem schvalovali klimatický plán, který je zaměřený hodně na energetickou soběstačnost města, tak to tehdy ODS a ANO viděly jako zbytečné a vyhozené peníze.
Třecí plochy jsou otázka toho, zda to dělat tak, jak se to dělalo sto let, protože se to tady tak dělá, nebo jestli využívat moderní postupy a řídit město na základě dat, a nikoliv populistických výkřiků.
Za vás je metro D nutnost?
Ano, je to velká investice, ale dopravní problémy tohoto města nelze vyřešit jinak, než že se bude masivně investovat do MHD tak, abyste motivovali třeba i lidi, co teď jezdí autem. Za druhé je nutné intenzivně využívat moderní technologie.
Zatímco tady poslanec Bohuslav Svoboda hovoří o tom, že bude nutné najmout spousty studentů na brigády, kteří budou dělat čárky na křižovatkách, abychom věděli, kde auta jezdí a kde dopravní problém je, jsme minulý týden schválili záměr, že budeme využívat už existující videodatové proudy z kamer, jež ve městě jsou a které bude centrálně řídit umělá inteligence a počítat auta, případně i druhy vozidel a podobně.
Co se dozvíš po odemknutí?
- Jak řešit krizi bydlení v Praze.
- Zda někdy dojde k zavedení mýtného v centru Prahy, případně kdy.
- Co je pro současného primátora největší priorita.
- Jakým způsobem se už realizuje klimatický plán pro Prahu a co bude následovat.