Tehdejším snem kuřete bylo hrát s Jardou Jágrem na křídle. Tím nynějším je nebýt tzv. rychlokuřetem.
Jak opravdu vypadá rychlokuře? Jeho podobu zveřejnil v rámci stejnojmenné kampaně spolek OBRAZ – Obránci zvířat v podobě parodie na známou reklamu společnosti Vodňanské kuře, v níž hrají Andrej Babiš, Jaromír Jágr a zejména žlutá a zdravá kuřátka. Opak je ale pravdou, na což chtějí aktivisté upozornit, a hlavně donutit obchodní řetězce k závazku, že přestanou prodávat rychle rostoucí plemena kuřat.
Kuře hokejista, Andrej Babiš za pultem a Jaromír Jágr na „nejlepším křídlu, které kdy měl“. Reklamní spot společnosti Vodňanské kuře si ještě pamatuje mnoho lidí. Co ale zákazníci ve videu nevidí, je způsob chovu těchto „šťavnatých“ kuřat. Ten je diametrálně odlišný od hezky stavěných žlutých kuřátek, jež se v reklamě prohání na ledě.
Jak kuře vypadá po natáčení takového spotu, chtěl vyjádřit spolek OBRAZ – Obránci zvířat parodií na původní video. Animace s názvem „Kuřecí sen“ je součástí kampaně Rychlokuřata, jejímž cílem je dosáhnout toho, aby se potravinářské firmy a obchodní řetězce zavázaly, že ukončí prodej rychle rostoucích plemen kuřat.
Projekt slavil úspěch již v počátcích. Od té doby, co byla kampaň spuštěna, tedy od léta, se k ní přihlásily firmy Unilever, FRoSTA a IKEA. Hlavní české supermarkety to zatím neudělaly.
Kuře, které si v reklamě přeje zahrát si s Jardou Jágrem na křídle, se v nově zveřejněném
videu belhá opřené o hokejku, protože jeho kosti nezvládají unést váhu stehenních svalů. Z
natáčení reklamy se vrací do haly, kde leží další kuřata převrácená na zádech a nemohou se zvednout.
„Reklamy ukazují zdravá a šťastná žlutá kuřátka. O to děsivější může pro veřejnost být
realita, která vypadá úplně jinak. Rychle rostoucí plemena kuřat jsou přešlechtěná tak, že se
kostra jejich těl bortí pod náporem obrovské tíhy svalů. Zlomeniny a další pohybové problémy pak způsobí třeba to, že kuřata umírají hladem nebo žízní, protože nezvládnou dojít k potravě. Často tak před smrtí trpí dlouhé hodiny,“ uvedl vedoucí kampaně Rychlokuřata Radim Trojan z OBRAZu.
Hlas hlavního kuřete Toma je stejný, tedy jako hlas kuřete ve spotu Vodňanského kuřete. Propůjčil mu jej Kryštof Hádek, kterého záběry z velkochovů šokovaly. „Zcela se mi změnil pohled na to, jak jsou u nás kuřata chována. Zároveň ale věřím, že pokud každý z nás přispěje k iniciativě Obránců zvířat svým dílem, podaří se vše změnit k lepšímu,“ řekl herec.
Zavázaly se giganty i malé firmy
Jak jsme zmínili, podařilo se také získat závazky od několika velkých i malých firem. „Náš závazek k udržitelnějšímu zemědělství a lepším životním podmínkám zvířat vychází z vize IKEA – vytvářet lepší každodenní život a mít pozitivní vliv na lidi a planetu. Od roku 2021 používáme kuřecí maso z udržitelnějších zdrojů v souladu se standardy našeho programu IKEA Food Better. Zahrnují např. více prostoru na jedno kuře, zajištění prostředí, které ptákům umožní přirozené chování, nebo odpovědné používání antibiotik,“ zmínila manažerka pro udržitelnost IKEA Česká republika, Maďarsko a Slovensko Barbora Geršlová.
Kromě IKEA vyřadí rychlokuřata z nabídky i další mezinárodní firmy – Marks and Spencer,
Unilever, Compass Group, Aramark, Subway a FRoSTA. Co se týká lokálních firem, reagoval například Konzum Ústí nad Orlicí či Jednota České Budějovice. Řetězce v Česku ale s reakcí otálí.
„Odpovědnost za životy stovek milionů českých kuřat leží v rukou obchodních řetězců. Právě ty mají skutečnou moc a sílu rozhodnout, jaké podmínky budou vyžadovat od svých dodavatelů,“ dodal Trojan.
„České řetězce jsou navzdory probíhajícím krizím ve skvělé ekonomické kondici, a je proto na čase, aby přijaly svou společenskou odpovědnost a zavázaly se chov kuřat posunout k novému evropskému standardu. Koneckonců, jejich zahraniční vlastníci už kroky v tomto směru podnikají,“ ukončil rozpravu.