Simona Krainová se zamyslela, zda „tohle“ má být vzor pro naše dcery.
Minulý týden sdílela zpěvačka Madonna na svůj Instagram sérii fotek, kde pózuje v korzetu s nahými prsy zcenzurovanými emoji lízátky. Odvážná série, která ale nijak nevybočuje z denního chleba královny popu, podle fanoušků a médií připomínala třicetileté výročí jejího průlomového pátého studiového alba Erotica, které vyšlo 20. října 1992, a současně její první knížku SEX, kterou vydala zároveň s albem.
I přesto, že zahraniční média připomínala Madonnin dlouholetý aktivismus a dveře, které kniha pro ženy otevřela, v zákoutích českého internetu se nahota neodpustila.
Do Madonny se pustila exmodelka Simona Krainová, která se potřebovala vyjádřit a zhrozit nad stavem dnešní společnosti. „Hned po ránu jsem se lekla, když na mě vyskočila tady ta věc. Nemám vůbec zájem se nikomu posmívat, je to spíš smutné, hodně smutné, to jako vážně? Proboha proč?“ napsala Krainová ke screenshotu fotky, ze které udělala celý příspěvek na Instagramu. Během celého dne potom přidávala do stories odpovědi svých fanoušků, ve kterých s modelkou souhlasili, plácali ji po zádech a říkali, že to už si teda ta Madonna dovolila příliš.
„Kde se ztratila ta nádherná ikonická královna popu? Kde je její půvab? Tohle má být vzor krásy pro novou generaci? Pro mladé ženy? Pro vaše dcery? No, teď se mi malinko ulevilo, že žádnou nemám, protože když vidím ty strašně cool nové trendy, stahuje se mi malinko žaludek, vypadat jako šlapka a chovat se tak je teď prý nejvíc cool,“ pokračovala bývalá modelka ve svém internetovém nářku.
Problém není ani tak v tom, že na jejím pohledu zase tolik nezáleží, ale v tom, že navazuje na negativitu a odsuzování žen, vůči kterému se Madonna celý svůj život vymezuje a bojuje za lepší a respektující prostředí. I když je komentář Krainové po obsahové stránce zcela bezcenný, je důležitý v něčem jiném: odráží totiž skutečnost, jak o ženách i v dnešní době uvažujeme, a hlavně, jak o sobě uvažují ženy navzájem.
„Sorry, ale ten můj svět v devadesátkách byl mnohem lepší než teď. Mnohem opravdovější, zábavnější než tyhle bizarnosti a provokace prezentující se online a křičící do světa o pomoc,“ zakončila Krainová. Je to bizarní paradox, že se tímto bědováním opírá o fotografie, jež Madonna sdílela k výročí knihy, která právě v devadesátkách vše změnila a kvůli které generace rodičů Krainové naříkala stejně tak, jako ona naříká po třiceti letech. Kniha SEX byla naprosto přelomovým počinem, který vložil ženám jejich sexualitu do vlastních rukou. Byla to také chvíle, která přiměla společnost k zamyšlení se nad otázkou, proč je ženská nahota přijatelná prismatem řízeným muži ve chvílích, kdy slouží k potěšení jejich oka, ale shazována v momentě, kdy ji odprezentuje žena tak, jak chce a cítí.
Tento moment dobře dokumentuje rozhovor z roku 1993 pro 60 Minutes s Richardem Carletonem, v němž se s Madonnu o její tehdy nové knize bavili. „Byl jsem zděšený a vystrašený, když jsem si tu knihu prohlížel. Nebylo to jako prohlížet si Playboye,“ řekl Carleton. Když se ho Madonna zeptala, proč to tak cítí, odpověděl, že to bylo prostě příšerné. „Byla tam fotka tebe, jak jsi před zrcadlem a masturbuješ, a to bylo prostě příšerně,“ řekl roztřeseným hlasem.
„Víš, já si myslím, že reakce lidí na specifické věci v té knize vypovídají mnohem víc o nich než o mně. Říkáš, že tě to vyděsilo. Co to znamená? Bojíš se žen, které dokážou samy sebe vzrušit, nebo se bojíš žen, které se nebojí podívat se do zrcadla na svoje genitálie?“ zeptala se Madonna. Carlton poníženě přiznal, že to je něco, čeho se bojí.
Madonnina slova z roku 1993 jsou aktuální úplně stejně i s jejími novými fotografiemi. Čeho se Krainová bojí? Bojí se stáří, nebo ženy, která se nepodvolí internalizované misogynii a společenskému ageismu? I dnes, stejně jako před třiceti lety, reakce lidí na nahotu a ženu, která ji má ve svých rukou, vypovídají více o nich.
A to i o Simoně Krainové. Ve chvíli, kdy svůj názor zveřejnila, se sama vysvlékla do naha mnohem víc než žena, na kterou útočila. Odkryla nám svůj strach, svůj přístup k výchově, toxicitu, kterou od společnosti přebrala.
Krainová se zamyslela, zda „tohle“ má být vzor pro naše dcery a zároveň se jí ulevilo, že žádnou nemá. Jakým je ale ona sama vzorem pro budoucí generaci? Pokud je pro někoho lepší, že nemá dceru, protože jinak by se bál, že by se nemusela stydět za svoji sexualitu, a v takovém případě by se za ni styděl on, je nasnadě otázka – jak vychovává svoje syny? Jak se budou k ženám chovat synové, kteří vidí, jak jejich rodiče respektují ženy pouze v případě, že svojí sebeprezentací zapadají do jejich omezeného vidění světa?
Madonna se nikdy nezměnila, naopak je ve svých činnostech a aktivismu za práva žen velice konzistentní už přes třicet let. To, co zasmrádlo, je pohled těch, kteří si Madonnu romantizovali a v mládí zařadili do nějaké škatulky, která nikdy ani nebyla reálná. Ta nádherná a ikonická královna popu je pořád tady a pořád dělá to, co vždycky – provokuje, má názor, ale hlavně nastavuje společnosti zrcadlo v tom, jak přistupuje k ženám.
Internalizovaná misogynie
O tom, co je internalizovaná misogynie, jsme psali před dvěma týdny. Podvědomé promítání sexistických myšlenek na druhé ženy lze v tomto případě sledovat v praxi. Je úplně jedno, kolik vám je let, s internalizovanou misogynii nikdy nevyhrajete. Buď jste stará a nemáte soudnost, nebo jste moc mladá a rodiče by vás měli profackovat. Nebo jste něco mezi a v tom případě se prostě, slovy české modelky, „chováte a vypadáte jako šlapka“.
Krainová ale není příčinou ani důsledkem internalizované misogynie, je prostě jedním jejím článkem, jen se ještě sama nedostala k tomu, aby to prohlédla. Nebylo by proto fér jí „dávat čočku“. Navíc královna popu by jí takové chování určitě odpustila, viděla by totiž, že z ní mluví patriarchát.
Je ale důležité na vyjádření veřejně známých lidí poukazovat. Bez toho se řetězec nikdy nezastaví, a naopak se bude předávat dál na další generace.