Je zima, sychravo, na žádné velké běhání po venku to úplně není, ale přesto se nechceš vzdát výletování? Ideálním řešením je udělat si výlet vlakem. Zarezervuj si sedadlo u okýnka a pak už se jenom kochej.
Ideálně se ještě se svým výletem stref do slunečného dne, úplně nejlíp takového, kdy je krajina pokrytá sněhem, od kterého se sluníčko magicky odráží. Jasně, teď už si moc vymýšlíme, ale byla by to naprostá pecka, ne? Tak třeba se ti poštěstí, když si výlet dobře naplánuješ. Každopádně tyto železniční trasy si užiješ za jakéhokoli počasí.
Praha – Drážďany: malebná česká příroda a jedna památka za druhou
První adventní neděle je za námi, takže oficiálně nastal čas výletů na vánoční trhy. Jeden z těch nejpopulárnějších, a právem, protože je taky jeden z nejhezčích, kam se snadno a poměrně rychle dostaneš z Prahy, je ten v Drážďanech v Německu. Pokud se tam letos chystáš, zkus auto vyměnit za vlak.
Trasou z Prahy přes Ústí nad Labem budeš v Drážďanech za necelé dvě a půl hodiny, takže je to stále hratelné klidně i na jednodenní výlet, ráno tam a večer zpátky. Ale věř nám, budeš si přát, aby cesta trvala ještě déle.
Vede totiž skrze romantické údolí nejprve řeky Vltavy a poté Labe. Skoro celou dobu pojedeš kolem vody a kochat se můžeš krajinou tolik typickou pro Česko. Řeky, lesy, louky a kopce podél tratě ti zpestří i památky, kterých je v této oblasti hned několik.
Jako první, těsně před Ústím nad Labem, z okýnka uvidíš zříceninu hradu Střekov z počátku 14. století. Majestátně se tyčí na vrcholku mohutné strmé skály, takže ji určitě nepřehlídneš.
Poslední zastávkou vlaku před Německem je město Děčín. Tam zase se ti zase naskytne pohled na krásný barokní zámek. Jak jinak než taky na skále nad vodou. Zámek v Děčíně patří mezi nejstarší památkové objekty u nás, první zmínka o něm pochází už z konce 10. století, tedy více než tisíc let zpátky. A co teprve až se dostaneš ke skalním stěnám Českého Švýcarska. V malebném Hřensku se rozloučíš s Českou republikou, ale úchvatné výhledy tě budou provázet i nadále.
Krušnohorský semmering: Bojíš se výšek? Sem radši nejezdi
Ale jestli tě lákají horské výhledy, tak přece jen přijeď. Pojem „semmering“ nyní označuje jakékoli atraktivní horské železnice, původně byl však názvem trasy z Vídně přes Alpy do Terstu. I u nás takový semmering máme, a to konkrétně na Krušnohorsku.
Železnice začíná v Karlových Varech, můžeš tak zároveň navštívit lázeňské město, a vede až do německého Johanngeorgenstadtu. Je zároveň i druhou nejvýše položenou železniční tratí v České republice, slibuje tak opravdu jedinečné pohledy na horskou krajinu. To nejzajímavější, a nejnáročnější, přichází až po stanici Nejdek, kam dojede z Karlových Varů přes údolí řeky Rolavy.
Až právě v Nejdku začíná ten pravý Krušnohorský semmering. Na 17 kilometrech mezi ním a Perninkem vlak překonává převýšení více než 350 metrů. Nebude to žádná tvoje average cesta vlakem. Na půl cesty v Nových Hamrech zároveň předvádí husarský kousek. Najednou změní směr, obloukem o poloměru pouhých 180 metrů se otočí do protisměru a dále pokračuje po opačné straně údolí směrem do hor.
Po cestě projíždí několik tunelů, například Novohamerský o délce 252 metrů, mostů a viaduktů. U stanice Pernink se nachází ten největší se šesti oblouky. Impozantní klenutý kamenný viadukt, který v nejvyšším bodě dosahuje výšky 20 metrů.
Železniční stanice Pernink je pak se svou nadmořskou výškou 902 metrů druhou nejvýše položenou stanicí u nás. Než do ní však dojede, dostane se vlak prvně až do výšky 915 metrů.
Osoblažská úzkokolejka: nejklikatější železnice v Česku
Legendární Osoblažka byla vybudovaná už v roce 1898, a to jako snaha místních majitelů osoblažského cukrovaru o napojení města na železnici. Až dodnes si zachovala svůj charakter.
Vede z Třemešné ve Slezsku do Osoblahy a je úplně poslední úzkorozchodnou tratí, na které provozují pravidelnou osobní dopravu České dráhy. Kromě nich tu ale pro turisty*turistky pořádají třeba výletní jízdy s parní lokomotivou nebo různé tematické jízdy, včetně mikulášské. Ideální tip na výlet pro celou rodinu. Pokud máš kolem sebe nějaké děti, tady budou nadšené.
Trochu jak cesta do Bradavic, ne? Tahle železnice je známá tím, že má neuvěřitelně klikatou trasu. Přejedeš po 102 obloucích, dokonce i po tom úplně nejostřejším ze všech na českých železnicích. Ten má poloměr pouhých 75 metrů. Pokud nemáš úplně představu, stačí ti vědět, že to je na železnici opravdu málo. Zažiješ tu tak jízdu jako nikde jinde u nás.
Tak co, kam se vydáš vlakem?