Náhledy zpravodajských článků již neukazuje ani Facebook. Reaguje na přijetí novely autorského zákona
Nejprve Google, poté Facebook. Novela autorského zákona, podle které by musely weby platit licenční poplatky zpravodajským vydavatelům, začíná měnit podobu zpravodajských příspěvků. Místo obrázku a výňatku textu se zobrazuje pouze titulek.
V případě že problémy přetrvávají, kontaktuj prosím administrátora.
V případě že problémy přetrvávají, kontaktuj prosím administrátora.

Náhledy zpravodajských článků již neukazuje ani Facebook. Reaguje na přijetí novely autorského zákona
Nejprve Google, poté Facebook. Novela autorského zákona, podle které by musely weby platit licenční poplatky zpravodajským vydavatelům, začíná měnit podobu zpravodajských příspěvků. Místo obrázku a výňatku textu se zobrazuje pouze titulek.
V případě že problémy přetrvávají, kontaktuj prosím administrátora.
V případě že problémy přetrvávají, kontaktuj prosím administrátora.

Společnost Meta začala na své sociální síti Facebook s úpravou náhledu zpravodajských článků. Stejně jako společnost Google začíná kvůli novele autorského zákona zobrazovat pouze titulek článku bez náhledového obrázku a výňatku z textu. Důvod je ten, že podle novely budou muset poskytovatelé internetových služeb platit médiím a tvůrcům za použití jejich obsahu. Píše web MediaGuru.
O rozhodnutí společnosti Google jsme tě informovali již na začátku prosince. Z platformy se u zpravodajských textů začaly vytrácet náhledové obrázky s textovými výňatky kvůli nedávno schválené novele autorského zákona. Google dokonce uzavřel tuzemský projekt News Showcase.
Změna v prostý odkaz v podobě titulku byla pro firmu údajně nutná hlavně z toho důvodu, že se dle jejích slov jedná o velké finanční zatížení. Novela požaduje, aby internetová služba odesílala poplatky za užívání cizího obsahu, pokud nejde o odkazy, případně velmi krátké úryvky. Česká implementace evropské směrnice o jednotném digitálním trhu donutila jednat i další společnosti.
Facebook bude mít jen odkazy
Meta začala se změnou vzhledu příspěvků již v úterý. „V reakci na transpozici článku 15 směrnice EU o autorských právech do české legislativy měníme způsob, jakým se na Facebooku zobrazují příspěvky odkazující na zpravodajské weby pro uživatele v České republice,“ uvedlo pro MediaGuru tiskové oddělení společnosti Meta s dodatkem, že možnost zveřejňování zpravodajských článků odstraněna není, a příslibem, že legislativní vývoj bude dále sledovat.
Český vydavatelský trh bije na poplach
Pro český vydavatelský trh se ale jedná o krok značící poměrně velkou hrozbu, jelikož se váže k návštěvnosti. Atraktivita článků může klesnout, což může znamenat menší návštěvnost webů. Proto se Asociace online vydavatelů (AOV), Sdružení pro internetový rozvoj (SPIR) a Unie vydavatelů (UV) rozhodly vydat společné prohlášení, ve kterém prosí zejména společnost Google, aby se nerozhodovala jednostranně, ale snažila se společně s asociacemi najít společnou řeč.
„Vyzýváme proto společnost Google ke konstruktivnímu dialogu o tom, jak v České republice naplnit povinnosti vyplývající z Evropské směrnice o autorském právu na jednotném digitálním trhu, které aktuální novela autorského zákona transponuje do českého právního řádu,“ uvedly.
„Očekáváme, že se společnost Google postaví čelem k povinnostem vyplývajícím z Evropské směrnice přijaté již v roce 2018 a vstoupí do vzájemných jednání s vydavateli o budoucí výši odměn, které bude vydavatelům za užívání jejich obsahu v souladu s Evropskou směrnicí odvádět,“ znělo v prohlášení.
V případě že problémy přetrvávají, kontaktuj prosím administrátora.
V případě že problémy přetrvávají, kontaktuj prosím administrátora.