V ekonomicky těžkých časech lidé osekávají výdaje na drahou zábavu a vracejí se ke knihám.
Místo Netflixu, chození do kina nebo na koncerty aktuálně „frčí“ dostupnější zábava. Ve snaze ušetřit lidé upřednostňují knihy. Takto odůvodňuje šéf britského knižního nakladatelství Bloomsbury Publishing, které stojí za knižní sérií o Harrym Potterovi, své rekordní prodeje i zisky. Informuje o tom Financial Times.
„Paperback (knihy s měkkou vazbou – pozn. redakce) je mnohem levnější než i měsíční předplatné mnoha služeb,“ hlásí výkonný ředitel nakladatelství Nigel Newton. Měsíční poplatek za streamovací službu Netflix Premium vychází na 15,99 libry (v přepočtu 440,5 koruny), což je podle Newtona ekvivalentem dvou knih. „To představuje 24 knih ročně,“ doplňuje.
Zájem je o komerční beletrie, nonfikce a e-knihy pro univerzity
Nakladatelství Bloomsbury, které patří do desítky největších vydavatelských domů v Británii, zaznamenalo meziroční růst zisků před zdaněním o 16 procent. Za fiskální rok končící únorem celkem vydělalo 31,1 milionu liber (855 milionů korun). Prodeje pak vzrostly o 15 procent na 264,1 milionu liber (7,3 miliardy korun).
Čtenářstvo nejčastěji sahá nejen po knihách o Harrym Potterovi od britské spisovatelky J. K. Rowling, ale nově i po fantasy sériích Dvůr trnů a růží či Skleněný trůn od americké autorky Sarah J. Maas. Knižní boom lze částečně připsat trendu „BookTok“, kdy si uživatelstvo na platformě TikTok navzájem sdílí tipy na literaturu.
Společnost se také soustředí na globální expanzi: 73 procent příjmů Bloomsbury pochází z prodejů mimo Velkou Británii. Výkonný ředitel si také pochvaluje diverzifikaci byznysu. Nakladatelství se totiž kromě komerční beletrie a nonfikce soustředí také na prodej elektronických knih do univerzitního prostředí. „V našem odvětví je tahle strategie nezvyklá, náš úspěch ale dokazuje, že je to správná cesta,“ dodal Newton. Podnikání v oblasti digitálních akademických zdrojů totiž meziročně stouplo o 41 procent.