Želvy Ninja rozpoutaly na přelomu osmdesátých a devadesátých let období známé jako Turtle Mania. Vysvětlujeme, co mají společného s Černobylem, klimatickou změnou a proč jsou tak dlouho tolik populární.
Je skvělé být želvou! Kdyby ses zeptal*a stovky dětí ze Spojených států v devadesátých letech, odkud tahle hláška pochází, pravděpodobně bys na odpověď nečekal*a ani vteřinu. Želvy Ninja naprosto pohltily celou generaci lidí u televizních obrazovek, v kinosálech nebo v prodejnách komiksů, ale jejich úspěch je aktuální i dnes. Donatello, Michelangelo, Raphael a Leonardo jsou totiž co do výdělku jednou z nejúspěšnějších franšíz.
Dospívající mutanti vydělali 15 miliard amerických dolarů a překonali například Avengers, Star Trek, Jamese Bonda nebo Toy Story.
Celosvětová invaze ozbrojených želv, vydělávajících peníze přibližně v hodnotě hrubého domácího produktu Gruzie, přitom vznikla v obýváku a zaplatila se z přeplatku na daních. Práce dvou outsiderů dala vzniknout novému lékařskému termínu, stala se objektem politických válek a co víc, vytvořila také souvislost mezi Želvami Ninja a nehodou v Černobylu. Jak se z vtípku zoufalého kreslíře stal extrémně významný popkulturní symbol a proč Teenage Mutant Ninja Turtles byly a do jisté míry stále jsou tak populární?
Počurat se smíchy
Kevin Eastman v osmdesátých letech pracoval v restauraci s humry. Zatímco plnil korýši žaludky klientely průměrné hospůdky, tajně doufal, že by se jednou mohl živit tvorbou komiksů. Miloval Daredevila od Genea Colana nebo Kamandi od Jacka Kirbiho a přál si postavit se vedle svých idolů. Vytvořit vlastní dílo se mu ale příliš nedařilo, a když už s něčím novým přišel, dočkal se spíš odmítavých reakcí. Pomoci se mu mělo dostat až skrz undergroundový komiksový časopis Scat, kam poslal jedno ze svých raných děl.
„Hele, my už Scat neděláme, ale kámo, měl by ses spojit s Peterem Lairdem. Ten chlap dělá podobně ulítlý věci jako ty,“ stálo v odpovědi, která Eastmanovi přišla z redakce Scatu. Správně nejspíš tušíš, že když se Kevin s (o něco starším) Peterem později skutečně setkal, na poli komiksové tvorby začaly vznikat skutečně velké věci. Podobně jako u řady objevů ale stála i za zrodem Želv Ninja spíš náhoda.
Eastman s Lairdem věděli, že se jim spolu dobře tvoří, a usilovně se snažili vymyslet komiks, který by spojil jejich smysl pro drsný černý humor, násilí a absurditu a zároveň to všechno propojil s láskou ke komiksu jako žánru i k tehdejším „velkým tvůrcům“.
Původní Želvy Ninja vznikly spíš jako vtip, než aby za nimi stála jakákoliv větší ambice. Během pokročilé fáze jednoho večera hodil Eastman po Lairdovi zběžně načrtnutý obrázek nunčaky ozbrojené želvy. Jen tak, pro zábavu. Laird mu odpověděl stejnou mincí a Eastman pak obě bojující želvičky pojmenoval jako Ninja Turtles. Eastman k titulku přidal ještě dvě slova „Teenage Mutant“.
„Abych byl upřímný, ten večer jsme se mohli počurat smíchy. Byla to ta největší blbost na světě. Prostě jsme jenom vtipkovali,“ svěřil se po čase Kevin Eastman s tím, že opravdu cool jim Želvy Ninja začaly připadat až s odstupem.