Zpravodajský portál pro moderní generaci, která se zajímá o aktuální dění.
Zajímá tě aktuální dění? Zprávy z domova i ze světa najdeš na zpravodajském webu. Čti reportáže, rozhovory i komentáře z různých oblastí. Sleduj Refresher News, pokud chceš být v obraze.
Kliknutím na tlačítko tě přesměrujeme na news.refresher.cz
21. března 2024 v 9:00
Čas čtení 5:17
Ondřej Jarůšek

„Zjistil, kde bydlím, a tvrdil, že mě unese.“ Toxičtí hráči šíří nenávist a výhrůžky, ženy popisují hrozivé zážitky

„Zjistil, kde bydlím, a tvrdil, že mě unese.“ Toxičtí hráči šíří nenávist a výhrůžky, ženy popisují hrozivé zážitky
Zdroj: NetherRealm Studios/propagační materiál
TECH DUŠEVNÍ ZDRAVÍ GAMING ŠIKANA
Uložit Uložené

Šikana, urážky, vyhrožování. Výlet do online prostředí her může být jako skok do toxické žumpy. Co lidi k takovému chování vede a jak se můžeš bránit?

„Najdu tě a zabiju.“ „Chcípni.“ „Jsi zas*raný n**r.“ To je jen hrstka příkladů výkřiků do mikrofonu nebo zpráv, které jsem obdržel od různých hráčů, se kterými jsem v Mortal Kombat nebo jiné hře vytřel podlahu a oni neunesli porážku.

Podobných zpráv jsem dostal jen za poslední rok tucty – desítky vulgárních a rasistických urážek nebo výhrůžek ublížení na zdraví. Někteří uráží a vyhrožují přes mikrofon ve voice chatu přímo během hraní, jiní v tom pokračují i po skončení hry tím, že vulgarismy posílají přímo do soukromých zpráv na herním profilu.

Kvůli tomu jsem si deaktivoval zprávy od kohokoliv, koho nemám v přátelích. A při hraní online dávám všem automaticky mute. 

mortal kombat 1
Zdroj: NetherRealm Studios/propagační materiál

Toxické chování je čím dál častější

 Pokud jsi někdy v životě hrál*a nějakou online hru, je dost pravděpodobné, že ses s tím setkal*a i ty. Úskalím online prostředí napříč herními žánry, od stříleček, sportovních her přes MMORPG až po bojovky, je to, že dříve nebo později nevyhnutelně narazíš na člověka, který tě pod rouškou anonymity a z bezpečné vzdálenosti začne zbaběle a bezdůvodně urážet. Někteří se neštítí zajít tak daleko, že vyhrožují zabitím.

Doporučeno
KVÍZ: Poznáš retro hru z 90. let podle jediného obrázku? Otestuj své znalosti KVÍZ: Poznáš retro hru z 90. let podle jediného obrázku? Otestuj své znalosti 12. července 2025 v 16:00

To, co jsem zažil já, není nijak ojedinělý jev. Jedná se o celosvětově rozšířený fenomén, ke kterému v toxickém online herním prostředí dochází naprosto běžně. Statistiky jsou v tomto ohledu alarmující – podle nové studie nějaký druh urážení nebo obtěžování při hraní online her zažívají tři ze čtyř lidí ve věku od 10 do 17 let.

Odporné chování hráčů popsal autorům studie například otec, jehož syn začal hrál Fortnite. Rodina se zrovna přestěhovala, a tak hoch zatím neměl žádné kamarády. „Strašně moc se snažil najít nové přátele, ale lidé se k němu chovali naprosto ohavně. Chtěl v hraní pokračovat, ale s manželkou jsme nad tím potřebovali mít trochu kontrolu, protože to nebyl ojedinělý incident... bylo to nepřetržité.“

Autoři zmíněné studie dodávají, že ačkoliv se herní společnosti snaží proti tomuto chování bojovat, nedaří se jej potlačit. Právě naopak. Toxických hráčů neustále přibývá a urážení v online herním prostředí je pro mnohé zcela normalizované. „Když hráči vezmou do ruky mobil nebo si sednou k počítači či herní konzoli, tak už dopředu očekávají, že se na běžné bázi můžou stát terčem antisemitismu, rasismu, mizogynie, homofobie nebo jiného druhu projevu nenávisti,“ uvádí dále studie.

warzone
Zdroj: Gašpo

Zajímavostí je, že podle průzkumu v minulém roce poprvé po pěti letech došlo ke snížení případů obtěžování u dospělých hráčů a hráček. Naopak ale mladiství se stávali terčem nenávisti ještě častěji, než tomu bylo dříve.

Doporučeno
Když se vlastní myšlenky stanou tvým nejhorším nepřítelem. OCD izoluje a narušuje běžný život Když se vlastní myšlenky stanou tvým nejhorším nepřítelem. OCD izoluje a narušuje běžný život 12. července 2025 v 11:00

Nebezpečné je to mimo jiné proto, že děti a dospívající jsou zranitelnější skupinou než dospělí a při obdržení výhrůžek či urážek při hraní online her nemusí dost dobře vědět, jak v dané situaci reagovat a jak ji zpracovat. To může mimo jiné vést k depresi, úzkostem nebo rozvinutí jiných psychických problémů.

Ženy jako nejčastější oběti

Mezi nejčastěji obtěžovanou skupinu ve světě her patří zejména ženy. V průzkumu zhruba polovina Američanek uvedla, že se v online prostředí, v němž dominují zejména mladí muži, stává terčem urážek čistě kvůli svému pohlaví.

V Británii se dle další studie, o které informoval deník The Guardian, stává terčem sexistických urážek až 75 procent žen a dívek ve věku 18 až 24 let. Této studie se účastnily čtyři tisíce respondentů, z nichž polovina byly ženy. „Více než třetina (40 procent) žen se cítila ohrožena v důsledku urážení online, přičemž 27 procent z nich mělo po obdržení výhrůžek strach, že se stanou terčem fyzického napadení v reálném světě,“ uvádí The Guradian.

Doporučeno
„I obavy o zdraví a rádoby rady jsou diskriminace. Fatfobie je všude,“ říká Jarmila z profilu Fat Aktivistka „I obavy o zdraví a rádoby rady jsou diskriminace. Fatfobie je všude,“ říká Jarmila z profilu Fat Aktivistka 5. července 2025 v 7:00

Podle jiné studie zase až 59 procent hráček při hraní online her zatajuje své pohlaví právě kvůli obavám, že by se staly oběťmi sexistických urážek nebo obtěžování.

Své negativní zkušenosti s obtěžováním či urážením popisují hráčky i na Redditu. A není jich málo.

„Pozvali mě, abych se k nim připojila do TeamSpeaku. Nejdřív to bylo v pohodě, ale pak jeden z nich začal být mnou úplně posedlý. Dozvěděl se, kde bydlím, a vyhrožoval mi, že přijde ke mně domů a unese mě. To se sice nestalo, ale hrozně jsem se bála,“ píše například jedna uživatelka. Dotyčný ji pak vystopoval na Facebooku, kde v obtěžování pokračoval pod neustále novými nicky.

A o své zkušenosti se dělí i další hráčky. „Všechno, co se pokazí, vždycky svádí na mě, protože jsem holka,“ píše jedna uživatelka. „Tohle je přesně důvod, proč jsem přestala hrát online multiplayerové hry. Už mě nebavilo být neustálým terčem mizogynie,“ dodává další.

„Byla jsem tak obtěžovaná, že jsem musela přestat hrát hru, kterou jsem milovala. Hrozili mi, že mě znásilní, že mě budou pronásledovat, zesměšňovali můj hlas a plno dalších věcí, které jsme my všechny už asi někdy zažily. Poslední den byl tak hrozný, že jsem se třásla úzkostí, k té hře už jsem se nemohla přiblížit, aniž by mi nebylo zle,“ popisuje další gamerka.

Můžu se nějak bránit?

Problémem je, že zdaleka ne každý, kdo se stane terčem urážení či kyberšikany v online herním prostředí, toto chování nahlásí. Mnozí jej prostě zkrátka ignorují nebo jej začali považovat za běžnou součást hraní s cizími lidmi. Normalizace těchto problémů ale vede k jejich dalšímu šíření.

Fortnite
Zdroj: Epic Games/propagační materiál

Pokud se staneš terčem urážek, výhrůžek nebo jakéhokoliv druhu obtěžování, nenech to být. Braň se. Můžeš tak zabránit tomu, aby daný člověk pokračoval v obtěžování a urážení jiných lidí. Možností je hned několik. Zde pro tebe máme pár tipů, jak v takových případech postupovat.

  • Blokuj a reportuj – Nejjednodušší a nejrychlejší způsob, jak se v případech online obtěžování bránit, je zablokování daného hráče a nahlášení jeho chování. Pokud k obtěžování dochází během hraní, mělo by být možné přímo ve hře (případně na stránkách vývojáře na fóru či prostřednictvím formuláře) hráče nahlásit.
  • Ulož si důkazy – Při nahlášení nevhodného chování by mělo být možné k reportu přiložit i screenshot či krátký klip. To následně může pomoct k tomu, aby nahlášení bylo úspěšné a účet daného uživatele byl například permanentně zablokován.
  • Pokud hraješ na konzoli a dostaneš například jakékoliv nenávistné projevy do soukromých zpráv na svém herním profilu, nahlas uživatele dané herní společnosti. Postup najdeš na stránkách PlayStationu i Xboxu. Pokud hraješ na PC, nevhodné chování můžeš nahlásit na Steamu či Epicu. Postup při objevení nevhodného chování při hraní her má na stránkách i Nintendo.
  • Formuláře k nahlášení problematického chování hráčů najdeš i na stránkách velkých herních studií, jako jsou Ubisoft, Blizzard, Warner Bros. Games nebo Electronic Arts. Vyplňovat formulář sice může být otrava, ale má to smysl. Nevhodné chování a obtěžování by nemělo být nikdy tolerováno.
  • Pokud ti někdo vyhrožuje znásilněním nebo ublížením na zdraví a cítíš se v nebezpečí, obrať se na policii.

Proč to lidé dělají?

Co za toxicitou v online světě stojí? Proč se hráči urážek a vyhrožování dopouští? Touto otázkou se zabýval tým odborníků v zahraniční studii, podle které se za tímto jednáním skrývá několik různých faktorů.

hra hraní gaming
Zdroj: Unsplash/JESHOOTS/volně k užití

Jedním z nich je, že v online prostředí se hráči cítí „neviditelně“. Během hraní jsou „skrytí“ a před ostatními nejsou vidět, což přispívá k tomu, že snadněji přichází o zábrany, a tak se neštítí říct či napsat věci, které by si v přímé fyzické konfrontaci pravděpodobně nedovolili. Zároveň si zachovávají anonymitu a druhý člověk má jen malou šanci zjistit, o koho se jedná. A když si to oběť nechá líbit, toxickému hráči nic nebrání v tom, aby pokračoval.

Doporučeno
Hokejista Viktor zažil doma teror. „Táta mi ani neříkal jménem. Viděl jsem, jak znásilnil mou maminku“ Hokejista Viktor zažil doma teror. „Táta mi ani neříkal jménem. Viděl jsem, jak znásilnil mou maminku“ 2. července 2025 v 13:00

Dalším problémem je, že lidé v online prostředí často zapomínají na to, že jejich chování na internetu může mít reálné důsledky. Nad tím, co dělají a říkají, proto tolik nepřemýšlí. Neuvědomují si ani to, že na druhé straně sedí skutečná osoba, které urážky mohou způsobit například vážné psychické problémy. Odborníci dodávají, že někteří hráči mohou své chování podvědomě měnit i tak, aby odpovídalo fiktivní postavě, za kterou hrají.

Různé hráče mohou vést k toxickému jednání různé důvody. Žádný z nich ale vyhrožování nebo urážení neomlouvá. Proto se odborníci jednohlasně shodují v tom, že toxické chování by nemělo být nikým tolerováno. Pokud ho zaznamenáš, nahlas ho. I ty můžeš takto přispět k tomu, aby v herním prostředí došlo alespoň k malé nápravě. Dokud se bude slovní napadání a vyhrožování normalizovat, nic se nezmění.

Domů
Sdílet
Diskuse