Zpravodajský portál pro moderní generaci, která se zajímá o aktuální dění.
Zajímá tě aktuální dění? Zprávy z domova i ze světa najdeš na zpravodajském webu. Čti reportáže, rozhovory i komentáře z různých oblastí. Sleduj Refresher News, pokud chceš být v obraze.
Nepodařilo se uložit změny. Zkus se nově přihlásit a zopakovat akci.
V případě že problémy přetrvávají, kontaktuj prosím administrátora.
OK
Šikana, urážky, vyhrožování. Výlet do online prostředí her může být jako skok do toxické žumpy. Co lidi k takovému chování vede a jak se můžeš bránit?
„Najdu tě a zabiju.“ „Chcípni.“ „Jsi zas*raný n**r.“ To je jen hrstka příkladů výkřiků do mikrofonu nebo zpráv, které jsem obdržel od různých hráčů, se kterými jsem v Mortal Kombat nebo jiné hře vytřel podlahu a oni neunesli porážku.
Podobných zpráv jsem dostal jen za poslední rok tucty – desítky vulgárních a rasistických urážek nebo výhrůžek ublížení na zdraví. Někteří uráží a vyhrožují přes mikrofon ve voice chatu přímo během hraní, jiní v tom pokračují i po skončení hry tím, že vulgarismy posílají přímo do soukromých zpráv na herním profilu.
Kvůli tomu jsem si deaktivoval zprávy od kohokoliv, koho nemám v přátelích. A při hraní online dávám všem automaticky mute.
Toxické chování je čím dál častější
Pokud jsi někdy v životě hrál*a nějakou online hru, je dost pravděpodobné, že ses s tím setkal*a i ty. Úskalím online prostředí napříč herními žánry, od stříleček, sportovních her přes MMORPG až po bojovky, je to, že dříve nebo později nevyhnutelně narazíš na člověka, který tě pod rouškou anonymity a z bezpečné vzdálenosti začne zbaběle a bezdůvodně urážet. Někteří se neštítí zajít tak daleko, že vyhrožují zabitím.
To, co jsem zažil já, není nijak ojedinělý jev. Jedná se o celosvětově rozšířený fenomén, ke kterému v toxickém online herním prostředí dochází naprosto běžně. Statistiky jsou v tomto ohledu alarmující – podle nové studie nějaký druh urážení nebo obtěžování při hraní online her zažívají tři ze čtyř lidí ve věku od 10 do 17 let.
Odporné chování hráčů popsal autorům studie například otec, jehož syn začal hrál Fortnite. Rodina se zrovna přestěhovala, a tak hoch zatím neměl žádné kamarády. „Strašně moc se snažil najít nové přátele, ale lidé se k němu chovali naprosto ohavně. Chtěl v hraní pokračovat, ale s manželkou jsme nad tím potřebovali mít trochu kontrolu, protože to nebyl ojedinělý incident... bylo to nepřetržité.“
Autoři zmíněné studie dodávají, že ačkoliv se herní společnosti snaží proti tomuto chování bojovat, nedaří se jej potlačit. Právě naopak. Toxických hráčů neustále přibývá a urážení v online herním prostředí je pro mnohé zcela normalizované. „Když hráči vezmou do ruky mobil nebo si sednou k počítači či herní konzoli, tak už dopředu očekávají, že se na běžné bázi můžou stát terčem antisemitismu, rasismu, mizogynie, homofobie nebo jiného druhu projevu nenávisti,“ uvádí dále studie.
Zajímavostí je, že podle průzkumu v minulém roce poprvé po pěti letech došlo ke snížení případů obtěžování u dospělých hráčů a hráček. Naopak ale mladiství se stávali terčem nenávisti ještě častěji, než tomu bylo dříve.
Nebezpečné je to mimo jiné proto, že děti a dospívající jsou zranitelnější skupinou než dospělí a při obdržení výhrůžek či urážek při hraní online her nemusí dost dobře vědět, jak v dané situaci reagovat a jak ji zpracovat. To může mimo jiné vést k depresi, úzkostem nebo rozvinutí jiných psychických problémů.
Ženy jako nejčastější oběti
Mezi nejčastěji obtěžovanou skupinu ve světě her patří zejména ženy. V průzkumu zhruba polovina Američanek uvedla, že se v online prostředí, v němž dominují zejména mladí muži, stává terčem urážek čistě kvůli svému pohlaví.
V Británii se dle další studie, o které informoval deník The Guardian, stává terčem sexistických urážek až 75 procent žen a dívek ve věku 18 až 24 let. Této studie se účastnily čtyři tisíce respondentů, z nichž polovina byly ženy. „Více než třetina (40 procent) žen se cítila ohrožena v důsledku urážení online, přičemž 27 procent z nich mělo po obdržení výhrůžek strach, že se stanou terčem fyzického napadení v reálném světě,“ uvádí The Guradian.
Podle jiné studie zase až 59 procent hráček při hraní online her zatajuje své pohlaví právě kvůli obavám, že by se staly oběťmi sexistických urážek nebo obtěžování.
Své negativní zkušenosti s obtěžováním či urážením popisují hráčky i na Redditu. A není jich málo.
Přidej se do klubu Refresher+ již od 125 Kč 25 Kč
Co se dozvíš po odemknutí?
Hráč ji chtěl unést, vystopoval ji na Facebooku. Na jinou spoluhráči svalovali vinu, posmívali se jí a imitovali její hlas.
S jakými dalšími výhrůžkami a nadávkami se setkávají ženy, které se svěřily na Redditu.
Jak se proti podobným útokům bránit.
Psychologie za agresivitou ve hrách. Proč se hráči chovají toxicky.
„Pozvali mě, abych se k nim připojila do TeamSpeaku. Nejdřív to bylo v pohodě, ale pak jeden z nich začal být mnou úplně posedlý. Dozvěděl se, kde bydlím, a vyhrožoval mi, že přijde ke mně domů a unese mě. To se sice nestalo, ale hrozně jsem se bála,“ píše například jedna uživatelka. Dotyčný ji pak vystopoval na Facebooku, kde v obtěžování pokračoval pod neustále novými nicky.
A o své zkušenosti se dělí i další hráčky. „Všechno, co se pokazí, vždycky svádí na mě, protože jsem holka,“ píše jedna uživatelka. „Tohle je přesně důvod, proč jsem přestala hrát online multiplayerové hry. Už mě nebavilo být neustálým terčem mizogynie,“ dodává další.
„Byla jsem tak obtěžovaná, že jsem musela přestat hrát hru, kterou jsem milovala. Hrozili mi, že mě znásilní, že mě budou pronásledovat, zesměšňovali můj hlas a plno dalších věcí, které jsme my všechny už asi někdy zažily. Poslední den byl tak hrozný, že jsem se třásla úzkostí, k té hře už jsem se nemohla přiblížit, aniž by mi nebylo zle,“ popisuje další gamerka.
Můžu se nějak bránit?
Problémem je, že zdaleka ne každý, kdo se stane terčem urážení či kyberšikany v online herním prostředí, toto chování nahlásí. Mnozí jej prostě zkrátka ignorují nebo jej začali považovat za běžnou součást hraní s cizími lidmi. Normalizace těchto problémů ale vede k jejich dalšímu šíření.
Pokud se staneš terčem urážek, výhrůžek nebo jakéhokoliv druhu obtěžování, nenech to být. Braň se. Můžeš tak zabránit tomu, aby daný člověk pokračoval v obtěžování a urážení jiných lidí. Možností je hned několik. Zde pro tebe máme pár tipů, jak v takových případech postupovat.
Blokuj a reportuj – Nejjednodušší a nejrychlejší způsob, jak se v případech online obtěžování bránit, je zablokování daného hráče a nahlášení jeho chování. Pokud k obtěžování dochází během hraní, mělo by být možné přímo ve hře (případně na stránkách vývojáře na fóru či prostřednictvím formuláře) hráče nahlásit.
Ulož si důkazy – Při nahlášení nevhodného chování by mělo být možné k reportu přiložit i screenshot či krátký klip. To následně může pomoct k tomu, aby nahlášení bylo úspěšné a účet daného uživatele byl například permanentně zablokován.
Pokud hraješ na konzoli a dostaneš například jakékoliv nenávistné projevy do soukromých zpráv na svém herním profilu, nahlas uživatele dané herní společnosti. Postup najdeš na stránkách PlayStationu i Xboxu. Pokud hraješ na PC, nevhodné chování můžeš nahlásit na Steamu či Epicu. Postup při objevení nevhodného chování při hraní her má na stránkách i Nintendo.
Formuláře k nahlášení problematického chování hráčů najdeš i na stránkách velkých herních studií, jako jsou Ubisoft, Blizzard, Warner Bros. Games nebo Electronic Arts. Vyplňovat formulář sice může být otrava, ale má to smysl. Nevhodné chování a obtěžování by nemělo být nikdy tolerováno.
Pokud ti někdo vyhrožuje znásilněním nebo ublížením na zdraví a cítíš se v nebezpečí, obrať se na policii.
Proč to lidé dělají?
Co za toxicitou v online světě stojí? Proč se hráči urážek a vyhrožování dopouští? Touto otázkou se zabýval tým odborníků v zahraniční studii, podle které se za tímto jednáním skrývá několik různých faktorů.
Jedním z nich je, že v online prostředí se hráči cítí „neviditelně“. Během hraní jsou „skrytí“ a před ostatními nejsou vidět, což přispívá k tomu, že snadněji přichází o zábrany, a tak se neštítí říct či napsat věci, které by si v přímé fyzické konfrontaci pravděpodobně nedovolili. Zároveň si zachovávají anonymitu a druhý člověk má jen malou šanci zjistit, o koho se jedná. A když si to oběť nechá líbit, toxickému hráči nic nebrání v tom, aby pokračoval.
Dalším problémem je, že lidé v online prostředí často zapomínají na to, že jejich chování na internetu může mít reálné důsledky. Nad tím, co dělají a říkají, proto tolik nepřemýšlí. Neuvědomují si ani to, že na druhé straně sedí skutečná osoba, které urážky mohou způsobit například vážné psychické problémy. Odborníci dodávají, že někteří hráči mohou své chování podvědomě měnit i tak, aby odpovídalo fiktivní postavě, za kterou hrají.
Různé hráče mohou vést k toxickému jednání různé důvody. Žádný z nich ale vyhrožování nebo urážení neomlouvá. Proto se odborníci jednohlasně shodují v tom, že toxické chování by nemělo být nikým tolerováno. Pokud ho zaznamenáš, nahlas ho. I ty můžeš takto přispět k tomu, aby v herním prostředí došlo alespoň k malé nápravě. Dokud se bude slovní napadání a vyhrožování normalizovat, nic se nezmění.