Zpravodajský portál pro moderní generaci, která se zajímá o aktuální dění.
Zajímá tě aktuální dění? Zprávy z domova i ze světa najdeš na zpravodajském webu. Čti reportáže, rozhovory i komentáře z různých oblastí. Sleduj Refresher News, pokud chceš být v obraze.
Kliknutím na tlačítko tě přesměrujeme na news.refresher.cz
28. března 2024 12:10
Čas čtení 2:19
Anna-Marie Hanzlíková

Radka Třeštíková se obula do Smetany, Ramby a dalších kvůli propagaci tržiště Trendyol

Radka Třeštíková se obula do Smetany, Ramby a dalších kvůli propagaci tržiště Trendyol
Zdroj: Profimedia
MÓDA EMMA SMETANA INFLUENCEŘI INSTAGRAM KLIMATICKÁ ZMĚNA MÓDA UDRŽITELNOST
Uložit Uložené

Spolupráci s tureckým módním tržištěm Trendyol navázala řada českých influencerů a influencerek. U mnoha z nich má jít o pokrytectví, jak mimo jiné upozornila na Instagramu Radka Třeštíková. Co je s Trendyolem špatně?

Trendyol je turecké online tržiště. Založila ho v roce 2010 turecká podnikatelka Demet Mutlu. V roce 2018 koupila jeho část čínská Alibaba Group za 728 milionů dolarů, v tržišti má teď většinový podíl 86,5 procenta.

Tržiště s levnou módou konkuruje dalším levným gigantům z Číny, jako je Temu nebo Shein. „Společné mají velmi agresivní marketing i za cenu dočasné ztrátovosti, radikálně nižší ceny a velmi rychlý cyklus uvádění nových produktů,“ řekl pro český Forbes David Antoš, analytik Boston Consulting Group.  

Takové ceny tuzemské e-shopy nabídnout nemohou. Jsou ale vykoupeny dětskou a nucenou prací. Oblečení také často bývá nevalné kvality a řada testů ukázala, že obsahuje škodlivé či zakázané chemikálie. Sesterská Alibaba je pro tyto praktiky známá. E-shopy stojí také na principu ultra fast fashion. Nové kolekce nabízí mnohem rychleji, kupující také tlačí do nákupu množstevními slevami a kódy.

U Trendyolu také navíc někteří diskutující ve fórech pochybují o tom, zda zboží nejsou padělky. Pochybnostem nahrávají i ceny, které bývají zlomkem cen prodávaných v oficiálních e-shopech nebo konkurenčních přeprodávajících serverech.

Trendyol vstoupil na český trh nedávno. Turecké tržiště letos zahájilo expanzi do východní Evropy, kromě Česka bylo spuštěno i v Maďarsku, Řecku a Rumunsku. Podle informací tureckého Daily Sabah si klade za cíl mít v regionu dva miliony aktivních zákazníků a zařídit pro ně na čtyři miliony objednávek. Rozšířit by se posléze chtělo i do Polska, Slovenska a Bulharska.

Doporučeno
Top 15 triček s krátkým rukávem na jaro a léto. Trendy jsou minimalismus i výrazné grafiky Top 15 triček s krátkým rukávem na jaro a léto. Trendy jsou minimalismus i výrazné grafiky 23. dubna 2024 16:30

S cílem mu v Česku pomáhají hlavně infuenceři a influencerky. Vsadíme se, že jsi reklamu v posledních týdnech zaznamenal*a na svém feedu taky. Spolupráci přijaly třeba Natálie Bagárová, Nikol Švanterová, Agáta Hanychová nebo Kateřina Kuranová.

Trpělivost o víkendu došla Radce Třeštíkové. Ta se do kolegů a kolegyň, kteří spolupráci mají, obula na svých stories. „Je to mimo jiné absolutní fast fashion trash, který ztělesňuje všechno to, proti čemu se poslední roky na poli módy bojuje, od kvality, pracovních podmínek až po dopad masivní výroby na životní prostředí,“ napsala spisovatelka. „Píše se rok 2024 a my už zase míříme hluboko do háje,“ povzdechla si.

Lidé se pozastavovali nad tím, že se tím trefila i do své kamarádky Emmy Smetany, která spolupráci přijala také. Právě u ní a dalších působí spojení rozporuplně. Ona, ale i například Tereza Ramba v minulosti na svých profilech propagovaly environmentální myšlenky a udržitelnost. Ramba například vlastní značku oblečení, která stojí právě na udržitelných a lokálních principech. „Chci něco, co je z opravdových materiálů a nikdo kvůli tomu netrpí!“ napsala o vzniku své značky.

Podobně se fanoušci pozastavovali i u módních influencerek, které si stojí za hodnotami kvality, běžně oblékají dražší módu a v minulosti měly spolupráce s jinými módními e-shopy s jasnějším původem oblečení. Mezi takové patří třeba Týnuš Třešničková, která jinak na svém profilu ukazuje luxusní kabelky a nákupy z Pařížské.

 
 
 
Zobrazit příspěvek na Instagramu
 
 
 

Příspěvek sdílený Intelektuální elita (@intelektualni_elita)

Samotná Emma Smetana se k výtce své kamarádky obratem vyjádřila. Zveřejnila rozsáhlé story, kde vysvětluje, že často nakupuje z druhé ruky, snaží se o udržitelné nákupy a nákupy z řetězců jsou spíše v menšině, navíc je často potřebuje pro focení, klipy a koncerty. To je samozřejmě pochopitelné, hudebnice a zpěvačka už ale v minulosti spolupracovala třeba s módním řetězcem Lindex nebo Tezenis, které do kategorie fast fashion spadají taktéž. Ve stories sice vysvětlila svůj vztah k udržitelné módě, konkrétní vysvětlení, proč spojila své jméno s Trendyolem, ale do postu nedodala.

Doporučeno
Byla jsem na design weeku v Miláně. Ikea připravila párty bludiště a čeští tvůrci uchvátili sklem Byla jsem na design weeku v Miláně. Ikea připravila párty bludiště a čeští tvůrci uchvátili sklem 22. dubna 2024 16:00

Ona sama ale byla jediná, kdo se ke spolupráci vyjádřil. O reakci na aféru požádal influencerky server antiyoutuber.cz i fanoušci v komentářích, žádná ze zmíněných ale ke spolupráci zatím nic nedodala.

Domů
Sdílet
Diskuse