Zpravodajský portál pro moderní generaci, která se zajímá o aktuální dění.
Zajímá tě aktuální dění? Zprávy z domova i ze světa najdeš na zpravodajském webu. Čti reportáže, rozhovory i komentáře z různých oblastí. Sleduj Refresher News, pokud chceš být v obraze.
Nepodařilo se uložit změny. Zkus se nově přihlásit a zopakovat akci.
V případě že problémy přetrvávají, kontaktuj prosím administrátora.
OK
Rivalové jako nejlepší film roku 2024? Z feministické perspektivy spíše největší zklamání.
„Stále jsi do mě zamilovaný?“ ptá se Tashi.
„Kdo by nebyl?“ odpovídá Art.
Pardon, ale kdo by byl? Z toho mála, co se o hlavní ženské hrdince Rivalů dozvídáme, se dá odtušit, že je Tashi egocentrická, sobecká, necitlivá, nepečující a fatálním způsobem jí chybí schopnost introspekce i otevřené komunikace. Opravdu Art po celé studium na Standfordu nepotkal někoho emočně vyspělejšího?
Z kina nebo divadla jsem odešla jen jednou. Šlo o divadelní adaptaci Jirotkova Saturnina, kde byl sexismus, který jsem knize nebo filmu z nostalgie částečně ochotna prominout, vyhnán do neúnosných mezí. Před pár dny jsem tento možná neslušný, ale záměrně demonstrativní čin chtěla učinit znovu. Byla jsem ale příliš fascinovaná tím, jak moc špatný film letošní Rivalové jsou.
S trochou škodolibosti jsem se proto dívala dál. Tohle mě během sledování napadalo.
Spoiler alert – text odkazuje na klíčové dějové informace.
Kolos svádění a manipulací
Nejsem filmová kritička a je fér říct, že z odborného hlediska pravděpodobně nejsem schopna filmovému řemeslu zcela porozumět. Jakožto myslící bytost jsem ovšem schopna porozumět obsahu, a protože by filmy měly sloužit převážně nám, divačkám a divákům, tento text nakonec vznikl.
Film Rivalové z roku 2024 natočil italský režisér Luca Guadagnino a hlavní role byly svěřeny trojici Zendaya, Josh O'Connor a Mike Faist. Ústřední téma filmu je dvojí – tenis a milostný trojúhelník. Právě druhé zmíněné téma nemohlo být zpracováno hůř (přičemž hovořím o obsahové stránce, raději ponechám stranou hektickou kameru, nezáživný děj, zbytečně štědrou stopáž, klišé záběry i nepřehledný sled vyobrazených událostí).
Tashi Donaldson, kterou hraje Zendaya, je mladá nadějná tenistka. Na party se seznámí s dvojicí mladých kamarádů – taktéž tenistů – Artem (Faist) a Patrickem (O'Connor). Od momentu, kdy je Tashi uvedena na scénu, víme, že je předmětem jejich erotického zájmu. Po seznámení se dá do pohybu kolos vzájemného svádění, podvádění, nejistot, zraňování a manipulací. Snímek je popisován různě: jako dobře natočená reklama, nejlepší film roku 2024 i mdlý řetězec neuspokojivých rozhodnutí.
Zastavme se nejdříve u reprezentace Tashi. Napříč dějem se dozvíme, že je talentovaná, svá, obdivovaná – a že je obdivovaná ráda – a jde si za tím, co chce. Je drsná, ničeho se nebojí, je pro každou srandu. Není jako ostatní holky. Dvojice tenistů ji obdivuje nejen pro její hráčské schopnosti, ale převážně pro to, jak na ně působí: jako hvězda, ikona. Oba se jí stanou posedlí pouze díky tomu, co vidí. Tedy bez toho, aby věděli, jaká Tashi je, co ji zajímá, co si myslí. A ani my se toho o ní za 131 minut nedozvíme o moc víc.
Místo toho nám autorstvo filmu nabízí nepřeberné množství záběrů na její postavu, dlouhé a hubené nohy, prsa, obličej a vlající vlasy. Tashi je primárně synonymem pro současný ideál krásy, objektem, na kterém spočívá mužský pohled, sexualizovanou figurou. Až poté, pokud vůbec, je člověkem s vlastní individualitou. Ve filmu zaznívají věty jako „nechal bych ji, aby mě ojela tenisovou raketou“ nebo dialog „proč jsi ji pozval, bude si myslet, že ji chceme ošukat“ – „my ji chceme ošukat“.
Zploštěné lidské bytosti
Někteří míní, že je film jistým způsobem emancipační – moc má v rukou Tashi, která má dvojici omotanou kolem prstu a která posouvá děj. Tashi je ovšem vyobrazena jako manipulátorka a girlboss. Pokud někdo chtěl emancipovat ženskou postavu, opravdu nebyly jiné – kreativnější, feminističtější – cesty, jak toho dosáhnout? Vidět na obrazovkách ženy, které si užívají svou sexualitu a nakládají s ní, jak uznají za vhodné, je samozřejmě žádoucí. Jenže emancipační potenciál něčeho takového podkopávají objektivizující a oplzlé řeči, které mají ve filmu široký prostor, ženy zplošťují z lidských na sexuální bytosti a upřímně – kterých mají ženy ve filmu i v realitě zkrátka plné zuby.
Faktorem je také obsazení této ženské postavy. Sex-appeal je přidělen pouze ženě, která zcela reflektuje ideál krásy. Přitom, jak píše platforma Dazed, tělesná konstrukce Zendayi není v tenise – či sportu obecně – úplně běžná. Vrcholové sportovkyně jsou mnohdy viditelně svalnaté, za což jsou vysmívané a kritizované: svaly jsou údajně málo feminní. S tímto na mysli je pak těžké nedomnívat se, že Zendaya měla primárně sehrát roli sexuálního objektu, nikoli subjektu.
Abych ale byla fér, ani o dvojici přátel se toho moc nedozvíme. Podobně jako Tashi jsou do velké míry reprezentací genderových stereotypů – primitivně smýšlející muži, neschopni či neochotni dohlédnout za hranice ženského tělesna. I oni jsou navíc napříč filmem sexualizováni – nikdo o nich ovšem nemluví hrubě, nikdo je před ostatními nedegraduje na pouhý sexuální objekt.
Tashi je postavena do kinematografické figury femme fatale. Neodolatelné ženy, kterou chtějí všichni, která si může dělat, co chce, pro kterou jsou všichni ochotni obětovat a rozvrátit vše – i dlouholeté přátelství. Je ukázána jako někdo, kdo si vysloužil lásku, něhu, oddanost a pozornost primárně svou výjimečností. Je výjimečně krásná, dedikovaná, talentovaná. Ve feministických kruzích je přitom přesně to čím dál častěji problematizováno – tedy podporování konceptu výjimečnosti a stavění jednotlivců na piedestal. Dané totiž motivuje soutěživost, vzájemnou nevraživost, závist, povrchnost a nesolidaritu.
Přidej se do klubu Refresher+ již od 125 Kč 25 Kč
Co se dozvíš po odemknutí?
Proč by se někdo měl zamilovat do Tashi? Film předpokládá, že žena = její fyzický vzhled.
V čem je problematický Patrick: figura bad boye je klišé, které funguje spíš na zranitelné jedince se špatnými vztahovými vzorci.
Příběh normalizuje neupřímnou či přímo nulovou komunikaci, popírání vlastních potřeb nebo touhu po validaci ve formě mužské pozornosti.
Film tím současně reprodukuje klasickou patriarchální představu ženského boje o mužskou pozornost. Lásku si zaslouží pouze ta nejlepší (nejhezčí, nejhlasitější, nejchytřejší, nejzajímavější – ať už to znamená cokoli) z nás, ta, která muži přinese největší sociální kapitál. A kromě toho ve filmu vlastně ani další ženské postavy ve věku Tashi nejsou.
Art je do Tashi zamilovaný i poté, co od zážehu jeho adorace uplynulo několik let, během kterých se nevídali. „Stále jsi do mě zamilovaný?“ ptá se ho, když se shledají. „Kdo by nebyl?“ odpovídá. Pardon, ale kdo by byl? Z toho mála, co se o ní dozvídáme, se dá odtušit, že je Tashi egocentrická, sobecká, necitlivá, nepečující a fatálním způsobem jí chybí schopnost introspekce i otevřené komunikace. To Art po celé studium na Standfordu nepotkal někoho emočně vyspělejšího? Někoho, kdo mu je schopen nabídnout, co hledá?
Bad boy no more
Podobně frustrující je i figura „bad boye“, kterým je Patrick – a možná spíše způsob, jakým je tato postava znázorněna. „Bad boy“ samozřejmě nemá jasnou definici a nemusí se nutně jednat o negativní postavu. Ovšem v jejích problematických rovinách se mnohdy objevuje trojí – silně maskulinní vzhled i vystupování (Patrick je drzý, šarmantní, arogantní, mluví sprostě, je tak trochu buran), prvky toxické maskulinity (například nerespektující přístup k ženám) a zraňující chování.
„Pokud jde o randění, špatní muži jsou ti, kteří s vámi špatně zacházejí, několikrát vás podvedou a nejsou připraveni na závazky, ale ani vás nedokážou nechat jít,“ popisuje Anggun Bawi na webu Medium. To vše Patrick splňuje. Na začátku filmu je zadaný, ale stejně se snaží vyspat s Tashi, kterou navíc opakovaně objektivizuje a přehnaně sexualizuje. A přesto je ukázán jako opakovaný vítěz.
Film je o Tashině dilematu mezi „hodným klukem“ – Artem, který je citlivý, zranitelný a otevřeně říká, že o ni má zájem – a „špatným klukem“ – Patrickem, který je nestabilní, vyvolává nejistoty. Ani jedna z postav sice není vykreslena jednorozměrně – i Art se v některých scénách chová manipulativně a i Patrick se někdy chová hezky –, ovšem binární rozdělení „dobrý vs. špatný“ je z filmu patrné po celou dobu.
O Tashi jeví zájem oba, ale ona se zprvu rozhodne pro Patricka. Byť se Patrick ve vztahu snad i snaží, jeho problematické chování nemizí. Tashi ho například prosila, aby s nikým nesdílel informace o tom, zda spolu mají sex, ale pro Patricka jsou důležitější společenské body, které díky informaci získá, a slib poruší.
Tashi a Patrick se nakonec rozchází a Tashi o pár let později začíná chodit s Artem. Stále ji to ovšem táhne k Patrickovi. Jeho bad boy nátura je zkrátka příliš odzbrojující, vzrušující, Tashi je příliš rozvrácená, rozpolcená. Patrick ji o daném dokonce sám přesvědčuje – měla by si údajně připustit svoji pravou, tedy zkaženou podstatu, pak by se mu konečně opět poddala.
V situacích, kdy byla Tashi postavena před možnost volby – podvést Arta, nebo ne –, se film mohl vydat dvěma cestami. Chvíli to dokonce vypadalo, že Tashi zmoudřela, dospěla a naučila se se svými emocemi pracovat. Ve filmu je scéna, kdy se Patrick a Tashi znovu ocitnou o samotě. Tashi je již několik let provdaná za Arta, mají spolu dceru a sdílí úspěšnou kariéru. Patrick se ovšem domnívá, že ho chce Tashi zpět. „Myslíš, že bych zahodila tohle všechno kvůli tobě?“ ptá se ho posměšně. Později mu ovšem dává za pravdu – Arta s ním opět podvádí.
V dnešní době se už přitom poměrně nahlas mluví o tom, proč je problematické romantizovat neodolatelnost takzvaných „bad boys“. Neplatí to samozřejmě vždy, ale mnohým z nás mohou připadat přitažliví, protože úzkost, kterou vztahy s nimi budí, je příliš jednoduché zaměnit za zamilovanost a vášeň. Pokud pro nás v dětství nebyly modelovány zdravé, bezpečné a stabilní vztahy, můžeme utíkat k tomu, co známe – nestabilitě a situacím, ve kterých o lásku musíme bojovat a vysloužit si ji. Familiární budí dojem bezpečného. Nemusí se tak jednat o náš typ, ale o náš vztahový vzorec.
Do každodenních i filmových debat si postupně razí cestu téma bezpečné lásky. Mluvíme o tom, jaké to je, když láska skutečně naplňuje, pečuje, hladí a mysl uvádí do stavu bezpečí. Není proto příběh vystavěný na „good vs. bad boy“, ve kterém opět zvítězí ten druhý, příliš zastaralý, příliš klišé, příliš postrádající jakýkoli posun v debatě o lásce, péči a duševním zdraví?
A v rámci feministické kritiky stojí za to zmínit, že na internetu kolují nejrůznější perspektivy. Někteří film interpretují jako queer příběh o romantické lásce, která se má ve skutečnosti odehrávat mezi Artem a Patrickem. Nerada bych tuto úroveň filmu opomenula – ale i pokud film čteme tímto způsobem, řečená kritika stále zůstává platná.
Pro, pak proti
Jak již bylo nastíněno, film zobrazuje vztahy pouze v jejich negativní poloze. Neupřímnou či přímo nulovou komunikaci, popírání vlastních potřeb, touhu po validaci ve formě mužské pozornosti, obavu ze samoty, setrvání ve vztahu, ve kterém zřejmě nechceme být, a na to navázané podvádění a ubližování, nesprávné vztahování se k ostatním lidem, chybějící zvědomění vlastních vztahových vzorců a následnou snahu o jejich urovnání.
Neříkám, že mají daná témata z kinematografie zmizet – nechci vyzmizíkovat lidskou zkušenost, pro kterou jsou vztahové nejistoty a zranění normální a běžné. Kdo si podobné věci prožil, se navíc s některými z postav může poměrně věrohodně ztotožňovat a současně je mi jasné i to, že tvůrci a tvůrkyně filmu pravděpodobně nechtějí tvrdit, že je podobné chování v pořádku. Film neříká ani jedno – nechválí ani nekritizuje. Vynechává.
Právě tato absence ovšem vede k tomu, že film téma nerozpracovává jakýmkoli přínosným či zajímavým způsobem. Debatu neposouvá. Utužuje ji. Neukazuje následky, které zraňující chování má – zlomená srdce, podkopané sebevědomí, pošramocenou sebehodnotu, životy ubíhající nesprávným směrem, neustálé nejistoty a vším prostupující strach.
Škodlivé chování v sexy hábitu
Normální a běžné je totiž i přebírání zodpovědnosti – proč to nikdo z postav nedělá? Jejich činy jsou bez trestu v jakékoli pravděpodobné podobě, bez důsledků. Film tak v sexy hábitu popularizuje něco, co škodí. Něco, co jsme za „sexy“ či za „pravou lásku“, za „lásku, za kterou stojí za to bojovat“ považovali zhruba v roce 2008, tedy v době, kdy vyšla písnička Hot N Cold od Katy Perry: „Nejdřív jsi nažhavený, pak zase chladný. Nejdřív ano, pak zase ne. Nejdřív jsi pro, pak zase proti.“
A ano, rozumím i tomu, že se jedná o film, nikoli o dokument nebo videoesej. Chápu, že na filmové obrazovce není třeba vše explicitně popisovat či dekonstruovat. Jenže pokud to film nedělá žádným způsobem, co zbývá? Toxicita, stereotyp, nuda, klišé. Vzhledem k vlivu a síle, kterými nástroj filmu oplývá – zvláště pokud obsahuje fenomén dnešní popkultury Zendayu –, by přece jen mohl alespoň do nějaké míry reflektovat společenské vlny a pohyby. A ideálně k nim i sám přispívat, nabízet alternativy a odpovědi.
Rivalové jsou ovšem spíše souhrnem všemožných stereotypů a zastaralých fenoménů. Film by se přitom mohl vydávat tolika různými směry, které by reflektovaly témata dnešní citlivější a inkluzivnější generace: vícevrstvou a nestereotypizující ženskou i mužskou reprezentaci, autenticitu, péči, nestavění romantických vztahů na piedestal, snahu pěstovat komunity a přátelství, různé podoby upřímně otevřených vztahů.
Zůstává však spíše nablýskaným artefaktem mezilidského fungování, z něhož se čím dál více lidí aktivně snaží vymanit. Vztahy, láska, sex, přátelství a intimita jsou nekonečně zajímavé, zábavné, vzrušující a bohaté záležitosti. Proč tedy v roce 2024 opět dostává prostor pouze toxicita – ať už ta patriarchální, či vztahová? Nezasloužíme si jako divačky a diváci víc?