Zpravodajský portál pro moderní generaci, která se zajímá o aktuální dění.
Zajímá tě aktuální dění? Zprávy z domova i ze světa najdeš na zpravodajském webu. Čti reportáže, rozhovory i komentáře z různých oblastí. Sleduj Refresher News, pokud chceš být v obraze.
Nepodařilo se uložit změny. Zkus se nově přihlásit a zopakovat akci.
V případě že problémy přetrvávají, kontaktuj prosím administrátora.
OK
Příběh Ronnieho Petersona, jednoho z nejlepších jezdců sedmdesátých let, a jak jeho náhlé tragické úmrtí nadobro změnilo tvář sportu.
Bengt Ronnie Peterson, jak se celým jménem tento talentovaný závodník F1 ze Švédska jmenoval, tragicky zahynul teprve ve 34 letech, když se stal obětí hromadné nehody během Velké ceny Itálie na okruhu v Monze. Jak k ní došlo, co se při ní stalo, jak jeho smrt ovlivnila ostatní závodníky a k jaké důležité změně pravidel a zavedení nových bezpečnostních opatření vedla?
Osudová Monza
Legendární italský okruh má bohužel dlouholetou historii fatálních nehod sahajících až do roku 1922, kdy jako první zaznamenaný případ smrtelné nehody zemřel na místě německý závodník Gregor Kuhn. Od té doby až do září roku 1978 se pak Monza stala osudovou pro dalších 45 závodníků a dva diváky. K většině těchto tragických nehod přitom došlo právě během oficiálních italských Grand Prix a jinak tomu bohužel nebylo ani v případě samotného Petersona.
Ten se v průběhu sezóny v roce 1978 ocitl zpátky na sedačce stáje Lotus, kde de facto působil jako týmová dvojka o něco slavnějšímu, ne však nutně rychlejšímu jezdci Mariu Andrettimu. Navzdory týmovým rozkazům se však Petersonovi přezdívanému „Super Švéd“ povedlo v této sezóně zvítězit hned na dvou velkých cenách, v Jižní Africe a v Rakousku. I to nakonec přispělo k tomu, že skončil sezónu na druhém místě právě za svým týmovým kolegou. Sám se však oslav nedožil.
Od začátku prokletý závod
Velká cena Itálie 1978 v Monze pro Petersona začala špatně už v tréninku. Naboural a poškodil svůj vůz Lotus 79 tak, že se nedal rychle opravit, navíc si během incidentu pohmoždil nohy. Tým mu tedy musel poskytnout náhradní vůz, který byl ale postaven pro Andrettiho a mnohem vyšší Peterson se do něj pohodlně nevešel. Jediným dalším vozem týmu byl typ 78, předchozí ročník, jenž měl jen minimální údržbu, a tudíž nebyl tak spolehlivý ani výkonný.
Pár dní po závodu navíc díky výpovědím ostatních jezdců vyšlo najevo, že startér závodu odmával začátek závodu předčasně, což způsobilo, že vozy vzadu ještě nebyly zaparkovány na čarách, a měly tudíž lepší odpich. Tím vznikl hned v první zatáčce tzv. efekt harmoniky, který v silničním provozu v zásadě znamená narušení plynulého pohybu aut, kdy se rázem na jednom místě provoz zhustí.
Pro první čtyři jezdce – Andrettiho, Gillese Villeneuva, Jean-Pierra Jabouilla a Nikiho Laudu – to neznamenalo žádné obtíže, protože byli dostatečně daleko. Peterson však nebyl. Startoval ve třetí řadě, ale kvůli pomalejšímu rozjezdu byl záhy předjet třemi dalšími závodníky. Ocitl se tak přímo uprostřed celé smečky aut v momentě, kdy byla kolize už prakticky nevyhnutelná.
Sekunda po sekundě
Vše se následně odehrálo strašně rychle. Riccardo Patrese, který startoval ze 12. místa, se v první zatáčce dotknul McLarenu Jamese Hunta. McLaren tak naboural do Lotusu Petersona. Srážka ho vytlačila mimo silnici a poslala přímo do bariér. Vozy tehdy byly mimořádně křehké, a tak náraz Petersonovu formuli v přední části v podstatě sešrotoval. Také okamžitě vzplála.
Přidej se do klubu Refresher+ již od 125 Kč 25 Kč
Co se dozvíš po odemknutí?
Co se s Petersonem dělo dál během a krátce po srážce.
Jak incident ovlivnila dva roky stará nehoda Nikiho Laudy.
Např.:
Poukážka v hodnote 250 eur na dovolenku s Hydrotour
, Jednodňová lyžovačka na Stuhlecku s dopravou ZDARMA
nebo Lístok ZDARMA na linke Bratislava – Viedeň/Schwechat
Petersonův Lotus se ale zároveň odrazil od bariéry, takže se dostal zpátky na trať. V ten moment už bylo několik závodníků zhuštěno na tak malém prostoru, že neměli možnost jakkoliv reagovat. Do nabouraného Lotusu narazil ještě Vittorio Brambilla. Do hromadné srážky se zapojilo celkem deset aut.
Všem na trati zatrnulo, protože měli v paměti velice živou vzpomínku na dva roky starou nehodu Nikiho Laudy a jeho hořící vůz. James Hunt vyskočil ze svého McLarenu, jak rychle jen mohl, a spolu s dalšími dvěma jezdci začal tahat Petersona ven. Peterson byl plně při vědomí, a jakmile jej ostatní dostali doprostřed vozovky, bylo jasné, že zranění jeho dolních končetin jsou velice vážná. Hunt později přiznal, že se snažil Petersonovi zabránit v pohledu na jeho nohy, aby mu ušetřil ještě větší psychický stres. Krátce nato se povedlo požár Lotusu uhasit.
V chaotické situaci začal obavy vzbuzovat spíše stav Brambilly. Do hlavy jej zasáhlo uvolněné kolo a upadl do bezvědomí. Jeho poranění nakonec byla tak vážná, že mu trvalo celý rok, než znovu usedl za volant. Petersonův život se nezdál být v ohrožení, a tak se zdravotníci nejdříve pustili do ošetřování Brambilly. Všichni poranění závodníci byli následně převezeni do nemocnice v Miláně a závod byl obnoven, jen co se trať vyklidila.
(Varování: následující záznam obsahuje záběry z havárie)
Pomoc přišla příliš pozdě
Ačkoliv se Petersonův stav nezdál být až tak vážný a po jeho přesunu do nemocnice se jej povedlo na operačním sále jednotky intenzivní péče stabilizovat, zhruba ve čtyři hodiny ráno obdržel lékař Sid Watkins, který zajišťoval pomoc závodníkům při závodech formule 1, zprávu, že se Petersonův stav zhoršil. Než stačil dorazit do nemocnice, byl švédský jezdec prohlášen za klinicky mrtvého.
Zemřel na tukovou embolii – vzácný jev, který může následovat po zlomeninách stehna. Laicky řečeno, v cévách pacienta se vytvoří tukové usazeniny, které v Petersonově případě zablokovaly krevní oběh v plicích a způsobily, že jeho mozek nedostával kyslík. I dnes se po vzniku tukové embolie dá udělat jen málo a riziko vzniku embolie je tím vyšší, čím déle je pacient neléčen a čím delší a komplikovanější je operace.
Dopady
Okolnostmi Petersonovy smrti se zabýval italský trestní soud. Jezdec Riccardo Patrese a ředitel závodu Gianni Restilli byli obviněni z neúmyslného zabití kvůli nebezpečnému manévru na trati, který byl považován za hlavní příčinu havárie, a Restilli z toho, že přispěl k Petersonově smrti předčasným startovním signálem. Oba byli 28. října 1981 zproštěni obvinění z trestného činu.
Vdova po Petersonovi Barbro se pak nikdy nesmířila s jeho smrtí a 19. prosince téhož roku spáchala sebevraždu. Pár po sobě zanechal jednu dceru.
Za nejtragičtější na celém incidentu byla však považována organizace zdravotníků a hasičů na místě. Bylo očividné, že takto dál závody F1 probíhat nemůžou, a tak tehdejší šéf Formula One Constructors Association (FOCA) Bernie Ecclestone spolu s profesorem Watkinsem a za podpory Nikiho Laudy a Jackieho Stewarta zavedl nové pravidlo, které platí do dnešní doby, a to že v prvním kole závodu pojede za posledním závodním vozem také zdravotnické vozidlo, jež bude při nehodách okamžitě připraveno asistovat. Pravidlo vešlo v platnost hned při příští Grand Prix ve Spojených státech. Od té doby tato změna pomohla v nespočtu momentů, včetně slavné nehody Michaela Schumachera v roce 1999 na okruhu v Silverstonu.
Posledním důsledkem nehody byl tlak ze strany FOCA na organizátory závodu v Monze, aby konečně změnili jeho podobu a zbavili se některých nebezpečných aspektů. Bariéry tak byly posunuty, areál s garážemi byl kompletně přestavěn a postupem času se z Monzy stal výrazně bezpečnější okruh.
Super Švédův odkaz
Švédská raketa a podle mnohých jeden z nejrychlejších závodníků, kteří kdy usedli za volant v F1, Ronnie Peterson tak bohužel nikdy nevyhrál šampionát. Do historie sportu se ale přesto nezapomenutelně zapsal, ať už řadou skvělých výkonů, nebo právě touto tragickou nehodou, která vedla ke změně pravidel a učinila královnu motorsportu mnohem bezpečnější pro všechny.
V roce 2017 o něm ve Švédsku vznikl dokumentární film Superswede, do jehož výroby se zapojili Mario Andretti, Emerson Fittipaldi nebo Niki Lauda. V roce 2014 během Velké ceny Monaka měl na Petersonovu počest další švédský závodník Marcus Ericsson speciální helmu vytvořenou podle té jeho. Znovu si ji vzal i během vítězné jízdy na okruhu Indy 500 v roce 2022.