Merch Natálie Kočendové, Domi Alagii nebo Naked Bananas budí otázky. Odkud pochází? A netahají nás influenceři a influencerky jenom za nos?
Domi Alagia, Teri Hodanová, Natálie Kočendová, Naked Bananas a mnoho dalších. Už i v českém a slovenském rybníčku bývá zvykem, že influenceři a influencerky, kteří se těší velké popularitě, se chopí příležitosti a rozjedou vlastní byznys. A nedivíme se jim. Mají fanouškovskou základnu, publikum, které je bude následovat a které si rádo pořídí nějaký ten kousek z jejich merche.
Jenže jak se zdá, byznys influencerů*influencerek může být i pořádně shady. Produkty, které na svých stránkách prodávají za stovky korun, mnohdy najdeš na čínských e-shopech za zlomek ceny. Kde influenceři*influencerky berou své zboží? A proč mlží ohledně jeho původu?
Naked Bananas: Brýle vyrábíme doma ve sklepě
Jedněmi z těch, kteří rozjeli byznys s vlastním merchem, jsou slovenští influenceři Naked Bananas. Jejich fanynky a fanoušci si mohou zakoupit mikiny, trika, trenky a brýle s jejich potiskem, za které zaplatí od 450 do 1 000 korun. Jenže jak si lidé v komentářích brzy všimli, brýle, které Naked Bananas prodávají, se až nápadně podobají těm od Balenciagy.
Začali jsme proto pátrat a totožné brýle těm, které youtubeři prodávají, jsme nalezli hned v prvním čínském obchodě – na Temu. Akorát o 400 korun levnější. Výrobek, za který si Naked Bananas účtují 450 korun, koupíš na Temu za 47 korun.
Samozřejmě nikoho nechceme nařknout z toho, že pouze přeprodává zboží z Číny, a proto jsme se s Naked Bananas spojili. Zaslali jsme jim čtyři otázky, v nichž nás zajímalo, zda se jedná o přeprodej, případně kde se zboží vyrábí.
Nejdříve nám přišla odpověď od jejich manažerky, která uvedla, že se chlapci k otázkám nechtějí vyjadřovat. O pár hodin později však přišlo vyjádření i od nich. „K jediné z těchto sympatických otázek, ke které bychom se chtěli vyjádřit, je výroba. Každé jedny brýle vyrábíme sami doma ve sklepě, od ohýbání plastu až po vstříkání UV ochrany přímo do sklíček,“ psalo se v e-mailu. Inu, obrázek si udělej sám*sama.
By NK: Nikdy jsem netvrdila, že se jedná o českou výrobu
Druhou námi oslovenou osobou byla Natálie Kočendová, miss a účastnice Love Islandu. Ta začátkem tohoto roku uvedla na trh vlastní kosmetickou značku By NK, pod kterou prodávala produkty na rty, oční stíny a další. I v případě jejího podnikání si fanoušci a fanynky brzy všimli, že totožné produkty koupíš za zlomek ceny na webu Alibaba.
Kočendové trvalo měsíc, než se ke spekulacím vyjádřila. „Nikdy jsem netvrdila, že jsme česká výroba, že všechny produkty vyrábíme v České republice. Já bych se nikdy neomezila jenom na tento trh, všichni podnikatelé chtějí pro sebe jen to nejlepší. Bohužel naše země je omezena sortimentem,“ vysvětlila na Instagramu s tím, že dodavatel je z Evropy.
„Nepřišlo mi jako zásadní problém, že má výrobu v Číně, protože 90 procent produkce oblečení, elektroniky a kosmetiky je také z této země,“ dodala pak.
Co Kočendové nepřišlo jako zásadní problém, by však mohlo být problematické pro spotřebitele*spotřebitelky či příslušné úřady. Kosmetika, která se prodává v Česku, totiž musí splňovat určité parametry, a to se u kosmetiky z Číny mnohdy neděje. Na její výrobu bývají používány složky, které nesplňují kritéria pro prodej na českém trhu, a shady je i jejich testování.
Refresher Natálii Kočendové zaslal sérii otázek, v nichž se ptal na to, proč výrobky již nejsou dostupné na jejích webových stránkách, ale také na to, z jakého důvodu se rozhodla přeprodávat kosmetiku právě z Číny, kterou koupila za mnohonásobně nižší částku, než za jakou ji prodávala.
„S lítostí Vám musím sdělit, že slečna Kočendová v současné době zvládá velmi náročný pracovní program a její kalendář je plný závazků, včetně častých cest do zahraničí. Z tohoto důvodu momentálně není schopna přijímat žádosti o rozhovory,“ odpověděl management By NK.
Možná by byznys Natálie Kočendové nepůsobil tak shady, pokud by se k původu produktů vyjádřila. Tím, že bude dělat mrtvého brouka, akorát rozvíří diskusi a čím dál více lidí bude spekulovat nad tím, odkud její zboží pochází. Komunikace je základ, a pokud by influencerka uvedla věci na pravou míru, třeba by zboží ze svého e-shopu nemusela stahovat.
Domi Alagia: Žádná reakce? I to něco napovídá
Vody internetu rozvířila na přelomu roku 2023 a 2024 Domi Alagia se svým brandem Alagia Beauty, pod nímž prodává nejen parfém, ale také pleťová séra. „Pracujeme na tomhle všem již dlouhou dobu, a tak jsem strašně ráda, že vám to mohu ukázat a mohu se konečně pochlubit. Je to splněný sen, a to díky vám všem i díky těm, kteří ve mě věří už od prvního dne,“ napsala influencerka na Instagramu.
Kolekce, na které údajně pracovala ve dne v noci a jejíž složení prý vybírala přesně podle toho, co má ráda a co funguje pro její pleť, sestává ze dvou sér v ceně 800 až 900 korun, krému za 700 korun a očního gelu, jehož cena je 600 korun. Jenže.
Design produktů, které Alagia prezentuje jako svoje vlastní, se až podezřele podobá těm, které koupíš na webu Bloom Organics. A co víc, totožný je nejen design lahviček, ale také složení. Jediným rozdílem je, že produkty Bloom Organics koupíš jen za 230 korun.
Alagia se ke spekulacím, že kosmetiku pouze přeprodává, dodnes nevyjádřila. Propagační video, které umístila na svůj Instagram a ve kterém mluví o tom, že všechny ingredience sama vybírala a na produktech pracovala velmi dlouhou dobu, však smazala. Znamená to, že byla přichycena při lži? Možná.
Refresher Alagie zaslal čtyři otázky, přičemž jedna z nich se týkala i toho, zda na produktech skutečně pracovala ona sama. Další otázka směřovala na to, jestli může spekulace o přeprodeji vyvrátit, nebo potvrdit. Jenže Alagia si hraje na mrtvého brouka a ani po několika urgencích se k původu svojí kosmetiky nevyjádřila. Co to asi znamená?
Milí influenceři a influencerky. Máte obrovský vliv na mladé i starší generace, tak jejich důvěru prosím nezneužívejte. Vezměte si příklad z takové Teri Hodanové nebo Not So Funny Any. Ze žen, které jsou opravdovými podnikatelkami a o původu svých výrobků nemlží. Nesnažte se „okrást“ své následovníky a následovnice, kteří vás tolik podporují a za vaše produkty by utratili dlouho šetřené peníze. Není to od vás fér.