Zpravodajský portál pro moderní generaci, která se zajímá o aktuální dění.
Zajímá tě aktuální dění? Zprávy z domova i ze světa najdeš na zpravodajském webu. Čti reportáže, rozhovory i komentáře z různých oblastí. Sleduj Refresher News, pokud chceš být v obraze.
Nepodařilo se uložit změny. Zkus se nově přihlásit a zopakovat akci.
V případě že problémy přetrvávají, kontaktuj prosím administrátora.
OK
Australský legendární filmař George Miller natočil další snímek ze světa Šíleného Maxe. Vyplatí se na něj vyrazit do kina?
Jsou filmy a pak jsou FILMY. Do té druhé kategorie bych bez debat zařadil právě snímek Šílený Max: Zběsilá cesta z roku 2015, se kterým tehdy 70letý režisér George Miller překonal veškerá možná očekávání a vytvořil spektakulární audiovizuální zážitek, jenž vznikne možná tak jednou za dekádu. Šokující to bylo mimo jiné i proto, že od roku 1998 tento australský filmař poslal do kin pouze filmy Babe 2: Prasátko ve městě, Happy Feet a Happy Feet 2. A jakkoli jsme příznivci malých roztomilých tučňáků, k levelu filmařiny na Zběsilé cestě měly tyto dva animáky fakt daleko.
Každopádně Fury Road, jak se v originálu film jmenuje, svedl dohromady dvě velice rozdílná, přesto extrémně talentovaná individua Toma Hardyho a Charlize Theron, kteří se na place mnohdy vyloženě nenáviděli, jenom aby všechna jejich frustrace, vztek a osobní nevraživost posléze vybublaly ven, jakmile se zakřičelo: „Akce!“ A jejich následné skvělé herecké výkony tu celkovou jedinečnost tohoto snímku pouze podtrhly. Jeden ikonický moment střídal druhý, megalomanská akční stránka spolu s hudebním podkresem Toma Holkenborga (Junkie XL) tomu konstantě dodávaly grády a člověk z kina odcházel s bradou na zemi a dvěma jedinými myšlenkami. Že tento postapokalyptický opus magnum musí vidět co nejdřív znova a že se Miller co nejdřív musí pustit do pokračování.
Na to jsme nakonec čekali dlouhých devět let a ve finále to vůbec není pokračování, ale prequel odehrávající se několik let před událostmi Zběsilé cesty sledující strastiplnou pouť titulní Furiosy, již si v tomhle filmu zahrála vycházející herecká hvězda Anya Taylor-Joy. Tu pak doplnil ještě Chris Hemsworth spolu s Tomem Burkem. No a před námi je teď pouze jediná otázka. Dokázal to Miller zas?
Úplně jiný film
Hned zkraje je třeba říct, že Furiosa je velmi odlišný typ filmu. Je rozdělená do pěti kapitol, má dlouhou expozici s představováním postav i ústředního konfliktu. Hlavní herečka se v ní pak neobjeví prvních 45 minut, taky akční hody dávkuje mnohem pečlivěji a vždy tak, aby posouvaly samotný děj. Nedochází zde k až tak intenzivním momentům, jako byla kupříkladu bouře ve Zběsilé cestě. No a především tu chybí Max Rockatansky, takže je nutné představit nové šťavnaté charaktery, se kterými divák rád stráví další dvě a půl hodiny svého života.
Přesně to scénář dělá od samotného začátku, kdy sledujeme maličkou Furiosu, kterak je unesena bandou nájezdníků a její matka se vydává na její záchranu. Dlouhá honička s promyšlenými zastávkami, kdy postupně ubývající nájezdníci musí ničit stroje svých zesnulých kolegů, přenášet palivo nebo se vypořádat s odporem mladé, přesto už sympaticky vynalézavé Furiosy, je jen jedním z mnoha příkladů, kdy je v podstatě každá scéna a každá sekvence promyšlená do posledního technického detailu.
To samé potom platí i o budování světa a rozšiřování mytologie ságy Šíleného Maxe. Po celou dobu filmu jsem přemýšlel nad tím, jak skvělé bude film pustit někomu, kdo doteď neviděl jediný snímek z této série, a poté pokračovat právě Zběsilou cestou. Furiosa totiž dodává život a hlavně smysl světu, o němž jsme předtím příliš nevěděli. Najednou se dozvídáme vše podstatné o Pustině, fungování Citadely, dokonce už v úvodním voiceoveru posloucháme, jak se vlastně svět sám přivedl do záhuby. Od začátku je to poutavé, vtahující a informace a důležité prokrvování veškerých postav a míst krásně gradují až do konce, kde film plynule naváže na události Zběsilé cesty.
Přidej se do klubu Refresher+ již od 125 Kč 25 Kč
Co se dozvíš po odemknutí?
Jaký je Chris Hemsworth v roli záporáka.
Jestli se Anya zvládla převtělit do ikonické role Charlize Theron.
Který technický aspekt je na filmu nejpovedenější.
Kdo si film užije nejvíc.
Jestli je Furiosa stejně dobrá jako Šílený Max: Zběsilá cesta.
U komiksových filmů platí vcelku logické pravidlo: jsou jenom tak dobré, jak dobré mají záporáky. A jelikož Miller je komiksy do velké míry políben a jeho film čas od času komiks připomíná (jenom v tom dobrém), logicky to platí i tady. A byť obsazení Chrise Hemswortha, mimo jiné představitele Thora a mnoha dalších kladných rolí, budilo až do premiéry mírné rozpaky, jeho výkon v roli psychopatického padoucha Dementuse bez problému umlčí všechny kritiky.
Už jen to, jakým způsobem maskéři a kostyméři transformovali herce pro tento film, je docela cool, ale když se k tomu přidá ještě mírně maniakální podání (Hemsworth už byl skvělý záporák ve filmu Zlý časy v El Royale) s náznakem tragické minulosti přetavené v nelítostnou zatvrzelost, vyjde vám z toho zkrátka prvotřídní bad guy, jemuž navíc scénář dává do vínku takové brutální činy, že to jenom pohání ústřední cestu za pomstou z pohledu Furiosy.
A aniž bychom spoilerovali, nevyhnutelné závěrečné srovnávání účtů má díky tomu senzační nádech. Jinými slovy, jestli jsi někdy potřeboval*a přesvědčit, že nejnamakanější z Chrisů (vedle Pinea, Evanse a Pratta) je zároveň i skvělý herec, tohle je film pro tebe.
Temný anděl pomsty
Nicméně když padlo A, musí přijít taky B, které paradoxně začíná na A. Anya Taylor-Joy je nepřekvapivě opět famózní, když nenápadně ztvárňuje postupně rostoucí zuřivost Furiosy, a to prakticky jenom pomocí svých pověstných kukadel a taky grimas. Zvěsti o tom, že ve filmu nemá moc replik, byly pravdivé a za celou dobu řekne možná 18 vět.
Vůbec to však nevadí. Film je vizuální umění a všechno, co chceme coby diváci o Furiose vědět, se stejnak díky šikovné režii George Millera dozvídáme z toho, co vidíme. Jak už padlo výše, Furiosa je film o pomstě, o přežívání a taky o hledání naděje v beznadějném světě a hlavní hrdinka je doslova bouří všech těchto aspektů.
Anya Taylor-Joy ji pak ztvárňuje s bezchybnou intenzitou a její přetavení v tu impozantní verzi, kterou známe díky Charlize Theron ze Zběsilé cesty, je tady provedeno naprosto výborně. Pochvalu si ale zaslouží i mladá herečka Alyla Browne, která Furiosu hraje v prvních kapitolách.
Kameraman si jde pro Oscara
Každopádně nebyl by to moderní akční blockbuster s rukopisem George Millera, kdyby v něm chyběly šíleně divoké, úžasně nadesignované a od začátku až do konce geniálně promyšlené akční sekvence. Na tu první velkou si sice musíme počkat zhruba do poloviny filmu (a zase zahrnuje ikonický náklaďák), mezitím se ale na plátně vystřídá několik menších scén a v samotném závěru pak opět Pustinu rozvíří další parádní honička.
Co je však důležité, je, že nově příchozí kameraman Simon Duggan zjevně plně pochopil zadání, a tak servíruje jeden nesmyslně precizní záběr za druhým, přičemž si krásně hraje s kompozicí, prostorem nebo třeba rychlými zoomy. Film možná nemá tak syrovou vizuální stránku jako předchozí Šílený Max, ale kombinace CGI s reálnými lokacemi a opravdovými kaskadéry z toho dělá opět oku lahodící parádu (nebo ono avizované audiovizuální porno), která si jednoznačně zaslouží minimálně nominaci na Oscara.
Není to však jenom tenhle technický aspekt. Hudba, zvuk i rychlost jsou tady doslova používány ke komunikování emocí, a pokud na film vyrazí nějaký petrolhead, bude z burácejících motorů a opětovné sázky na vozidla všeho druhu zákonitě nadšený.
Pustina žije dál
Z předchozích řádků ti nejspíš došlo, že je na novém filmu ze ságy Šíleného Maxe opravdu hodně co chválit. Není třeba chodit dlouze kolem horké kaše, Furiosa je skvělý a nebojím se říct taky výjimečný film. Ne, film nemohl zpravidla nikdy trefit tu mimořádnou laťku nastavenou Zběsilou cestou, něco mi ale říká, že se o to schválně pan režisér ani nesnažil.
Místo toho svůj dystopický svět plný bezpráví a naftového šílenství obohatil o úžasné nové postavy, těm starým přidal důležitý kontext, představil další místa a vysvětlil zase o něco blíže fungování zbytků civilizace. I proto je vlastně Furiosa možná ještě o něco důležitějším filmem pro sérii jako takovou. Kino si tak v tomto případě nesmíš nechat ujít.
Teď už jen doufat, že tahle australská legenda na prahu osmdesátky má v sobě minimálně ještě jeden takový film. Potenciál pro další dobrodružství z vyprahlé Pustiny je zde totiž obrovský.