Zpravodajský portál pro moderní generaci, která se zajímá o aktuální dění.
Zajímá tě aktuální dění? Zprávy z domova i ze světa najdeš na zpravodajském webu. Čti reportáže, rozhovory i komentáře z různých oblastí. Sleduj Refresher News, pokud chceš být v obraze.
Nepodařilo se uložit změny. Zkus se nově přihlásit a zopakovat akci.
V případě že problémy přetrvávají, kontaktuj prosím administrátora.
OK
Rivalové líčí milostný trojúhelník kolem Zendayi, v němž se bojuje na kurtu i mimo něj.
Luca Guadagnino svůj specifický styl nezapře. Italský režisér snímků Dej mi své jméno, Suspiria, Do morku kostí nebo čerstvé novinky Rivalové se Zendayou, Mikem Faistem a Joshem O’Connorem se vyžívá v detailech na upocená těla i tváře svých protagonistů, lascivní vizuální stránka mu nikdy není cizí a mezi jeho stěžejní témata patří láska a všechny její formy.
Tohle vše se pak sešlo i v jeho zatím posledním snímku, který vypráví o milostném trojúhelníku z prostředí profesionálního tenisu. A my ti teď povíme, jestli bys na něj měl*a vyrazit do kina, nebo si můžeš v klidu počkat, až bude třeba online.
Příběh se točí okolo mladé nadějné tenistky Tashi Donaldson (Zendaya), kterou před mnoha lety začali balit dva talentovaní, mírně pubertální a velmi nadržení tenisoví kamarádi Art (Faist) a Patrick (O'Connor). Snímek scenáristy Justina Kuritzkese vám tohle ovšem neservíruje tak úplně chronologicky. Místo toho začíná na konci, když spolu Art a Patrick hrají na jednom malém „challengers“ turnaji, jehož vítěz nezíská ani závratnou sumu peněz, ani slávu jako třeba na daleko prestižnějším US Open. Hned zkraje tak film vlastně říká, že se zase o tolik nehraje, jenom aby se tě následně snažil celou dobu přesvědčit o opaku.
Proč tam oba (již bývalí) kamarádi jsou? Co se mezi nimi během let přihodilo? A s kým z nich nakonec Zendaya skončí, přestože už se za jednoho mezitím stihla provdat? To a víc se divák dozvídá až v rámci hromady flashbacků rozsekaných na krátké úseky a epizody ze života téhle žhavé trojice. Některé flashbacky pak dokonce mají své vlastní flashbacky pro ten extra matoucí efekt, který ve filmech máme všichni tak moc rádi.
Guadagnino chtěl naprosto očividně natočit tu nejemocionálnější a nejdrásavější tenisovou bitvu, jakou šlo vymyslet. A v posledních pěti minutách filmu se mu to i daří. Kamera se ke konci postupně doslova utrhne ze řetězu, míček létá ze strany na stranu, někdy se kamera dokonce stane oním míčkem, a tak létá po kurtu a zábavně přitom rotuje, jindy se vtěsná pod antuku a snímá odrazy míčku od země, no a nechybí dokonce ani záběry z první osoby, kterak nervy šrotující tenisový match začíná gradovat.
Atmosféra na kurtu je přitom neskutečně napjatá, diváci nedýchají, těla obou tenistů sotva stíhají generovat nové kapky potu, které kamera opět stylově ve zpomalených záběrech sleduje padat k zemi. Celé to zkrátka vypadá náramně dobře, a kdyby takoví byli Rivalové po celou dobu, jsem připraven je bez váhání označit filmem roku. Jenže nejsou.
Přidej se do klubu Refresher+ již od 125 Kč 25 Kč
Co se dozvíš po odemknutí?
Co bychom Rivalům vytkli.
Dokázal si snímek udržet naši pozornost po celých 131 minut stopáže.
Ve kterých momentech film působí „nadrženě“ a dává to příběhu smysl.
Jestli ti můžeme Rivaly s čistým svědomím doporučit.
Skvělému závěru totiž předchází snaha vyprávět film jako tři sety, z nichž každý má několik gamů, brejkbolů, setbolů, chyb a dalších tenisových termínů, což je na papíře cool, ale v praxi to moc nefunguje. Tahle „hra“ vychází tak trochu vniveč, jelikož jsme svědky příliš spletité a málo uvěřitelné story o tom, jak se ne moc sympatická (ale o to víc sexy) dvojice kluků snaží o jednu božskou holku, která ale sama neví, co nebo koho vlastně chce. Jediná jistota je tady tenis a to, že kdykoli Guadagnino zabírá mužskou část osazenstva, je film rázem o několik řádů „nadrženější“ než ve zbytku scén. To je ale jaksi málo.
Nebýt charismatických herců v čele právě se Zendayou a O'Connorem, jehož můžeš znát z Koruny jako mladého prince Charlese, není tady nic, co by tě dokázalo vtáhnout do téhle tenisové bitvy odehrávající se na kurtu i mimo něj, tak aby ti opravdu záleželo na tom, jak to celé skončí. Rivalové jsou film, ve kterém není komu fandit, 131minutová stopáž je navíc zbytečný přepal a snímek by tak potřeboval strávit pár dní navíc ve fitku, pardon, ve střižně.
Do toho je trochu bizár, že snímek, který je ve své podstatě tak nadržený jako tenhle, nikdy nevyvrcholí ve vášnivou sexuální scénu. A když už se k tomu schyluje, raději zase ustřihne jinam. Nejvíc, co diváci dostanou, je záběr na tři líbající se osoby. Stejně jako byl Hollywood dříve posedlý zobrazováním sexu ve filmech, je nyní posedlý vyhýbáním se tomuto aktu, což ve většině případů nevadí, ale zrovna tady to působí tak trochu jako pěst na oko.
Člověka to nutí se ptát, co vlastně bylo smyslem celé zápletky. Ukázat sílu mužského přátelství a podtrhnout význam fráze „bros before hoes“? Nebo jít o krok dál a naznačit, že pravá vášeň vzniká jen v momentech, kdy to je pouze o těch „bros“? Nebo naopak zvýraznit feminismus a vylíčit muže jako lehce manipulovatelné figurky sloužící čistě k poskytování zábavy pro ostatní?
Žádná z těchto otázek se mi osobně úplně nezamlouvá a i z toho důvodu mě nejnovější film chváleného režiséra maličko zklamal. Nejednoznačné poselství, nefunkční struktura celého filmu, fakt, že se vlastně o nic nehraje, a nakonec frustrace z toho, že v posledních pěti minutách film vytáhne nejlepší tenis, jaký se kdy na filmovém plátně objevil (a tudíž toho byli tvůrci schopni celou dobu), vedly k tomu, že zkrátka Rivaly nemůžu s čistým svědomím všem doporučit.
Stále se najdou ti, kteří si snímek Lucy Guadagnina užijí jako stylové cvičení, kde forma poráží obsah, já ale raději zůstanu věrný dvacet let starému Wimbledonu s Paulem Bettanym a Kirsten Dunst.