Internetoví podvodníci mají novou fintu. Zákazníky lákají na dojemné příběhy o obchodech, které musely z nešťastných důvodů zavřít. Obchody ale nikdy neexistovaly a webovky nabízejí jen zboží přeprodané z levných e-shopů.
Reklama, která na nás zacílila na Facebooku, mohla na první pohled patřit třeba nějakému butiku z Pařížské nebo módnímu studiu na Vinohradech. Majitelé ve sponzorovaném příspěvku emotivně líčí, že je postihlo neštěstí.
„Se slzami v očích se musíme podělit o tuto zdrcující zprávu. Po mnoha letech lásky a oddanosti našemu butiku Pícha Praha se nyní musíme rozloučit. V časných ranních hodinách 1. ledna byly do našeho obchodu vhozeny pyrotechnické bomby, které způsobily spoušť, jež nám zlomila srdce. Tato tragická událost v kombinaci s přetrvávajícími problémy s konkurencí gigantů v oboru nám znemožnila pokračovat,“ stojí ve facebookové reklamě.
Pisatelé zároveň slibují obrovský závěrečný výprodej na webových stránkách a prosí zákazníky, aby pomohli alespoň zbavit se zásob nešťastnému podniku.

Jenomže pravda je jinde. Kamenný obchod, o kterém reklama mluví, nikdy neexistoval. Obrázek s rozbitými výlohami je vygenerován pomocí umělé inteligence. Facebookový profil Pícha Praha zveřejnil hned několik takových obrázků s dojemnými popisky. Výlohy i budova obchodu vypadají pokaždé jinak. Údajnou adresu butiku nelze dohledat.
Recenze nic moc
Jedná se o poměrně rafinovanou léčku. Profil obchodu Pícha Praha vypadá na první pohled poměrně nevinně, pokud ale rozklikneš záložku s recenzemi, můžeš si přečíst desítky varovných komentářů od uživatelů, kteří před koupí varují. Někteří upozorňují na to, že zboží zakoupené prostřednictvím e-shopu, na nějž profil odkazuje, je pouze zboží přeprodané z levných zahraničních obchodů, například z AliExpressu. Jiní si stěžují, že je obchod připravil o peníze nebo jim dorazilo úplně jiné zboží, než si objednali.
Webové stránky obchodu jsou napsány špatnou češtinou, fotografie nabízeného zboží jsou stejné jako na zmíněných levných zahraničních obchodech. V některých případech zašli podvodníci dokonce tak daleko, že i popis produktu je obrázek zkopírovaný z těchto stránek.
Pícha Praha není jediná stránka, která tímto stylem láká zákazníky na falešné zboží. Podobnou metodu využívá i falešný e-shop Novir Praha či Novak Praha.
Dávej si proto pozor na podvodné obchody na Facebooku i jiných sociálních sítích, které se tváří jako malé rodinné podniky. Vždy si zkontroluj, že oblečení objednáváš z důvěryhodného obchodu – takový obchod bude mít v kontaktech uvedenou adresu a české telefonní číslo. Pro jistotu zkontroluj vždy i recenze předchozích zákazníků.