Zpravodajský portál pro moderní generaci, která se zajímá o aktuální dění.
Zajímá tě aktuální dění? Zprávy z domova i ze světa najdeš na zpravodajském webu. Čti reportáže, rozhovory i komentáře z různých oblastí. Sleduj Refresher News, pokud chceš být v obraze.
Kliknutím na tlačítko tě přesměrujeme na news.refresher.cz
11. ledna 2017 13:17
Čas čtení 0:00
Martin B.

Když se Coca Cola lekla Pepsi a McDonald's cílil na vyšší vrstvy. Toto jsou největší marketingové faily ikonických značek

ZAJÍMAVOSTI
Uložit Uložené

Globální úspěch je dlážděn právě selháními, ale zrovna těmito se McDonald's, Coca Cola nebo Samsung určitě nechválí.

Selhání jsou přirozenou součástí cesty každé značky a každý ze zmíněných brandů v článku jich vyrobil v průběhu existence obrovské množství. Některé faily však předčí jiné a rozhodnutí, která vedla k vytvoření těchto produktů, budou navždy zařazeny do seznamu těch nejhorších.

New Coke/Nová Coca Cola

To, co vymyslela Coca Cola v roce 1985, se dodnes používá na mnoha univerzitách jako příklad nejhoršího marketingového rozhodnutí v dějinách. A za všechno může, nepřekvapivě, Pepsi.

Coca Cola měla v boji s Pepsi vždy pořádně navrch a její prodeje dosahovaly v 50. letech minulého století pětinásobku oproti hlavnímu rivalovi. Zatímco si ale Coca Cola užívala výsluní, v Pepsi vymysleli výbornou marketingovou strategii – v průběhu desetiletí se definovali jako značka pro mladé, čímž navíc přilepili Coca Cole známku někoho „ne dostatečně cool“ a „zastaralého“. Výsledek? Pepsi začala rozdíl v prodejích deficit výrazně stahovat.

V Pepsi navíc zašli ještě dále. V 70. letech připravili Pepsi Challenge, kde si lidé se zavázanýma očima vybírali, který kolový nápoj jim chutná více. Pepsi zvítězila na plné čáře. Když pak Pepsi podepsala kontrakt s Michaelem Jacksonem a připravila svět na nástup „Pepsi generation“, pozice Coca Coly byla snad poprvé v historii ohrožena. A to dokonce vlastními produkty. Náskok stahoval i Sprite či Fanta. Když se navíc ukázalo, že zákazníci v obchodech preferují Pepsi a jediný důvod lepších výsledků Coca Coly je efektivnější distribuce, bylo potřeba jednat.

A tak začala Coca Cola pracovat na novém receptu, až v roce 1985 představila New Coke. Nápoj to vůbec nebyl špatný, v testech chuti dokonce předčil Pepsi. Ale Coca Cola výrazně podcenila sílu své původní značky a klasickou verzi zcela stáhla z oběhu. Lidé neměli na výběr, New Coke byla jedinou volbou. A to vyvolalo obrovskou vlnu nevole. Obrovský vztek stálých zákazníků a katastrofální prodeje způsobily, že New Coke nakonec existovala jen 10 týdnů a už nikdy se znovu na pultech neobjevila. Přestože byla lepší, nebyla to „ta“ Coca Cola, klasický americký produkt, který zde byl po celé generace a jistým způsobem byl považován za symbol USA.

Pepsi osvědčenou taktiku srovnávání chutná aplikuje dodnes, v průzkumu organizovaném na Slovensku se vyjádřilo až 58 % dotázaných v její prospěch a obecně panuje mínění, že její chuť je prostě lepší. Coca Cola má přesto dodnes výrazný náskok, a to z jednoduchého důvodu – je ikonou a spojuje se s ní obrovská tradice.

McDonald's Arch Deluxe

Fastfoody McDonald's měly vždy image restaurace s rodinnou atmosférou, kde si děti užily kopec srandy a dostaly svůj milovaný Happy Meal. Proto vyvolala reklama z roku 1996 šok. Mladý chlapec vyhazuje ze svého hamburgeru vše, co mu nechutná a ponechá si jen housku s masem a sýrem. Vzkaz? Děti nevědí, co je dobré a McDonald's má nový burger pro dospělé – Arch Deluxe.

McDonald's, v USA symbol rychlého a levného jídla pro nižší vrstvy, najednou cílil na vyšší kruhy a sofistikované městské zákazníky. Není překvapením, že tento krok skončil naprostou katastrofou. Firma to sice nevzdala a znechucená děcka nahradila Ronaldem McDonaldem hrajícím golf, ale to si zase nepotykalo s image rodinné atmosféry v podnicích McDonald's. Fastfoodového giganta tento omyl nakonec vyšel na 100 milionů dolarů.

Jogurt Cosmopolitan

Cosmopolitan je v novinových stáncích po celém světě hitem a není pochyb o tom, že lidé v jeho čele se ve své branži pohybovat umí. No v roce 1999 přestřelili. Sex prodává, což o to. Cosmopolitan je dost o sexu. Ale  může z této rovnice vyplývat závěr, že Cosmopolitan tak může prodávat všechno? V marketingovém týmu si evidentně řekli, že ano. A tak se na pulty dostal první Cosmopolitan jogurt. V zásadě úplně obyčejný jogurt, jehož brand však výrazně zvyšoval jeho cenu. Značka navíc použila tzv. „piggybacking“, což znamená, že svůj produkt absolutně nijak nepropagovala a spoléhala se pouze na to, že lidé si k němu najdou cestu přes nápis Cosmopolitan na kelímku. Čtenáři se na tento hloupý trik nachytat nenechali a po 18 měsících si v redakci museli přiznat selhání.

Když se Coca Cola lekla Pepsi a McDonald's cílil na vyšší vrstvy. Toto jsou největší marketingové faily ikonických značek
Zdroj: wikimedia.org

Samsung Galaxy Note 7

Nejčerstvější fail v seznamu stále neodezněl. Dlouho očekávaný Galaxy Note 7 se přehříval, vybuchoval a způsobil i několik evakuací letadel. To, že Samsung vytvořil katastrofální a nebezpečný produkt, je pochopitelně nepřípustné, ale jednoduše se stala obrovská a drahá chyba, kterou bylo třeba napravit. Samsung však zareagoval ještě horším způsobem. Místo toho, aby telefony stáhl a zničil, prodával model dále a majitelům se rozhodl vyměnit jejich mobily za náhradní kusy, které měly být v pořádku. Problém je, že nebyly.

Nezodpovědný přístup Samsungu mohl způsobit vážná zranění a firma se naštěstí vzpamatovala koncem roku 2016, kdy definitivně všechny mobily stáhla resp. vydala „znefunkčňující“ update.

Domů
Sdílet
Diskuse