Přepnout do nočního režimu
Přepnout do denního režimu
Středa 11. 12. 2019 svátek má Dana, Danuše

hledej na refresheru

Uložený článek najdeš v nabídce uživatele.
Tech - Hry
16
Matúš Moravčík
28. duben 2017, 11:18

E-sport to může dotáhnout až na olympiádu. Soutěžení v počítačových hrách zažívá rozkvět jako nikdy předtím

Technologie nás mění a tady je výsledek.

Matúš Moravčík
28. duben 2017, 11:18
E-sport to může dotáhnout až na olympiádu. Soutěžení v počítačových hrách zažívá rozkvět jako nikdy předtím
Musíš být přihlášený/á, abys mohl/a uložit článek.
Nepodarilo sa uložiť zmeny. Skús sa nanovo prihlásiť a zopakovat akciu.

V případě že problémy přetrvávají, kontaktuj prosím administrátora.
OK
16
Uložit na později.
Uložený článek najdeš v nabídce uživatele.

Všechno to v našich končinách začalo před více než deseti lety. Šlo o dobu, kdy bylo dobré připojení k internetu považováno za luxus, takže obyčejným smrtelníkům nezbývalo, než navštěvovat pravidelně organizované LAN party, kde se pokaždé sešla partička mladých chlapců, kteří seděli v teplákách před fyzicky rozměrným, zažloutlým CRT monitorem a od pátku do neděle hráli Counter Strike 1.6, WarCraft 3 nebo se trošku odreagovali při druhém pokračování Diabla od Blizzardu.
 
A přestože jsme si sem tam zahráli i o nějaké ceny, ty byly tehdy spíše symbolické, než aby z někoho udělaly profesionála, jakým byl Potti, fisker či ahl z legendárního Schroet Kommanda. Byly to časy, kdy se hraním her mohli živit pouze ti na úplném vrcholu. Byla to výsada pouze drobné hrstky lidí, která z nich udělala jakési mezinárodní celebrity a ikony. Sledovali jsme záznamy jejich zápasů a naší pozornosti neunikl ani progress týmů v Cyberathlete Professional League, kde si porovnávala síly absolutní špička vznikajícího průmyslu.

 

Nová doba, nové možnosti

Doba se však mění a prsty v tom má hlavně digitalizace včetně neustále rychlejšího technického pokroku, což nás posunulo k profesionálnímu elektronickému sportu blíže než kdykoliv předtím. Starší generace, které to tehdy nechápaly, po letech pomaličku nahrazují mladší, které vyrůstaly při samotném zrodu, kdy nejen kvůli drahému a pomalému připojení k internetu ještě neexistoval Twitch a ani žádná podobná alternativa. Z toho, co jsme kdysi považovali za privilegium pro vyvolené, se postupem času stává něco, co je dostupné pro každého s dobrou disciplínou a pořádným odhodláním.

 

E-sport to může dotáhnout až na olympiádu. Soutěžení v počítačových hrách zažívá rozkvět jako nikdy předtím

 

Tvůrci multiplayer her, výrobci počítačů, herního příslušenství či konzolí a také další známé značky z celého světa dnes tlačí do tohoto pořádně lukrativního průmyslu stále větší množství investic, což pak vidíme na stále kvalitnějších akcích, stále lépe organizovaných týmech nebo na stále hodnotnějších cenách pro ty nejlepší z nejlepších. Kdysi až příliš odvážná představa, že by se e-sport jednoho dne dostal až na Olympiádu, je proto v těchto dnech považována za něco opravdu reálného. A můžete mi věřit, že vzestup soutěžení v počítačových hrách u ní ani zdaleka neskončí. Velké ambice ale potřebují trošku více času.

 

 

Od LAN party až po školní lavici

Poslední roky bylo možné slyšet hned o několika školách, které své tradiční vzdělávací programy už stihly rozšířit o tak trošku netradiční předměty či kurzy se zaměřením na nadšence progamingu a zlepšování jejich schopností. Zájemci si někde dokonce mohou vybrat ještě další zaměření, například na management nebo trenérství, čili na nějakou specifickou oblast, jíž chtějí věnovat čas i v profesionálním životě. Nemusí tedy jít pouze o hraní.
 
Víme například o několika univerzitách ze Spojených států amerických se stipendiem pro profíky nebo středních školách s možností studia některé z oblastí elektronického sportu. Stejně padlo pár zmínek i o školách z Norska nebo Švédska, přičemž o Asii, kde hrají StarCraft od rána do rána, platí zcela logicky totéž. Místo právníka, strojního inženýra nebo doktora se tak z nás může po úspěšném ukončení studia stát, a to bez jakékoliv srandy, úředně schválený odborník v e-sportu. Kde jsou peníze, tam je přece i budoucnost.

 

 

Bez zájmu veřejnosti by podobná iniciativa zřejmě nikdy nevznikla. V podstatě jde o jeden z výsledků výše zmíněné obměny generací. Ti, kteří v tomto moderním typu sportu vidí potenciál, začínají přebírat kormidla, což se začíná odrážet i na samotném školství, které přizpůsobují digitální době a její takříkajíc digitální kultuře.

 

Průmysl s miliardovou hodnotou

V polovině února spatřila světlo světa celkem detailní analýza průmyslu a právě díky ní víme, že jeho výnosy do tří let vygenerují téměř až 1,5 miliardy amerických dolarů. Je v tom zahrnuta reklama, sponzorování týmů či lístky na akce nebo prodej oblečení. A pokud si někdo chce tuto částku porovnat s minulým rokem, tak mluvíme o rozdílu v hodnotě téměř jedné miliardy. Výnos z roku 2016 je zase až o 51 procent vyšší než ten z roku 2015, přičemž se odhaduje, že výnos za rok 2017 meziročně poroste o přibližně 41 procent.
 
Růst e-sport průmyslu však je vidět i na neustále rostoucích platech profesionálních hráčů nebo na štědřejších odměnách z hlavních turnajů, které v roce 2015 přesáhly částku slušných 50 milionů dolarů, což je oproti 6 milionům z roku 2010 opravdu markantní rozdíl. Více už ale na grafech níže, které vznikly díky datům z webu Newzoo.

 

 

Jsou profesionálové skuteční sportovci?

Prý ano. Jedna docela zajímavá vědecká práce odborníků z Německa, o níž se psalo ještě začátkem roku 2016, tvrdí, že profesionální hráči elektronických her se vystavují podobné fyzické zátěži jako někteří z běžných vrcholových sportovců.
 
Jak píše web DW, za výzkumem progamerů stojí profesor Ingo Froböse z prestižní German Sports University. O tuto zatím pořádně neprozkoumanou oblast se začal zajímat ještě v roce 2011 a od té doby stihl zrealizovat několik přínosných prací, díky kterým zjistil i to, že profesionální hráči elektronických her vynakládají úsilí, jakoby patřili mezi špičku z typického sportu.
 
Profesor se se svým týmem zajímal například o průběh jejich pravidelného tréninku či velikost zátěže na jejich fyzická těla, které jsou vystaveni během turnajů. Jeden z progamerů shrnul rutinu profesionálů do těchto tří vět: „Na začátku se trošku zahřejeme, uděláme pár cviků s rukama a dlaněmi. Hned potom začneme s hraním, protože o tom to celé je. Denně hrajeme minimálně šest hodin, občas i dvanáct.“

 

E-sport to může dotáhnout až na olympiádu. Soutěžení v počítačových hrách zažívá rozkvět jako nikdy předtím

 

„Byli jsme docela ohromeni, jaké požadavky jsou vyžadovány od motorických schopností a jejich kapacit. E-sport atleti dokážou za jednu minutu uskutečnit přes 400 pohybů na klávesnici nebo prostřednictvím myši, což je až čtyřnásobně více než u průměrného člověka. Celá věc je nesymetrická, protože obě ruce se pohybují ve stejnou dobu, když používáme několik části mozku,“ uvedl Froböse na margo údajně zcela překvapivého výsledku výzkumu a zároveň podotkl, že „hry jako Counter Strike nebo League of Legends jsou extrémně komplexní, protože kromě požadavků od motorických schopností je vyžadována i vysoká úroveň taktického přemýšlení atleta, aby tak dokázal porazit soupeře.“
 
Tam však odborníci neskončili. Další testy zahrnovaly sledování úrovně stresového hormonu kortizol, díky kterým dnes mohou bez obav říci, že profesionální e-sport hráči patří do stejné kategorie, kam svou úrovní stresu patří například i automobiloví závodníci.
 
„Toto je zkombinované s vysokým pulsem, čas od času dosahujícím od 160 do 180 úderů za minutu, což je ekvivalent toho, co se děje během rychlého běhu, podobnému maratonu. Můj názor je takový, že nároky elektronických sportů lze přirovnat k nárokům jiných typů sportů, a občas mohou být dokonce i větší.“

 

E-sport to může dotáhnout až na olympiádu. Soutěžení v počítačových hrách zažívá rozkvět jako nikdy předtím

 

E-sport má v budoucnosti dvě možnosti

Buď mu umožní být součástí olympijských her, což se může zcela vážně stát už v roce 2020, nebo si udělá své vlastní, a ty budou bez jakýchkoliv debat nesrovnatelně poutavější. Tedy alespoň pro ty současné či dorůstající generace, které jsou odchováné na moderních spotřebitelských technologiích.
 
Jak bude popularita e-sportu růst, nabídne i více možností pro ty, kteří se v něm chtějí určitým způsobem angažovat, ať už v rámci svých koníčků, profesionální kariéry nebo byznysu. S růstem průmyslu totiž vzniknou nová pracovní místa, zcela nové typy profesí a také nové podnikatelské příležitosti jak pro výrobce hardwarového profi příslušenství, tak i pro organizátory akcí.

Foto: Gabriel.gagne / Wikipedia.org Tagy: budúcnosť, esport, elektronicke hry
Ohodnoť článek
43
Sdílej článek
Hodnocení tohoto článku je dostupné jen s aktivním předplatným REFRESHER+.
Předplatit
Zrušit
Při hodnocení článku nastala chyba. Zkus se nově přihlásit a znovu ohodnotit článek.

V případě že problémy přetrvávají, kontaktuj prosím administrátora.
OK
NAHORU
Nejčtenější
Záleží nám na soukromí čtenářů. I z toho důvodu ti poskytujeme detailní informace o tom, jak využíváme soubory cookies a jiné technologie zabezpečující správné fungování a vývoj stránky. Pro víc informací si přečti naše Zásady ochrany osobních údajů , kde najdeš, jak používáme soubory cookies, případně se seznam s Podmínkami užívání portálu platnými od 24. 5. 2018. Zpracování cookies můžeš zabránit nebo změnit své preference v nastaveních internetového prohlížeče. Pro detailnější nastavení klikni na víc možností níže.
Upozornění na právo nastavení ochrany osobních údajů na Refresheru

Vzhledem k existujícím i chystaným změnám v zákonech ti dáváme možnost detailního nastavení zpracování osobních údajů a preferencí spojených s jejich zpracováním.

Přečti si možnosti, posuň zobrazení níže, nastav si své preference a klikni na tlačítko Souhlasím, když budeš chtít pokračovat na Refresher. Soubory cookies jsou důležitou součástí technologie v tvém prohlížeči. Jsou natolik důležité, že je budeme muset použít pro zapamatování si toho, že jsi toto okno potvrdil/a, v opačném případě bychom ti ho museli zobrazovat znovu a znovu.

Údaje, které zpracováváme, když používáš Refresher
Ze strany Refresheru sbíráme tyto osobní údaje:
  • Když navštívíš Refresher, uchováváme informace o tom, které články sis přečetl, identifikátory zařízení a prohlížeče, část IP adresy nebo IP adresu v případě přihlášení, soubory cookies a polohu.
  • Při přihlášení do účtu e-mailovou adresu.
Proč sbírá Refresher tyto údaje:
  • Ke zlepšení kvality našeho webu a vývoji nových webových služeb.
  • K provádění analýz a měření s cílem pochopit, jak je náš web využíván.
  • K tomu, abychom nezobrazovali obsah, který jsi už viděl.
  • Pro zobrazování přizpůsobeného obsahu, jako jsou například relevantnější články.
  • Pro schopnost identifikovat tě jako uživatele při přihlašování do svého účtu.
Sbíráme údaje pro partnery a reklamní sítě:
  • Identifikátory zařízení a prohlížeče, část IP adresy, soubory cookies a poloha.
Proč sbíráme tyto údaje pro partnery, třetí strany a reklamní sítě:
  • K tomu, aby mohli fungovat a zobrazovali relevantnější a užitečnější reklamy.
Seznam reklamních sítí a nastavení reklam

Nevyhnutelné osobní údaje – cookies – pro zobrazování reklam sbíráme pro následující společnosti:

Google (Google Ireland, 3RD FLOOR ,GORDON HOUSE ,BARROW STREET, Dublin, ID: 368047)
formulář kontakt v souvislosti s osobními údaji >

AdForm (AdForm Aps,Wildersgade 10B, 1. Sal., DK-1408, Copenhagen, Denmark, ID: 26434815)
kontaktní údaje pro nejbližší pobočku >

Seznam (Seznam.cz, a.s, Radlická 3294/10, 150 00, Praha 5, 26168685)
kontaktní údaje pro nejbližší pobočku >

 

Možnost vypnout si personalizování reklam a sbírání osobních údajů pro jednotlivé partnery:

Upravit nastavení typů reklam Google - personalizování od společnosti Google

Upravit nastavení typů reklam AdForm - personalizování od společnosti AdForm

 

Svá nastavení pro všechny ostatní reklamní sítě, i ty, které na Refresheru nenajdeš, si můžeš prohlédnout na stránce youronlinechoices.com/uk/your-ad-choices

Měření a analýza návštěvnosti

Google, Služba Google Analytics (Google Ireland, 3RD FLOOR ,GORDON HOUSE ,BARROW STREET, Dublin, ID: 368047)

Vlastníci webových stránek používají ke zlepšení funkčnosti svých stránek údaje shromážděné službou Google Analytics. Shromážďování údajů můžete deaktivovat tak, že si stáhnete a nainstalujete doplněk pro svůj prohlížeč.

Stáhnout doplněk pro prohlížeč

Gemius (Gemius s.r.o. Na Výsluní 201/13 100 00 Praha 10 Česká republika)

Společnost Gemius podobně jako služba Google Analytics vyhodnocuje a měří návštěvnost na některých webových stránkách. K měření využívá Cookies, které si můžeš deaktivovat ve svém prohlížeči.

Hotjar (Hotjar Limited, company number C 65490, Level 2, St Julian’s Business Centre, 3, Elia Zammit Street, St Julian’s STJ 1000, Malta)

Hotjar využíváme k analýze návštěvnosti a chování uživatelů. Vytváří nám mapu aktivity návštěvníků, a to na webových stránkách, které vizualizuje a vyhodnocuje. Tyto informace nejsou sbírány vždy, nikde nejsou spárovatelné s aktivitami uživatelů a není tedy možné identifikovat jednotlivce, ale Hotjar ti může nastavit soubory cookies.

Ovládací prvky související s prohlížečem

Nastavení souborů cookies

Soubory cookies jsou životně důležitou součástí technologie ve vašem prohlížeči a slouží ke zlepšení prostředí při používání internetu.

Pokud například na určitém webu nastavíte předvolený jazyk, soubory cookies pomohou prohlížeči zapamatovat si tuto volbu. Některé nebo všechny soubory cookies můžete též zablokovat, to ale může vést k narušení fungování některých funkcí na internetu.

Mnoho webů například vyžaduje zapnuté soubory cookies, když se chcete přihlásit.

Zásady ochrany osobních údajů
Další informace o tom, jak Refresher používá cookies ke zlepšení služeb
  • Přihlašování – pro účely přihlašování potřebujeme tvoji e-mailovou adresu.
  • Přizpůsobení – pro zjištění toho, co tě zajímá, vytváříme tvůj unikátní profil. Pokud nějaké informace posbíráme, najdeš je ve svých nastaveních soukromí a profil můžeš upravit, změnit nebo celé personalizování vymazat.
Jak změnit nastavení zpracování osobních údajů?

Pokud změníte názor, kdykoliv můžete tyto údaje změnit na adrese https://refresher.cz/nastavenia/sukromie.
Pokud toto okno nechceš vídat, když nás navštívíš z jiného zařízení nebo prohlížeče, přihlas se a tvé preference si zapamatujeme.