I díky projektu #exkluzivitaciest poznáváme další brutální počin z našich silnic.
Není tomu tak dávno, co nás Mercedes-Benz překvapil a spolu s dvorní divizí AMG na trh uvedl vskutku pozoruhodný počin. Do středně velkého SUV, tedy ve smyslu stuttgartské terminologie, do třídy GLC doslova nacpal čtyřlitrový osmiválec, čímž se v daném segmentu postaral nejen o slušnou senzaci, ale hlavně unikátnost.
Řeč je o modelu Mercedes-AMG GLC 63 S, který se v tom momentě stal nejnovějším, nejšílenějším a nejrychlejším SUV z Affalterbachu. Krátce nato se první kusy v relativním předstihu objevily i u nás, ba co víc, dostali jsme exkluzivní možnost alespoň na chvíli okusit, jak novinka z dílny AMG vypadá, zní, a hlavně jezdí.
Třídu GLC jako takovou si už představovat moc nemusíme. SUV, které stojí na „céčkových“ základech a sdílí s ním řadu technologií, přišlo na svět jako nástupce někdejšího GLK. Varianta 63 se pochopitelně liší mohutnějšími blatníky, agresivnějšími nárazníky a například specifickou maskou. Osmiválcové GLC je totiž prvním SUV trojcípé hvězdy, které se pyšní Panamericana grilem, čili rozměrnější maskou, jejíž vnitřek už tvoří vertikální lamely.
Náš testovaný kousek navíc oblékl kabát úvodní Edition 1, o čemž svědčí zejména sportovní polep po bocích karoserie, 21" černé disky se stříbrnou obručí či špičkové karbon-keramické brzdy v ceně nejlevnější Dacie. Jinými slovy, přítomnost onoho balíku značí, že daný exemplář zahrnuje drtivou většinu příplatkové výbavy. Vypíchnout přitom musíme nejen pneumatiky o rozměrech 265/40, respektive 295/35, ale i masivní výfukovou soustavu, která je ukončena již tradičně čtveřicí koncovek. Jak je přitom na poměry AMG zvykem, zvukovým projevem dokáže 63 konkurovat opravdu máloco.
Interiér se nese ve výrazně sportovnějším tónu, nadále si ale zachovává především elegantní šmrnc. Může za to nejen základní linie palubní desky, ale hlavně několik luxusních detailů, které netají podstatu a filozofii značky Mercedes-Benz. Početně zastoupenému karbonovému dekoru a hliníkovým prvkům sekunduje žlutou nití prošívaná kůže, což je další znak série Edition 1.
Žlutou barvu dokonce najdete nejen na sedadlech, palubní desce, ale i na koberečcích, kde jsou vyšitá loga AMG, respektive na prazích. Perfektní ergonomii a kvalitu zpracování doplňují špičkové technologie, na plně digitální budíky si však budeme muset ještě počkat, protože naplánované jsou až na facelift. Analogové ukazatele jsou však výborně čitelné, karbonový podklad a oranžové podsvícení navíc vypadají velmi atraktivně.
Bohužel nebylo námi zkoušené GLC vybaveno skořepinové sedadly, pravdou však je, že v daném typu vozidla si za ně připlatí málokdo. Standardně dodávané sportovní sedadla nejsou zdaleka špatná, při 63 verzi by ale padlo vhod lepší boční vedení, v opačném případě se štíhlejší osoby budou při ostré jízdě opírat spíše o volant než sedadlo.
Třešnička na dortu se skrývá pod kapotou, kde najdeme čtyřlitrovou V8 biturbo naladěnou na 375 kW/510 koní a 700 Nm. Mercedes-AMG tak vztyčuje prostředník nejen downsizingu, ale i konkurenci, protože na našem trhu je v dané třídě osmiválec velkým unikátem. Špičkové SQ5, X3/4 M40i, a dokonce i Levante S, Macan Turbo nebo Stelvio QV se spoléhají výhradně na šestiválce.
510koňové GLC tak dokáže vystřelit na stovku za neuvěřitelné 3,8 sekundy, čímž jde o nejrychlejší SUV od AMG. Maximální rychlost je přitom elektricky omezena na úrovni 250 km/h. Za těmito famózními údaji do velké míry stojí sofistikovaný pohon všech čtyř kol s variabilním rozdělením točivého momentu 4Matic+ a v neposlední řadě hmotnost. 1935 kilogramů samozřejmě není zdaleka málo, avšak na středně velké SUV v nejvyšší konfiguraci (21" disky, elektrická sedadla, panoramatická střecha a hlavně V8) je to víc než dobré.
Jak tedy GLC 63 S jezdí? Upřímně řečeno, i přesto, že jde o SUV, na 21" discích je možná až zbytečně tvrdé/surové a ze 67litrové nádrže mizí 100oktanový benzín snad rychleji, než ho tam tankujete. Zpoza volantu však zažíváte nevídaný zážitek. Jistě, akcelerace v přímce je jedna věc, v tomto případě opravdu dechberoucí, ještě více vás však 63 překvapí v momentě, kdy se začnou cesty kroutit.
Člověk je jaksi připraven na to, že fyziku prostě velkým počtem koní neoklame, ale po zvolení režimu Race se začnou dít velké věci. Faktem totiž je, že GLC má vskutku široký rozchod kol (zadní doslova trčí z blatníků) a relativně nízko těžiště (není to velký a těžký mastodont jako GLE/GLS), takže už po několika sekundách doslova zapomenete zpoza volantu na to, že sedíte v SUV. 63 má fantastický tah, parádně drží na silnici, zároveň se s ní dokážete v zatáčkách slušně zavrtět, no a to, jak agilně a bez náznaku neohrabanosti umí stříhat zatáčky, je famózní.
Podvozek prediktivně reaguje na změnu směru a s přenosem váhy nemá absolutně problém. Velká poklona patří brzdám, které sice umí zprvu trochu pískat, jejich brzdný účinek je neskutečný a pojem vadnutí prakticky neznají. S motorem krásné kooperuje devítistupňová převodovka AMG Speedshift MCT, která umí i pod zátěží okamžitě reagovat na povely, slušně kopat a navíc, pochvalu si zaslouží i za extrémně rychlé reakce při dobržďování.
Jistě, AMG bylo vždy o výkonu, zvuku či brutalitě, nejnovější klenoty z Affalterbachu však vnášejí do toho všeho řidičský zážitek, jakousi techničnost a emoce. Zdaleka to už není o neovladatelnosti, právě naopak, v sklonku několika sekund se jízdními vlastnostmi ocitnete v rovině perfektně nastaveného sportovního kupé a až po vypnutí motoru si uvědomíte, že vlastně sedíte v rodinném SUV, které vás plnohodnotně odveze na dovolenou. A to ve velkém stylu! Celé toto divadlo však něco stojí, a to 3,36 milionu korun.