Přepnout do nočního režimu
Přepnout do denního režimu
Pátek 15. 11. 2019 svátek má Leopold

hledej na refresheru

Uložený článek najdeš v nabídce uživatele.
Doporučujeme zapnout browser notifikace, pokud budeš přihlášený na Refresheru na tomto zařízení.
Filmy a Seriály - Vybrali jsme
6
Dominik Vetrák
30. září 2018, 18:38

Netflix odkupuje jeden velkofilm za druhým. Bude stát za revolucí distribuce hollywoodských filmů?

Máme se připravit na změnu, která zasáhne hlavně milovníky kin?

Dominik Vetrák
30. září 2018, 18:38
Netflix odkupuje jeden velkofilm za druhým. Bude stát za revolucí distribuce hollywoodských filmů?
Zdroj: Netflix
Musíš být přihlášený/á, abys mohl/a uložit článek.
Nepodarilo sa uložiť zmeny. Skús sa nanovo prihlásiť a zopakovat akciu.

V případě že problémy přetrvávají, kontaktuj prosím administrátora.
OK
6
Uložit na později.
Uložený článek najdeš v nabídce uživatele.

Pojem Netflix má vrytý do hlavy už snad každý fanoušek filmů či seriálů. Donedávna to platilo hlavně díky seriálům, které Netflix jednak odkupoval, outsourcoval nebo rovnou produkoval sám. Vzniklo díky tomu velké množství kvalitních počinů, a tak se společnost rozhodla přesedlat i na celovečerní snímky.

 

Začalo to odkupem práv a točením vlastních filmů. Jen málokdy však kvalitativně zazářily, což jim až tak nevadilo. Netflix funguje na dluh a dnes je už jisté, že budou už jen stoupat a tvořit nový obsah. Subscriberů musí přibývat.

 

A co diváky přiláká více, pokud ne možnost sledovat velký hollywoodský film přímo z gauče v čase premiéry? Snad jen to, že v kině ten film vlastně vůbec nepoběží.

 

Jistě, v roce 2018 se najde stále velké množství odpůrců podobného přístupu a kino fanoušků, ale tyto počty se postupně redukují a nikdo si nedokáže představit, jak silné bude streamování za 10 let.

 

Plány se sdílením blockbusterů a jiných kino filmů v době jejich premiér v domácnostech se sice pozastavily, oč se krom holllywoodskych tvůrců postarali i provozovatelé kin. Netflix však nevlastní nikdo z nich, a tak jim nemohou stát v cestě.

 

Právě Netflix se rozhodl, že tento model napodobí, a dnes už agresivně odkupuje očekávané novinky, které budou dostupné jen u nich a ve vybraných kinech (hlavně kvůli oscarovým nominacím).

 

 

Je tomu tak, že v roce 2018 hovoříme o celovečerních projektech Martina Scorseseho, Alfonse Cuaróna, Stevena Soderbergha, Alexe Garlanda, Paula Greengrasse, bratří Coenů či Andyho Serkise, přičemž všechny mají společného jmenovatele – Netflix.

 

V mnoha případech bychom bez zásahu této společnosti neměli možnost tyto snímky vůbec vidět. V případě Mauglího se Warner rozhodl, že zbavit se nákladů na reklamu a prodat projekt Netflix bude výhodnější, než riskovat ztrátu kvůli nedostatečnému zájmu diváků.

 

Serkisova drsnější Kniha džungle prostě přichází příliš brzy po verzi od Disney a navíc po prvním traileru až tak neuchvátila. Warner se zbavuje rizika a my věříme, že Mauglího neprodal příliš pod náklady.

 

Původně naplánovaný na říjen, projekt se ocitne na Netflixu někdy v roce 2019. Serkis se k tomu samozřejmě musel postavit jako chlap a neříct, co si skutečně myslí. Doufá však, že se do kin dostane alespoň 3D verze. Ta je podle jeho slov kin hodná.

 

 

Všichni se ale shodují v jednom. Zda je to Serkis nebo jiní tvůrci, jejichž filmy odkoupil Netflix. Dostali kreativní svobodu, čas a prostor na dokončení svých vizí. Podle Serkise přitom jde o jejich největší akvizici.

 

„Nejde o tradiční blockbuster, ale o skutečně velkém filmu mluvit můžeme. Je to něco mezi Pí a jeho život a Planeta opice.“

 

Své k tématu má co říci i Paramount. Ten se rozhodl prodat Netflixu nejnovější Cloverfield. Mně se sice líbil, ale objektivně dokáži vnímat, proč kvalitativně propadl.

 

Celá ta maškaráda údajně vyšla na 50 milionů, ale počítat musíme i s dalšími skrytými náklady a 5 miliony na Super Bowl spot. Netflixu se to však podle jejich vlastních slov vyplatilo.

 

 

Velká škoda, že nezveřejňují čísla sledovanosti.

 

V úvodu jsem zmiňoval i Alexe Garlanda, tvůrce Ex Machina a letošního Annhilation. V tomto případě v tom byl autor „nevinně“. Paramount se rozhodl, že prodat snímek Netflixu bude lepší nápad než distribuovat jej po celém světě a počítat se ztrátou.

 

Alex Garland vyjádřil své „rozhořčení“ a lítost nad tím, že si jeho nejnovější sci-fi nemohli vychutnat diváci v kinech po celém světě.

 

Celé to začalo, když se producent ze Skydance pokoušel změnit závěr filmu. Ten se nezamlouval divákům po testovacích projekcích a hrozily tedy obšírně přetáčky.

 

Zasáhl však další producent, který se zastal Garlandovy vize. Výsledkem byl kompromis. Snímek šel do kin v USA, Kanadě a Číně, avšak zbytek světa jej viděl 17 dní po premiéře výhradně na Netflixu, přičemž streamovací gigant zatáhne polovinu nákladů.

 

Nebýt Netflixu, Annihilation by vypadalo úplně jinak.

 

 

Sci-fi bylo točené pro kina a Garland je smutný, že se toho zážitku nedočkali všichni. TV jako médium si však cení a má ho rád. Je si vědom plusů i minusů, ale stojí si za tím, že jeho počin měl být promítán v kinech.

 

Do těch by se měl dostat i Scorseseho Irishman. Nakonec, ambice bojovat o Oscary jsou nepochybně přítomné. Gangsterka je momentálně ve stádiu postprodukce, kde se ještě dlouho budou hlavním postavám ubírat desítky let.

 

Martinovi dlouhá léta odmítala studia nabídnout 100 melounů, aby si svůj vysněný projekt natočil. Před jistou záhubou ho však zachránilo velké N a dalo Scorsesemu vše, o co si zažádal.

 

V průběhu natáčení se navíc náklady navýšily až na astronomických 140 milionů dolarů (nemluvíme o žádném sci-fi), ale Netflix Scorseseho nestopl.

 

Bez Netflixu bychom klasickou gangsterku od génia Martina Scorseseho s Pacinem, De Nirem a Joem Pescim nikdy neviděli.

 

 

Do vod streamingu se ponoří i Steven Soderbergh. Gigant totiž odkoupil práva na jeho nové sportovní drama High Flying Bird.

 

Že je Netflix pro člověka, který vždy zkoušel marketing řešit po svém a obcházet studia a jejich politiku (i když mu to ne vždy vyšlo), dokonalý, o tom se bavit ani nemusíme. Zdá se, že Soderbergh je v nebi, takže jsme zvědaví, jak to nakonec dopadne.

 

Máme tu však i Cuaróna a jeho Roma, na festivalech zbožňované drama, které se popere o Oscary. Stejně je na tom i Paul Greengrass se svým Utøya, 22. července, a tedy zobrazením Breivikova ohavného činu a jeho následků.

 

Netflix tyto snímky nekoupil, jde o jejich originální projekty, které financoval od začátku. Nabídl kreativní svobodu, rozpočet a možnost soupeřit o Oscary nasazením snímků do minimálního počtu kin. Tvůrcům to zdá se vyhovuje více. To co by opravdu chtěli točit jim totiž  velká hollywoodská studia odmítají zafinancovat.

 

A co jsme tímto vším vlastně chtěli říct?

 

Už dlouhá léta, ne-li desetiletí, rozebírají filmoví analytici otázku distribuce a propagace filmů. Hollywood se mění a s ním i trh. Prodej fyzických nosičů slábne, do kin chodí stále méně lidí a náklady na reklamu pracují s čísly, o jakých se někdy studiovým účetním ani nezdálo.

 

Řešení je v nedohlednu a nezdá se, že by streamování bylo naprostou a dostačující odpovědí na stále více narůstající budgety a okřesávání originálních a odvážných filmů, jakož i jejich tvůrců. Jednoznačně však jde o velký posun vpřed nejen co se týče budoucnosti streamování.

 

Netflix se rozrůstá každým dnem a říct mu ne je stále náročnější. Je možné, že v budoucnu se právě on výraznou mírou přičiní o revoluci nejen v Hollywoodu. O revoluci v distribuovaní a propagování filmů.

 

 

Narůstající počet akvizic a nabídka kreativní svobody špičkovým tvůrcům totiž nekončí. Dovolím si tvrdit, že Netflix teprve začíná a v nejbližších letech se v obou sférách přičiní o velké projekty a mnoho spokojených diváků společně s režiséry.

 

Disney to sice obejde, obzvláště když chystají svůj vlastní streamovací program, ale ostatní studia jsou si vědoma síly Netflix a jeho vlivu na současný model vedení kinematografie v Hollywoodu.

 

Společnost se během několika let stala významným vydavatelem očekávaných snímků. Je jakýmsi bezpečným nebem pro tvůrce, kteří se chtějí realizovat, aniž by se na ně přes prsty dívali nespokojení producenti.

 

 

Čím dál tím víc jsem přesvědčen o tom, že do několika let si diváci dříve předplatí Netflix než aby měli začít častěji chodit do kina. Obzvlášť, pokud dané filmy v našich kinech vůbec nebudou.

 

A právě to mnozí na Netflix nenávidí nejvíce. A tedy, že nás obírá o možnost sledovat očekávané filmy v kinech. Pravda, Netflix by skutečně mohl pustit tyto počiny do kin, z logických důvodů to však udělat nemůže.

 

Subscriber přece v kinech nezískáte. A i když mě to mrzí, stále mi jaksi vychází, že Cuarón, Greengrass, Coenovi, Scorsese a další se svými filmy na Netflix jsou na tom lépe než s žádnými v kinech.

 

Ta politika zřejmě fungovat bude. Nakonec, funguje již nyní, kdy Netflix nemá zdaleka tak nabitou knihovnu originálních titulů. Představte si blockbustery typu Kniha džungle či množství zájemců o Oscarů na jednom místě, v jeden čas, bez nutnosti zavítat do kina.

 

 

Nepochybně to ocení řada diváků, no a my, kteří ty autorů zbožňujeme a těšíme se na jejich novinky nebudeme mít jinou možnost než streamovat. A upřímně, trochu tomu začínám i propadávat.

 

Je to nesmírně pohodlné, rychlé, dostupné všude, nemusíte se bát rušivých elementů a hlavně se nemusíte dopravovat na konec města. Streamování je budoucnost a Netflix plánuje značně urychlit konkurování Hollywoodu.

 

K tomu všemu si připočítejte i fakt, že pro Netflix budou točit i bratři Duplassovi či Ryan Murphy. Už v lednu navíc unikly na povrch zprávy, že společnost jedná s Lucem Bessonem a jeho EuropaCorp. V posledních letech se jim až tak nedaří a shořeli i finančně (příkladem je loňské sci-fi Valerian).

 

Netflix chce najmout Bessona, aby pro něj natáčel 30milionové celovečeráky, přičemž by do knihovny získal snímky od EuropaCorp jako například Taken či Transporter. Ještě předtím však Netflix koupil Millarworld, vydavatelství Franka Millera, které stojí za příběhy, jako Kick-Ass, Kingsman, Old Man Logan, Wanted a další.

 

 

Netflix má však v záloze ještě Adama Sandlera. Po 4 filmech, které pro něj v posledních letech natočil, se upsal dalším čtyřem. Některé z nich přitom byly velmi úspěšné, světe div se.

 

Netflix v příštích letech namele ještě hodně vody. Jednak nás čeká ještě více originálních seriálů a menších filmů, jednak se rozhodně nebude zastavovat při akvizicích větších kousků od hollywoodských studií.

 

Připočtěte k tomu stále větší počet autorů hledajících kreativní svobodu a vyjde vám, že se průmysl bude postupně měnit a je jen na Netflixu, jakou intenzitou a rychlostí se tak stane. Je to trochu strašidelné, ale změna přicházela už dlouhá léta a nikdo lepší alternativu nenavrhl.

 

Nemusíte se však bát, že kino umře. Ale to je zase na jinou debatu a já mám chuť zapnout si na 20 minut Netflix a dát si k tomu něco na zub.

Ohodnoť článek
27
Sdílej článek
Hodnocení tohoto článku je dostupné jen s aktivním předplatným REFRESHER+.
Předplatit
Zrušit
Při hodnocení článku nastala chyba. Zkus se nově přihlásit a znovu ohodnotit článek.

V případě že problémy přetrvávají, kontaktuj prosím administrátora.
OK
NAHORU
Nejčtenější
Záleží nám na soukromí čtenářů. I z toho důvodu ti poskytujeme detailní informace o tom, jak využíváme soubory cookies a jiné technologie zabezpečující správné fungování a vývoj stránky. Pro víc informací si přečti naše Zásady ochrany osobních údajů , kde najdeš, jak používáme soubory cookies, případně se seznam s Podmínkami užívání portálu platnými od 24. 5. 2018. Zpracování cookies můžeš zabránit nebo změnit své preference v nastaveních internetového prohlížeče. Pro detailnější nastavení klikni na víc možností níže.
Upozornění na právo nastavení ochrany osobních údajů na Refresheru

Vzhledem k existujícím i chystaným změnám v zákonech ti dáváme možnost detailního nastavení zpracování osobních údajů a preferencí spojených s jejich zpracováním.

Přečti si možnosti, posuň zobrazení níže, nastav si své preference a klikni na tlačítko Souhlasím, když budeš chtít pokračovat na Refresher. Soubory cookies jsou důležitou součástí technologie v tvém prohlížeči. Jsou natolik důležité, že je budeme muset použít pro zapamatování si toho, že jsi toto okno potvrdil/a, v opačném případě bychom ti ho museli zobrazovat znovu a znovu.

Údaje, které zpracováváme, když používáš Refresher
Ze strany Refresheru sbíráme tyto osobní údaje:
  • Když navštívíš Refresher, uchováváme informace o tom, které články sis přečetl, identifikátory zařízení a prohlížeče, část IP adresy nebo IP adresu v případě přihlášení, soubory cookies a polohu.
  • Při přihlášení do účtu e-mailovou adresu.
Proč sbírá Refresher tyto údaje:
  • Ke zlepšení kvality našeho webu a vývoji nových webových služeb.
  • K provádění analýz a měření s cílem pochopit, jak je náš web využíván.
  • K tomu, abychom nezobrazovali obsah, který jsi už viděl.
  • Pro zobrazování přizpůsobeného obsahu, jako jsou například relevantnější články.
  • Pro schopnost identifikovat tě jako uživatele při přihlašování do svého účtu.
Sbíráme údaje pro partnery a reklamní sítě:
  • Identifikátory zařízení a prohlížeče, část IP adresy, soubory cookies a poloha.
Proč sbíráme tyto údaje pro partnery, třetí strany a reklamní sítě:
  • K tomu, aby mohli fungovat a zobrazovali relevantnější a užitečnější reklamy.
Seznam reklamních sítí a nastavení reklam

Nevyhnutelné osobní údaje – cookies – pro zobrazování reklam sbíráme pro následující společnosti:

Google (Google Ireland, 3RD FLOOR ,GORDON HOUSE ,BARROW STREET, Dublin, ID: 368047)
formulář kontakt v souvislosti s osobními údaji >

AdForm (AdForm Aps,Wildersgade 10B, 1. Sal., DK-1408, Copenhagen, Denmark, ID: 26434815)
kontaktní údaje pro nejbližší pobočku >

Seznam (Seznam.cz, a.s, Radlická 3294/10, 150 00, Praha 5, 26168685)
kontaktní údaje pro nejbližší pobočku >

 

Možnost vypnout si personalizování reklam a sbírání osobních údajů pro jednotlivé partnery:

Upravit nastavení typů reklam Google - personalizování od společnosti Google

Upravit nastavení typů reklam AdForm - personalizování od společnosti AdForm

 

Svá nastavení pro všechny ostatní reklamní sítě, i ty, které na Refresheru nenajdeš, si můžeš prohlédnout na stránce youronlinechoices.com/uk/your-ad-choices

Měření a analýza návštěvnosti

Google, Služba Google Analytics (Google Ireland, 3RD FLOOR ,GORDON HOUSE ,BARROW STREET, Dublin, ID: 368047)

Vlastníci webových stránek používají ke zlepšení funkčnosti svých stránek údaje shromážděné službou Google Analytics. Shromážďování údajů můžete deaktivovat tak, že si stáhnete a nainstalujete doplněk pro svůj prohlížeč.

Stáhnout doplněk pro prohlížeč

Gemius (Gemius s.r.o. Na Výsluní 201/13 100 00 Praha 10 Česká republika)

Společnost Gemius podobně jako služba Google Analytics vyhodnocuje a měří návštěvnost na některých webových stránkách. K měření využívá Cookies, které si můžeš deaktivovat ve svém prohlížeči.

Hotjar (Hotjar Limited, company number C 65490, Level 2, St Julian’s Business Centre, 3, Elia Zammit Street, St Julian’s STJ 1000, Malta)

Hotjar využíváme k analýze návštěvnosti a chování uživatelů. Vytváří nám mapu aktivity návštěvníků, a to na webových stránkách, které vizualizuje a vyhodnocuje. Tyto informace nejsou sbírány vždy, nikde nejsou spárovatelné s aktivitami uživatelů a není tedy možné identifikovat jednotlivce, ale Hotjar ti může nastavit soubory cookies.

Ovládací prvky související s prohlížečem

Nastavení souborů cookies

Soubory cookies jsou životně důležitou součástí technologie ve vašem prohlížeči a slouží ke zlepšení prostředí při používání internetu.

Pokud například na určitém webu nastavíte předvolený jazyk, soubory cookies pomohou prohlížeči zapamatovat si tuto volbu. Některé nebo všechny soubory cookies můžete též zablokovat, to ale může vést k narušení fungování některých funkcí na internetu.

Mnoho webů například vyžaduje zapnuté soubory cookies, když se chcete přihlásit.

Zásady ochrany osobních údajů
Další informace o tom, jak Refresher používá cookies ke zlepšení služeb
  • Přihlašování – pro účely přihlašování potřebujeme tvoji e-mailovou adresu.
  • Přizpůsobení – pro zjištění toho, co tě zajímá, vytváříme tvůj unikátní profil. Pokud nějaké informace posbíráme, najdeš je ve svých nastaveních soukromí a profil můžeš upravit, změnit nebo celé personalizování vymazat.
Jak změnit nastavení zpracování osobních údajů?

Pokud změníte názor, kdykoliv můžete tyto údaje změnit na adrese https://refresher.cz/nastavenia/sukromie.
Pokud toto okno nechceš vídat, když nás navštívíš z jiného zařízení nebo prohlížeče, přihlas se a tvé preference si zapamatujeme.