Žebříček nejlepších děl žijící legendy japonského anime.
Vybrali jsme deset nejlepších filmů Hajaa Mijazakiho. Zakladatel studia Ghibli a geniální tvůrce anime filmů má na kontě jedenáct celovečerních počinů. Přesto bylo seřazení jeho nejlepších snímků oříškem. Jeho díla jsou totiž všechna důkladně propracována a každé překypuje fantazií, hlubšími tématy a lidskými příběhy.
Hajao Mijazaki je i ve svých 78 letech, které oslavil v lednu, hravější než řada dětí. Sám kdysi prohlásil, že mezi osmiletým a šedesátiletým člověkem zas tolik rozdílů není. A jeho filmy jsou toho důkazem. Barevnost, kreativita a nespoutanost jeho tvorby opravdu jako by pocházela z fantazie mimořádně nadaného dítěte.
Dílo toho japonského režisérského velikána ocenila i oscarová Akademie a částečně stálo za exportem anime do všech koutů světa. A sám Mijazaki, ač už se několikrát odebral do důchodu a pak zase vrátil, nyní pracuje na svém dvanáctém celovečerním filmu. Ten by měl světlo světa spatřit v roce 2020.
Ale vrhněme se už na žebříček jeho nejlepších filmů.
10.) Zvedá se vítr (Kaze Tachinu, 2013)
Žebříček začneme Mijazakiho zatím posledním filmem. Tato legenda animovaného filmu se netají svou láskou k letadlům a létání jako takovému, což nám v průběhu kariéry dávala velmi často najevo. A jinak tomu není ani v případě životopisného snímku The Wind Rises, který se soustředí na japonského leteckého inženýra jménem Džiro Horikoši, návrháře stíhacího letadla Mitsubishi A6M, zvaného také Zero.
Džiro byl již od dětství krátkozraký, kvůli čemuž se nemohl stát pilotem. Ale své vášně se nevzdal, nastoupil do letecké divize významné strojírenské společnosti a při práci se inspiroval slavným italským konstruktérem Capronem. Hajao Mijazaki ve filmu popisuje větší část Džirova života a představuje i několik klíčových historických událostí, které měly na známého japonského inženýra vliv.
Prostřednictvím filmu The Wind Rises vyzdvihuje téma lásky, houževnatosti jednotlivce i životních výzev v nelehkém světě, a to samozřejmě za přítomnosti úžasné, ručně kreslené animace.
9.) The Castle of Cagliostro (Lupin sansei: Cagliostro no shiro, 1979)
Mijazakiho celovečerní debut je asi jeho nejbláznivějším filmem. Vykresluje dobrodružství zlodějíčka Arsène Lupina III, který s komplici vyloupí casino v Monte Carlu, jen aby zjistili, že nakradené bankovky jsou padělky.
Po cestě do Cagliostra, kde se to hemží padělateli, zachrání krásnou mladou dívku před gangem násilníků. Následně spadnou z útesu, a když se Lupin probudí, je sám a má u sebe dívčin prsten. Podle něj zjišťuje, že šlo o Clarissu, princeznu Cagliostra, kterou má čekat sňatek s hrabětem Cagliostrem. Ten tím nejenže upevní svoji moc, ale zároveň se dostane k dávnému pokladu. K jeho nalezení ale potřebuje prsten, který má u sebe Lupin. Ten ale není jen tak ledajakým zlodějíčkem, nýbrž geniálním stratégem a vykukem.
Rozehraje tak partii, která je stejně tak šílená a plná zvratů, jako zábavná. S odhlédnutím od úcty, kterou k Mijazakimu chováme, je i tak toto Lupinovo dobrodružství nejlepším, jaké bylo natočeno.
8.) Porco Rosso (Kurenai no Buta, 1992)
A opět tu máme animák z prostředí létání. Porco Rosso je zasazen do sluncem zalité Itálie během 30. let minulého století a soustředí se na odvážného pilota, kterému se přihodila zvláštní věc.
Při jedné z leteckých bitev, kdy už zraněn a vyčerpán nemohl pokračovat, se najednou ocitl nad oblaky, kde viděl všechny padlé piloty směřovat k nebi. On se však zůstal vznášet na místě, přičemž od této události musí žít s prasečí tváří. A aby toho nebylo málo, nad Jaderským mořem se objeví americký pilot, který chce být za každou cenu nejlepší a vyzve Porca na letecký souboj.
V sázce však není jen čest, ale i srdce místní majitelky hotelu a Porcovy lásky z dětství. Mijazaki v tomto animáku potlačil fantasy prvky do pozadí, nastínil vážnější témata (nástup fašismu, hospodářskou krizi) a vyprávěl dospělý příběh, který je famózní poctou Středomoří a zejména létání.
7.) Můj soused Totoro (Tonari no Totoro, 1988)
Předpokládáš-li, že úspěch Mijazakiho studia Ghibli stojí na výdělcích z kin, jsi na omylu. Drtivou část příjmu má na svědomí prodej hraček a rekvizit z jednotlivých pohádek. A tou vůbec nejprodávanější je Totoro. Prodej plyšáku s tímto roztomilým obřím tvorem na konci 80. let zachránil studio Ghibli od finančních potíží.
A není divu, film o nemotorném chlupáči je určitě schopen oslovit velkou část dětských diváků. Jde asi o nejvíce dětský snímek Mijazakiho, ale i v něm si najdeš řadu úvah, které osloví i starší diváky. Jde o okouzlující oslavu dětské fantazie, která si zakládá především na nevinnosti, barevnosti a bezstarostnosti.
Nicméně, i do tohoto díla vložil Mijazaki jímavou dějovou linku o nemocné mamince. Odvyprávěl nám příhody desetileté Sacuki a její malé sestřičky Mei, které se odstěhují na venkov a čekají, až se maminka uzdraví. Mezitím v lese naráží na lesního ducha Totora, se kterým zažijí spoustu dojemných dobrodružství. Můj soused Totoro připomíná návrat do sluncem zalitých bezstarostných dětských dní.
6.) Zámek v oblacích (Howl no Ugoku Shiro, 2004)
Tvorba Hajaa Mijazakiho je plná vynikajících animovaných klenotů, takže vybrat a následně seřadit 10 jeho nejlepších filmů bylo mimořádně náročné. Howl's Moving Castle bychom mohli zařadit k těm novějším Mjazakiho počinům, to mu však na kvalitách absolutně nic neubírá.
A přestože se dá říci, že legendární japonský tvůrce v tomto případě kombinuje několik prvků ze svých předchozích děl, ve výsledku jde o jeden pořádně nápaditý a nepředvídatelný film, který tě dostane svou nespoutanou fantazií, nádherným vizuálem a silnými emocemi. Navíc spojení pohádkového světa se světem magie a steampunkem funguje parádně.
V samotném příběhu se mladá Sophie stane obětí magie zlomyslné čarodějnice, která ji přemění ve stařenu. Její jedinou nadějí se tak stává čaroděj Howl a jeho pohybující se dům. Když se jí ale podaří získat u Howla práci, začíná objevovat tajemství a záhady Howlova domu, začíná chápat, kým vlastně je, no a postupně se do něj zamiluje.
5.) Naušika z Větrného údolí (Kaze no tani no Naushika, 1984)
Už v prvním Mijazakiho autorském celovečerním filmu se ukázaly všechny jeho nezaměnitelné postupy. Do hlavní role posadil silnou ženu, uvedl příběh s přesahem (ovšem nikoli doslovným) a vykreslil barevný svět s řadou fantaskních postav. Jím představený svět snoubil středověkost s moderní dobou, a tak se ve filmu postavy oblečené dle středověkého stylu prohánějí v tancích a letadlech.
Kultovní anime se odehrává tisíc let po apokalypse, která způsobila téměř finální konec lidstva. Zemi pokryl neprostupný toxický prales, který obývá gigantický hmyz. Uprostřed tohoto nebezpečného světa žije Naušika z Větrného údolí. Jeden z posledních přeživších lidí, kteří chápou důležitost lesů pro život lidstva.
Mijazakiho druhý snímek se vyznačuje silným akcentem na ochranu životního prostředí a pro mnohé je sentimentem a vzpomínkou na dobu před tím, než se z anime stal celosvětový kult. Pro Mijazakiho byla Naušika zásadní ve věci spolupráce se zahraničím. Ve Spojených státech byl totiž snímek značně osekán a přejmenován na Warriors of the Wind. Od té doby Mijazaki uplatňuje striktní pravidlo žádného střihu.
4.) Doručovací služba čarodějky Kiki (Majo no Takkyūbin, 1989)
Jak již samotný název Kiki 's Delivery Service napovídá, hlavní hrdinkou je Kiki, 13letá dívka, které musí splnit tradiční rituál, aby dokázala svou samostatnost a mohla se stát plnohodnotnou čarodějkou.
Společně se svým kocourem jménem Jiji se tak vydává na magické dobrodružství do dalekého přímořského městečka, kde si založí vlastní živnost, a to konkrétně doručovací službu. Tím pro Kiki začíná životní zkušenost, která ji naučí odpovědnosti a pomůže jí najít místo ve světě.
Kiki's Delivery Service sice nenabízí žádný složitý příběh, ale dokonale to vynahrazuje svojí nekonfliktností, krásou a nezaměnitelným kouzlem. Tento animák je totiž nesmírně milý, vtipný, lidský, dojemný a v neposlední řadě skutečně kvalitní. Jeho zařazení do tohoto žebříčku je tedy absolutně zasloužené.
3. Laputa: Nebeský zámek (Tenkū no shiro Laputa, 1986)
Vůbec první animovaný celovečerní snímek studia Ghibli vypráví o dětech Sheetě a Pazuovi. Mladá dívka se snese do náruče chlapce z hornické rodiny. Kolem krku má vzácný krystal, který umožňuje levitaci. V patách má armádní agenty i nebezpečné vzdušné piráty. Mocný kámen je totiž nejen obrovskou vzácností, ale také klíčem k nebeskému zámku Laputa. Aby dvojice zabránila mocichtivým lidem v ovládnutí světa za pomoci dávných technologií ukrytých v Laputě, musí město objevit a zlu se postavit.
Sám nápad o létajícím městě vychází z knihy Gulliverovy cesty od Jonathana Swifta, v níž byl zmíněn létající ostrov plující v oblacích, který má na svědomí technologicky vyspělá do sebe zahleděná civilizace. Mijazaki nápad přetvořil do svých kouzelných barev a přidal mu hromadu akce. Těšit se tak můžeš na honičky, přestřelky a nejrůznější zbraně a vojenskou techniku, která je kombinaci britských a německých vzorů.
Ve svém třetím celovečeráku se geniální kreativec Mijazaki chlubí břitkým humorem. Laputa sice postrádá fantastičnost takového rázu, na kterou jsme zvyklí, ale nahrazuje ji nespoutaným dobrodružstvím, které je nejen kritikou vojenství, ale hlavně výborným filmem.
2.) Princezna Mononoke (Mononoke Hime, 1997)
Souboj o prvenství byl opravdu těsný, ale stříbrnou příčku si nakonec vybojovala Princezna Mononoke. Příběh tohoto kultovního animáku se soustředí na mladého bojovníka jménem Ašitaka, který se při hledání léku na své zranění ocitne v centru mýtického boje mezi lesními zvířecími bohy a rozrůstající se civilizací lidí. Na svém dobrodružství však narazí i na udatnou a krásnou princeznu Mononoke, lidské dítě vlčí bohyně.
Už samotné téma filmu, jeho komplikovaný příběh a vydatná délka jsou jasným důkazem toho, že si ho užijí zejména starší diváci. Snímek také vyniká opravdu strhující animací, do detailů propracovanými postavami i nezapomenutelnými hudebními motivy Mijazakiho dvorního skladatele Džó Hisaišiho.
Princezna Mononoke je dodnes právem považována za jeden z nejlepších animovaných filmů všech dob, přičemž to byl právě tento úžasný počin, díky kterému mnoho diváků poznalo svět nekonečné fantazie génia Hajaa Mijazakiho.
1. Cesta do fantazie (Sen to Chihiro no kamikakushi, 2001)
Žebříčku dominuje první a zatím poslední anime filmy, který vyhrál Oscar. Nejvyšší zámořský metál si vysloužil pro svou nesmírnou imaginaci. Pohádkové dobrodružství se jen hemží nejrůznějšími fantaskními postavami, z nichž ti nejedna přiroste k srdci. Světem barev a kouzel tě provede desetiletá Džihiro, která s rodiči zabloudí po cestě do nového domova. Narazí na opuštěný lunapark, kde se nachází spousta jídla ve stáncích. Rodiče holčičky podlehnou lákání pamlsků, načež se promění v prasata.
Malá Džihiro vyrazí shánět pomoc a narazí na chlapce jménem Haku. Ten jí ukáže duchy obývající lunapark v nočních hodinách a nechá ji zaměstnat u čarodějnice Yubaby. V jejích lázních, kam chodí miliony fantaskních postav, se skrývá klíč na záchranu rodičů.
Cesta do fantazie je snímek poplatný svému názvu. Skutečně budeš po celou dobu zírat, co všechno dokázal Mijazaki vymyslet a bavit se na nečekaných zvratech odehrávajících se ve světě duchů a nadpozemských bohů. Na rozdíl od dalších Mijazakiho filmů akcentuje hlubší témata jen povrchově, vyrovnává to však svou zábavností.
Bonus: Ponyo z útesu nad mořem (Gake no ue no Ponyo, 2008)
Jelikož Mijazaki natočil celkem jedenáct celovečerních animáků a do článku jsme jich vybrali deset, rozhodli jsme se, že zmíníme i ten jeden, který se do hlavního žebříčku nepropracoval. Příběh Ponyo se odehrává v malém městečku u moře, kde žije se svou matkou i pětiletý Sosuke. Ten je synem námořníka a jednoho dne objeví na pláži krásnou zlatou rybku uvězněnou v láhvi.
Jak se ale ukáže, Ponyo není rybou, ale dcerou mocného podmořského čaroděje. Rybka tak využije kouzla svého otce, přemění se v mladou dívku a začne s chlapcem trávit čas. Když však otec děvčátka vyšle mocné mořské vlny, aby ji našel, Ponyo a Sosuke musí podniknout velké dobrodružství s cílem zachránit svět a splnit dívčin sen stát se skutečným člověkem.
Ponyo je jedním z dalších Mijazakiho počinů, které hýří neuvěřitelně širokou paletou barev a vyzařuje obrovskou dávkou pozitivismu, hravosti i dobré nálady. Japonská legenda animovaného filmu opět představila kouzelný a nesmírně nápaditý svět schopný nejen vykouzlit úsměv na tváři, ale i navodit pocit napětí. A přestože jde v první řadě o dětský film, bez problémů dokáže vyrazit dech i dospělému divákovi.