Dne 8. prosince zemřelo další mladé nadějné jméno směřující k nejvyšším hudebním metám v Americe – Juice WRLD.
S rychlým žitím často přichází rychlý konec. U nás se v šoubyznysu s tímto rčením příliš nesetkáváme, ve Spojených státech zase asi až moc. Špatná životospráva společně s nesprávným prostředím nedávno stála v rapových vodách několik životů, tím posledním se stal v neděli odpoledne chicagský rapper Juice WRLD. Proč každou chvílí slýcháme, že mladá, v poslední době hlavně rapová, celebrita zemřela? Kdo za to může? Pojďme se na to společně podívat.
Už od úplných počátků se v rapovém prostředí a slokách dozvídáme spoustu věcí o životě interpreta a zároveň počítáme s tím, že jsou to příběhy opravdové, které si sám napsal, a které se opravdu staly. Vzhledem ke kořenům této hudby vzniklé z frustrace a chudoby amerických černošských ghett, jsme se hlavně s příchodem gangsta rapu nesetkávali s texty o sluníčku a pěkném počasí nebo pastelových květinkách, nýbrž o surové realitě života v betonových džunglích. To, co ze sebe interpreti dostávali ven a dále do světa, byla většinou jejich nespokojená osobnost.
Tato podstata, i když ne vždy a u každého, přetrvává do dnešních dnů. My se ale už ani nepozastavujeme nad tím, když slýcháme z repráků přiznání k majetkovým trestným činům, vraždám či prodávání nebo užívání drog. K tomu je velice pravděpodobné, že si raper svůj „testament” nejenže napsal, ale také si tu stresující zkušenost nejspíš prožil. Když už byla řeč o Chicagu, zde si můžeme nejlépe ukázat, jak mohou rapové punchlines odrážet realitu.
Chicago a Drill music
Silná hip-hopová jména vyrostla v největším městě státu Illinois. Jmenujme od legend typu Kanye West, Chance The Rapper, Common nebo No I.D. přes Ludacrise a Earla Sweatshirta až k novějším persónám typu Polo G nebo Famous Dex. Skrze odrazky zrcadel chicagské Fazole a možná i těchto naleštěných jmen však město bojuje s obrovskou kriminalitou zejména v chudinských čtvrtích. Ta, společně s chtíčem po respektu a penězích, dala vzniknout nechvalně proslulé vlně zrecyklovaného gangsta rapu – Drill rapu, jenž také proslavil vnucené přízvisko městu u Michiganského jezera Chi-raq.
Krátké dredy, zbraně, agresivní hudba. Hypnotizující trojice, která si získávala Spojené státy v brzkých časech druhého tisíciletí. O vzniku tohoto stylu se vedou debaty, chicagská verze je spojována s jménem Pac Man. V rozhovoru pro Dazed jeden ze „zakladatelů”, King Louie, definoval Drill jako „trefa, jako když jdeš všechny postřílet”.
Chytlavé melodie a texty o vraždění a drogách přitahovaly pozornost jako magnet. Například k jménům jako Chief Keef. Jeho singly „Love Sosa” nebo „I Don’t Like” slyšel a viděl snad každý, nikdo však nečekal, jaký vliv bude na současnou muziku mít. Pro některé inspirované umělce byl úspěch obrovský. Prodrání se trnitou cestou a vytrvání pro ně znamenalo podepsání multimilionových smluv s největšími nahrávacími společnostmi. Pro druhé, jako například pro samotného Pac Mana, měl dopad fatální. V pětadvaceti letech byl zastřelen.
Beef, co odstartoval novou vlnu
Keefova hvězda se také nerodila snadno. Aby se v roce 2012 tehdy šestnáctiletý člen gangu Black Disciples (BD) z Parkway Garden Homes, obávaného O-Blocku, ve čtvrti South Side dostal na vrchol, vydláždil si cestu bolestí a krví. Před jeho virálním úspěchem s videem I Don’t Like přišla snad půl roku před ním smrt jeho tehdejšího největšího rivala. Teprve osmnáctiletý Lil Jojo, jenž byl členem konkurenčního gangu Gangster Disciples, v návaznosti na úspěch konkurentů vydal disstrack BDK, Black Disciples Killers.
Ten byl také vcelku úspěšný. Noisey však ve svém videu zdokumentovalo, jak mu úspěch následně stoupl do hlavy, když z auta vyhrožoval dalšímu rapperovi Lil Reesovi na nepřátelském území. Málokdo se divil zprávám, které následovaly. Lil Jojo byl při jízdě na kole kolem bloku zastřelen, jeho vrazi jej prý vysledovali díky jeho tweetům. A to zdaleka není jediný zmařený život v Chicagu spojený s rapem.