23. prosinec 2019, 17:28

Zaklínač (Recenze)

Netflix konečně uvolnil všech 8 epizod jednoho z nejočekávanějších seriálů tohoto roku. Vyplatí se je vidět?

23. prosinec 2019, 17:28
Sdílet Sdílet článek
Zaklínač (Recenze)

Game of Thrones skončilo a chvíli potrvá, než se dočkáme prvního spin-offu. Svůj zrak jsme tak mohli upírat k ambicióznímu zpracování knižních povídek a ságy The Witcher (Zaklínač) od Andrzeje Sapkowskiho. Ten mimochodem nedávno uzavřel s CD Projekt Red novou smlouvu, a tak nás dozajista čeká spousta dalších her. Sapkowski je se seriálem a jeho první sérií spokojený a na internetu převládají pozitivní názory, no a také my k tomu máme co říct.

Seriál od showrunnerky Lauren S. Hissrich adaptuje hlavně první knihu povídek s názvem The Last Wish, přičemž ale využívá i něco z té druhé s názvem Sword of Destiny. Zároveň začíná s jemným úvodem do ságy a přidává i něco originálního. Dohromady tak první sérii tvoří 8 epizod, z nichž ani jedna nenudí a stále pracuje s něčím novým.

Tvůrci se rozhodli, že vsunou do popředí hlavní ženské hrdinky. Yennefer a Ciri mají oproti povídkám rozšířené dějové linky, přičemž taková Ciri se v nich původně ani moc neobjevuje. Může to být současným sociálním a politickým rozpoložením, nebo jen preferencemi autorů, kteří to tak cítili. Nic to ale nemění na faktu, že výsledný koncept nefunguje. Vzhledem k událostem ságy a různorodých povídek se musíme na příběh dívat v rozsahu mnoha let, ba někdy i desetiletí.

Zaklínač – Recenzia
Zaklínač – Recenzia Zdroj: Netflix

V rámci jednotlivých epizod se neprolínají jen dějové linie různých postav, ale i časové horizonty. V rámci dvou po sobě jdoucích epizod jsi tak svědkem 3 či 4 dějových linií ve stejném počtu různých časových skoků. Faktor chaotického vypravěčského stylu by se ještě dal snést, největším problémem ale je, že to konceptuálně nefunguje. Divák se ztrácí v ději, v čase, v postavách a událostech. Po skončení první série zřejmě nebudeš mít páru o tom, jak vypadá její časová osa, kde se nacházejí jednotlivé postavy a podobně. Navíc tě toto skákání mezi na sebe nenavazujícími dějovými linkami kompletně vyrušuje.

NAČÍST ČLÁNEK BEZPLATNĚ
Předplať si REFRESHER+ a získej další výhody

Tento článek dočteš bezplatně, ale s předplatným REFRESHER+ získáš přístup k více než 1742 zamknutým článkům a dostaneš další benefity.

VÍCE O PŘEDPLATNÉM
Kdykoli ho jednoduše zrušíš
Už od 79.00 Kč měsíčně
S REFRESHER+ můžeš číst i tyto články
Co stojí za jměním nejbohatší rodiny světa? Levné produkty. Bohatství vlastníků řetězce Walmart přitom vzešlo ze smůlyCo stojí za jměním nejbohatší rodiny světa? Levné produkty. Bohatství vlastníků řetězce Walmart přitom vzešlo ze smůly
Šéf Oktagonu MMA: Pokud se někdo může stát šampionem 3 divizí, je to Ivan BuchingerŠéf Oktagonu MMA: Pokud se někdo může stát šampionem 3 divizí, je to Ivan Buchinger
Z ulice na vrchol: Vycházející hvězda Oktagonu MMA Tadeáš „Mawar“ Růžička si klade velké cíle (Rozhovor)Z ulice na vrchol: Vycházející hvězda Oktagonu MMA Tadeáš „Mawar“ Růžička si klade velké cíle (Rozhovor)
VÍCE

Není náhoda, že právě ty Geraltovy jsou nejzajímavější. Seriál se měl držet více jeho příběhů, problémů a soubojů než vykreslováním minulosti Yennefer. Ta to v knihách vůbec nepotřebovala, ale tvůrci zřejmě usoudili, že její arogantní charakter budeme v seriálu chápat více. Její vývoj je ale uspěchaný a částečně nefunkční. Opět za to může skákání v čase o celé roky či dekády. Představ si, že sleduješ přerod Waltera Whitea ve stylu sledování epizod zcela náhodně. Nejprve se podíváš na pilot, následně střed 3. série, konec té 4., začátek druhé a podobně.

Vzhledem k nesouvisejícím příběhům a zčásti antologickému, nechronologickému formátu si vztah k postavám nevybuduješ právě nejlépe. Díky svému konceptu je Witcher od Netflixu ideálním materiálem pro rozbory a kritiku, což v tomto případě znamená velké negativum pro diváka.

Zaklínač – Recenzia
Zaklínač – Recenzia Zdroj: Netflix

Jako dlouholetý fanoušek tohoto světa jsem hrál všechny hry, přečetl všechny knihy a musím se přiznat, že nebýt toho, byl bych v tomto seriálu zcela ztracený. Tvůrci ti své úmysly s vyprávěním děje nijak nevysvětlí. Neoznačují roky, období, místa ani nic podobného. Stříhají jeden krátký příběh za druhým a s každou další epizodou vyvolávají nesmírný chaos. Nemohu se už zdržet. Kdo proboha přišel s tímto konceptem a kdo jej schválil?

Zpracování knih má i jiné nedostatky. Některá témata a události se rozebírají příliš rychle, bez jakéhokoliv vysvětlení předešlých (a klíčových událostí) a budování světa. Důkazem může být válečná porada mágů (Bratrstva) či rozhovor Geralta s elfem Filavandrelem. Zničehonic začnou rozebírat události vázající se na historii Kontinentu a hluboká témata, která ale v jejich podání vyzní úplně prázdno. Bez potřebné výstavby se i ty nejzajímavější příběhy vyprofilují jako bezduchá expozice světa

První série je důkazem, že tento svět oplývá bohatým a nesmírně atraktivním materiálem. Je ideální pro seriálový formát, ale tvůrci k němu přistoupili v očích mnoha z nás špatně. Struktura seriálu je obrovským problémem, a to tvrdím jako člověk, který plně chápe jednotlivé souvislosti, proměnné a události. Fakt bych nechtěl být v kůži diváka, který s tímto světem nemá žádné zkušenosti a rád by si Zaklínače užil naplno.

Zaklínač – Recenzia
Zaklínač – Recenzia Zdroj: Netflix

Negativa ale nekončí. Castingové oddělení by si zasloužilo snížit výplatu, protože někteří herci (obzvláště ve vedlejších rolích či malých štěcích) působí jako divadelní herci z místních kulturních her (mnoho jich bylo právě z Maďarska). Na druhou stranu tu máme Larse Mikkelsena. Je škoda, že nedostal více prostoru než jiná postava, ideálně Vilgefortz, který bude mít v příběhu už důležitou roli.

Problém mám i s Anyou Chalotrou. Její Yennefer mi profilově místy nesedí, jindy zase potěší, ale celkový dojem je zatím mírně negativní. Platí to i pro Triss a pár dalších postav. Skutečně se mohlo sáhnout po nadanějším hereckém obsazení. V první sérii je totiž nekonzistentní (Cahir, Eist, Mousesack, Calanthé a další se nesmírně povedli, ale máme tu i zmetky).

Mnozí kritizují i úroveň CGI, no já bych řekl, že vzhledem k seriálové tvorbě jde o vysoký nadstandard. Striga působila úžasným dojmem (obzvláště souboje s ní a její prezentace jsem se velmi obával), potěšil i krátký souboj s Kikimorou a mně osobně se velmi líbil i design draků. Budget byl však jasně omezený, a tak se některé scény z knih pozměnily, aby se daly natočit i za menší peníz.

Můžeme být smutní z toho, co všechno v první sérii není, ale triky a efekty osobně kritizovat nehodlám, protože jsem s nimi byl nadmíru spokojen. Je třeba si uvědomit, že i takové Game of Thrones si v první sérii trouflo akorát tak na velké psy. Ten budget bude růst, a s ním i produkční kvalita a produkční hodnoty.

Zaklínač – Recenzia
Zaklínač – Recenzia Zdroj: Netflix

Jsem si vědom, že recenze zatím vyznívá dost negativně. Opak je ale pravdou. První sérii Zaklínače jsem si i přes jisté výhrady nesmírně užil. Henry Cavill mě jako Geralt nesmírně bavil v každé scéně (stejně tak se podařil casting Marigold, bravo) a potěšilo i pár scén jako z textu knih vytržených. Audiovizuální zpracování knižních povídek mě jako fanouška potěšilo, i když jsem nesouhlasil s naprosto každou změnou tvůrců.

Spokojeni budou i fanoušci fantasy žánru jako takového, protože seriál je plný poetiky, magie, různých kreatur a podobně. Jednou z nejlepších stránek projektu je pak choreografie soubojů. Poděkovat za to zčásti můžeme i Slovákovi Vladimíru Furdíkovi, mimochodem i osobnímu trenérovi Henryho Cavilla. Superman se naučil pracovat s mečem na úžasné úrovni a náležitě to předvádí v každé epizodě. Obzvláště očekávaný střet Geralta s Renfri a jejími muži stál za to a do puntíku naplnil očekávání. Zaklínači se brutalita a krvavé souboje nesmírně hodí.

Zaklínač – Recenzia
Zaklínač – Recenzia Zdroj: Netflix

Z knih si ale mohli vzít více rasismu a celkové nálady společnosti. Kromě pilotu nám strach z neznáma, rasismus a sociální postavení menšin seriál zdaleka nepředstavil na potřebné úrovni a nevyužil žádné inteligentní či originální zobrazení témat, která jsou v knihách velmi silná. Ale to je opět argument z kategorie: „Chtěl bych tam víc toho a toho, protože to bylo v knížkách“.

S přibývajícími sériemi se tvůrci snad do Kontinentu a jeho problémů zakousnou mnohem hlouběji a já se na to těším, protože na ně budu čekat od prvního dne. Seriál navzdory všem jeho nedostatkům funguje. Nabízí zábavný a drsný pohled na fantasy svět s velkým potenciálem. Fakt by ale nebylo na škodu zavolat ke kormidlu talentovanejší tvůrce, scénáristy a zaplatit si do zatím neobsazených rolí lepší herce. První sérii Zaklínače uděluji sedm a půl bodu z deseti, i když ten půl bod je spíše půl bodem skalního fanouška.

P. S. – Na slovíčko osud jsem už alergický. Vím, že knihy stojí na jeho konceptu a pracují s osudem na více rovinách, ale poslouchat o něm v každé epizodě je nesmírně otravné a působí to jako kouzelné vysvětlení pro všechno, co scénáristé nedokázali odůvodnit/napsat kreativněji.

Zaklínač – Recenzia
Zaklínač – Recenzia Zdroj: Netflix
Přidej se k těm, kteří nás podpořili. Předplať si R+ VÍCE