Zpravodajský portál pro moderní generaci, která se zajímá o aktuální dění.
Zajímá tě aktuální dění? Zprávy z domova i ze světa najdeš na zpravodajském webu. Čti reportáže, rozhovory i komentáře z různých oblastí. Sleduj Refresher News, pokud chceš být v obraze.
Nepodařilo se uložit změny. Zkus se nově přihlásit a zopakovat akci.
V případě že problémy přetrvávají, kontaktuj prosím administrátora.
OK
Hollywoodské účetnictví je začarované.
Server Deadline sestavil žebříček 25 nejziskovějších filmů minulého roku. Údaje získávají ze zákulisí Hollywoodu a jiných ověřených zdrojů, které reálně vidí do účetních knih a znají skutečné náklady, tržby a zisky hollywoodských blockbusterů.
Kinotržby totiž neznačí, kolik studio na filmu vydělalo. Nejsou v nich započítány náklady na propagaci či distribuci filmů po celém světě, častokrát nejsou započítány ani bonusy pro tvůrce a herce. Jinými slovy, u blockbusterů si k rozpočtu pro film musíš připočítat desítky až stovky milionů dolarů a až potom dostaneš reálné náklady. Nemluvě o tom, že studiím nejde ani plná částka z prodeje vstupenek.
Z mezinárodních trhů získávají z tržeb za vstupenky v průměru 39 %, z Číny dostávají 25 %, ale z kin v Kanadě a USA získávají minimálně 51 %, i když některá studia si u vybraných filmů říkají větší podíl. To platí zejména pro Disney.
Všechny dohody jsou však jiné a neplatí žádná univerzální pravidla a čísla. V některých případech se stává i to, že během prvních týdnů promítání jde většinový podíl z prodeje vstupenek studiím. Čím déle se film v kinech hraje, tím větší podíl získává právě majitel kina. Zatímco v premiérový víkend jde například 65 % studiu a 35 % kinu, o dva měsíce později to je již přesně naopak. Proto jsou opening weekends (premiérové víkendy) pro studia nejdůležitější.
Artové filmy, nezávislé filmy a filmy od malých studií vydělávají pro distributory méně než velké blockbustery. Většinový podíl z prodeje vstupenek v tomto případě dostává provozovatel kina.
Na stránkách Deadline se můžeš podívat na úspěšnost každého filmu z žebříčku TOP 25 nejziskovějších počinů minulého roku. U více filmů v TOP 25 si můžeš všimnout, že jejich distribuce a reklama vyšly studia na více peněz než jejich výroba.
Příkladem je válečné 1917, které režisér Sam Mendes a kameraman Roger Deakins natočili za 100 milionů dolarů, ale reklama a distribuce stály dalších 115 milionů dolarů, nemluvě o dalších jiných nákladech v hodnotě 75 milionů dolarů.
Zajímavý je i případ Glass od režiséra M. Night Shyamalana. Ten natočil snímek za 20 milionů dolarů, ale jeho propagace vyšla Universal a Disney na dalších 80 milionů dolarů.
Pořadí
Název filmu
Kinotržby v dolarech
Čistý zisk v dolarech
Studio
25.
Hustlers
157 milionů
47 milionů
STX
24.
Little Women
206 milionů
56 milionů
Sony
23.
Annabelle Comes Home
231 milionů
64 milionů
New Line Cinema
22.
Glass
247 milionů
68 milionů
Universal, Blumhouse, Disney
21.
Shazam!
336 milionů
74 milionů
Warner Bros.
20.
The Addams Family
203 milionů
76 milionů
MGM
19.
1917
375 milionů
77 milionů
Universal
18.
Knives Out
312 milionů
82 milionů
Lionsgate/MRC
17.
Hobbs and Shaw
759 milionů
84 milionů
Universal
16.
Downton Abbey
194 milionů
88 milionů
Focus Features
15.
John Wick 3
326 milionů
89 milionů
Lionsgate
14.
The Secret Life of Pets 2
430 milionů
118 milionů
Universal/Illumination
13.
Us
255 milionů
119 milionů
Universal
12.
How To Train Your Dragon 3
521 milionů
130 milionů
Universal, DreamWorks Animation
11.
It: Chapter Two
473 milionů
169 milionů
New Line Cinema
10. Jumanji: The Next Level (Sony)
Jumanji je pro Sony zlatým dolem a jejich nejúspěšnější sérií současnosti, protože práva na Spider-Mana si dělí s Marvelem a Disney. Pro Sony šlo o největší prosincovou premiéru. Třetí díl vydělal méně než ten předešlý, ale i tak šlo o projekt, z něhož každý profitoval.
Snímek se v kinech držel dlouho. Více než 1 000 kin hrálo Jumanji celých 13 týdnů, dokud je nezavřel koronavirus. Pro srovnání, takové Star Wars: The Rise of the Skywalker sice vydělalo více, ale hráli ho 8 týdnů.
Jde o takzvaný „frontload effect“, kdy nejvíce diváků uvidí film v období premiéry. Na animáky a rodinné filmy, jako Jumanji, ale chodí lidé i několik měsíců po premiéře. Jumanji 3 vydělalo v kinech o něco méně než dvojka (796,6 milionu dolarů versus 962,1 milionu dolarů). Na základě tohoto byly i nižší bonusy pro herce ze zisku.
Z kinotržeb v hodnotě 796 milionů dolarů dostalo Sony 355 milionů dolarů. K tomu si připočetlo dalších 323 milionů z prodeje fyzických a digitálních nosičů, jakož i televizních práv, od čehož je třeba odečíst celkové náklady ve výši 422 milionů dolarů. Ve studiu neváhali a rovnou začali pracovat na dalším díle. Kompletní tabulku se všemi údaji o tržbách a nákladech najdeš zde.
Přidej se do klubu Refresher+ se slevou 25 %
Co se dozvíš po odemknutí?
Které filmy byly za loňský rok nejziskovější
Jak funguje hollywoodské účetnictví
Jak je možné, že Avengers: Endgame vydělalo v kinech téměř 3 miliardy, ale čistý zisk činil „jen“ 900 milionů dolarů
Jaký zisk přinesl studiu Warner Bros film Joker, který původně odmítalo natočit
Kolik studia utrácí za propagaci filmů
Jaké jsou skutečné náklady filmů, jaké jsou skryté poplatky, kolik vydělávají herci a podobně
Např.:
Zľava 300 EUR na laserovú operáciu v Excimer
, Celodenný Skipas v PARK SNOW Donovaly ZDARMA
nebo Poukázka v hodnotě 200 korun na nákup v Furiosa
9. Star Wars: The Rise of the Skywalker (Lucasfilm, Disney)
Závěr poslední Star Wars trilogie o Skywalkerech vydělal ze všech 3 filmů nejméně. Tržby z kin se dostaly nad hranici 1 miliardy dolarů, z čehož studio Disney dostalo 519 milionů dolarů.
Dalších více než 400 milionů zkasírovalo za prodej televizních práv a fyzických/digitálních nosičů. Produkční rozpočet byl na úrovni 275 milionů dolarů (The Force Awakens stálo 259 milionů a The Last Jedi 200 milionů) a propagace společně s distribucí vyšly Disney na dalších 140 milionů dolarů.
Z celkových příjmů v hodnotě 927 milionů dolarů odečteme úplné náklady v hodnotě 627 milionů dolarů.
Čistý zisk: 300 milionů dolarů.
8. Spider-Man: Far From Home (Marvel Studios, Sony, Disney)
Dohoda mezi těmito studii je zajímavá. Marvel Studios / Disney vymýšlí a natáčí filmy o Spider-Manovi v jejich Marvel Cinematic Universe, ale práva používat postavu patří studiu Sony. Marvel tak v podstatě využívá postavu pro rozšiřování svého filmového světa a Sony za to pokaždé shrábne peníze.
Far From Home je prvním filmem o Spider-Manovi, který v kinech vydělal více než miliardu dolarů, ze kterých se do studií vrátilo 474 milionů dolarů. Z prodeje vysílacích práv a zisků z prodeje fyzických a digitálních nosičů následně zkasírovala dalších 313 milionů dolarů. Z celkových tržeb v hodnotě 787 milionů dolarů si následně musela odečíst náklady v hodnotě 448 milionů dolarů.
Čistý zisk: 339 milionů dolarů.
Pro zajímavost: natočení snímku stálo 150 milionů a následná propagace a distribuce 140 milionů dolarů.
7. Aladdin (Disney)
Aladdin znamenal velký návrat pro Willa Smithe a také režiséra Guye Ritchieho. Oba potřebovali silný velkofilm, který by vydělal hodně peněz. Aladdin vydělal v kinech 1,050 miliardy dolarů, z čehož se studiu vrátilo 466 milionů dolarů.
Dalších 355 milionů získalo z prodeje vysílacích práv a zisků z prodeje fyzických a digitálních nosičů. Od celkových příjmů v hodnotě 811 milionů dolarů si pak muselo odečíst náklady v hodnotě 455 milionů dolarů.
Čistý zisk: 356 milionů dolarů
Disney už pracuje na pokračování, které se do kin dostane v průběhu příštích let. I nadále bude připravovat další hrané předělávky jejich animovaných klasik. Společnost nedávno oznámila, že pracuje na Herculovi.
6. Toy Story 4 (Pixar, Disney)
Režisér Toy Story 4 Josh Cooley natočí animovaný film o Transformerech, ale ten zřejmě nebude tak ziskový jako Toy Story 4. Čtvrtý díl příběhu o Woodym a Buzzovi je druhým nejvýdělečnější filmem od Pixaru v kinech a jedním ze 4 filmů od Pixaru, kterým se v kinech podařilo vydělat více než miliardu dolarů (Toy Story 3, Toy Story 4, Finding Dory a The Incredibles 2). Jenom Úžasňákovi 2 dokázali vydělat více než Toy Story 4, a to 1,2 miliardy dolarů. Stále se však bavíme jen o kinotržbách, ne ziscích.
Toy Story 4 vydělalo v kinech celkem 871 milionů dolarů, přičemž celkové náklady vyšplhaly až na 503 milionů dolarů. Film měl velmi vysoký produkční rozpočet v hodnotě 200 milionů dolarů. Pixar je jednoduše špičkou v animaci a jejich kvalita i něco stojí, nemluvě o několika lukrativních dohodách pro herce a tvůrce, které jsou zahrnuty v tomto rozpočtu.
Čistý zisk: 368 milionů dolarů
5. Captain Marvel (Marvel Studios/Disney)
První marvelácká ženská hrdinka, která dostala sólovku, vydělala v kinech 1, 128 miliardy dolarů, z čehož se Disneymu vrátilo 505 milionů dolarů. Celkové příjmy činily 865 milionů dolarů, z čehož si společnost musela odečíst náklady v hodnotě 451 milionů dolarů. Zajímavostí je, že komiksovka by byla zisková i v případě, že by na prodeji vysílacích práv a fyzických/digitálních nosičích nevydělala absolutně nic. Marvelovky prostě fungují.
Čistý zisk: 414 milionů dolarů.
4. Joker (Warner Bros., Bron, Village Roadshow)
Tento film byl riskantním projektem. Režisér Todd Phillips chtěl nejprve natočit snímek o tom, jak se z obyčejného člověka stane šílenec. Studio to však odmítlo, a tak režisér navrhl, aby se z obyčejného člověka stal Joker. I tak ještě přes rok přesvědčoval Warner Bros., aby mu dali zelenou.
Studio se navíc spojilo s produkčními společnostmi Bron a Village Roadshow, aby pokrylo sedmdesátimilionový produkční rozpočet. Zisk si tedy Warner nakonec neužil celý, protože se o něj musel dělit s dalšími 2 společnostmi. Jsme přesvědčeni, že pokud vznikne dvojka nebo další podobně laděný DC film, Warner ho už bude financovat sám a stejnou chybu neudělá.
Jokerovi se v kinech podařilo vydělat 1,074 miliardy dolarů. Studiím se z toho vrátilo 475 milionů dolarů, přičemž na prodeji televizních práv a fyzických/digitálních nosičích vydělala dalších 355 milionů dolarů. Od celkových příjmů v hodnotě 830 milionů si musela odečíst celkové náklady v hodnotě 393 milionů dolarů.
Natočení Jokera stálo 70 milionů, přičemž reklamní kampaň stála 120 milionů dolarů. Neuvěřitelných 105 milionů dolarů bylo vyplaceno i hercům a tvůrcům poté, co snímek již začal vydělávat.
Joaquin Phoenix údajně dostal více předem a získal jen malé procento ze zisku, zatímco režisér Todd Phillips sebral méně předem a vsadil sám na sebe. Vyžádal si velkou částku z tržeb/zisku, a podařilo se mu tak vydělat přibližně 70 milionů dolarů. Něco si určitě odnesli i producenti v čele s Bradleym Cooperem.
Čistý zisk: 437 milionů dolarů.
3. Lion King (Disney)
To, že bude Lví král obrovským filmem, jsme věděli od jeho ohlášení. Pak přišel první teaser trailer, a ten byl téměř 9 měsíců nejsledovanější ukázkou na internetu.
Snímek se v kinech nakonec stal 7. nejvýdělečnějším v historii kinematografie. Vydělal 1,65 miliardy dolarů. Z toho se do Disney vrátilo 743 milionů dolarů. Z prodeje vysílacích práv a fyzických/digitálních nosičů vydělalo Disney dalších 458 milionů dolarů.
Výroba stála 260 milionů dolarů, obzvláště kvůli revolučním technologiím a vyspělému CGI, jakož i procesu natáčení ve virtuální realitě. Z celkových příjmů v hodnotě 1,2 miliardy si Disney muselo odečíst celkové náklady v částce 621 milionů dolarů, a tak z Lvího krále inkasovalo v čistém 580 milionů dolarů.
Mimochodem, Beyoncé, která má ve filmu 2 skladby a namluvila Nalu, měla největší podíl na propagací filmu přes sociální sítě a média. Z celkového dosahu příspěvků o Lvím králi na sociálních sítích pocházelo až 20 % z jejího profilů.
Čistý zisk: 580 milionů dolarů
2. Frozen II (Disney)
Disney by mohlo 100 % tržeb z kin a prodeje Frozen 2 přes jakékoliv formáty věnovat charitě a přesto by na snímku vydělalo. Jediný film bez jakékoliv historie či síly značky dokázal převrátit svět merchandisingu naruby. Disney vydělalo na prodeji licencí, oblečení, hračkách a podobně pravděpodobně více než z klasických tržeb za vysílání a promítání filmu.
Jenže i tržby tohoto filmu byly ohromující. Druhý díl vydělal v kinech ještě víc než ten první a nakonec se dostal na hranici 1,45 miliardy dolarů. Disney se z toho vrátilo 648 milionů dolarů a celkové příjmy se vyšplhaly na hranici 1,052 miliardy dolarů.
Výroba stála 150 milionů a 145 milionů Disney zaplatilo za propagaci a distribuci. Celkové náklady činily 433 milionů dolarů. Čistý zisk tak činil 599 milionů dolarů. Frozen je zlatý důl a je pravděpodobné, že na trojku nebudeme čekat 6 let, jak tomu bylo mezi jedničkou a dvojkou.
Čistý zisk: 599 milionů dolarů.
1. Avengers: Endgame (Marvel Studios, Disney)
Endgame je absolutní monstrum a projekt, jaký už zřejmě dlouho neuvidíme. Tolik skvělých herců, milovaných postav a momentů, které fanoušky dostaly do kolen na jednom místě. Určitě se na film vyplatilo čekat přes 10 let. Navíc byl skutečně kvalitní. Snímek vydělal za otevírací víkend 1,2 miliardy dolarů a nakonec se stala nejvýdělečnějším filmem v historii kinematografie (bez započtení inflace).
Z 2,8 miliardy v kinech se vrátilo studiu 1, 181 miliardy dolarů. Po přičtení zisků z prodeje fyzických a digitálních nosičů, jakož i vysílacích práv, se Disney dostalo na tržby v hodnotě 1,789 miliardy dolarů. Celkové náklady vyšly Disney na kolosálních 899 milionů dolarů.
8 filmů z TOP 10 nejziskovějších projektů roku 2019 patří studiu Disney. A přitom nejsou v žebříčku započítány zisky z prodeje hraček, oblečení a různých licencí.
Abys pochopil jednotlivé kolonky v analýzách od Deadline, vysvětlíme ti pár pojmů. Z Global Box Office, což je souhrn celosvětových kino tržeb, dostávají hollywoodská studia svůj podíl, který se jmenuje Global Theatrical / Non Theatrical Rental. Zbytek jde provozovatelům kin. K této položce se následně přičtou zisky z prodeje fyzických a digitálních nosičů (Worldwide Home Entertainment), zisky z prodeje televizních práv (Global TV Net) a zisky z prodeje distribučních práv v zahraničí (Foreign Sales).
Některá studia (např. Lionsgate), totiž nemají dobrou infrastrukturu pro distribuování filmů v kinech mimo USA. Prodají tak práva distributorovi s nejvyšší nabídkou. Nestarají se o propagaci v zahraničí, nemají náklady spojené s distribucí mimo USA, ale také neuvidí ani cent z kinotržeb mimo USA.
Někdy je to výhodné. Mohou prodat práva na film za 30 milionů dolarů, přičemž se za pár měsíců ukáže, že by z kinotržeb mimo USA získala 20 milionů. Po sečtení všech položek nám vyjdou celkové tržby, které jsou označeny jako Global Revenues.
Od nich si musíme odečíst produkční rozpočet, za který se film jako takový natočil (Net Production Cost). Dále jsou to Video Costs, a tedy náklady na výrobu a distribuci fyzických nosičů. Worldwide Prints and Ads jsou zase náklady na celosvětovou reklamu / propagaci snímku a také distribuci filmů po celém světě.
Interest je podíl tvůrců/producentů či investorů, kteří do filmu vrazili peníze. Residuals jsou příjmy za použití děl či pozdější prodeje práv na vysílání a podobně. Někteří herci dostávají malé částky peněz i za filmy, které šly do kin před 10–15 lety. Stále totiž získávají podíl z prodeje fyzických nosičů či z toho, že vysílací práva pro „jejich“ film koupila nová televizní stanice.
Toto jsou druhotné příjmy a vždy jdou přes různé unie a obory jako například SAG (Screen Actors Guild – herci), WGA (Writers Guild of America – scénáristé) či DGA (Directors Guild of America – režiséři). Pokud si chtějí herci jako jednotlivci vyžádat další bonusy, jsou tu Participations.
Ty se vypočítají buď z tržeb nebo čistého zisku. Jednotlivé společnosti a i filmy to mají nastavené jinak. Většina hollywoodských společností vydává bonusy až z čistého zisku. Jsou totiž filmy, které vydělají i 700 milionů dolarů, ale mají tak vysoké náklady, že studiu zůstane přibližně 100 milionů dolarů.
Je rozdíl vyplácet 10 % ze stomilionových zisků, než když má studio vyplatit 5 % z celkových tržeb, které jim nakonec nemusí stačit ani na zaplacení výdajů. Po sečtení všech tržeb a odečtení všech nákladů nám vyjde čistý zisk (NetProfit), který jde studiu.
Finální čísla ovlivňuje mnoho dalších faktorů. Například rozdílné dohody agentů v závislosti na různých zákonech a nabídkách ze zemí po celém světě, rozdílné daňové zákony, požadavky herců a producentů a podobně. Kromě toho je ve hře i dělení zisků z prodeje fyzických nosičů (Blu-ray, DVD).
Například takový Lionsgate se musel o zisky z Knives Out dělit se společností Media Rights Capital, která zaplatila 50 % z nákladů na natočení filmu. To jsou ty smlouvy, skryté náklady, dohody mimo rámec běžného zpravodajství a podobně, které celé Box Office údaje nepěkně zkreslují.