Hollywoodské účetnictví je začarované.
Server Deadline sestavil žebříček 25 nejziskovějších filmů minulého roku. Údaje získávají ze zákulisí Hollywoodu a jiných ověřených zdrojů, které reálně vidí do účetních knih a znají skutečné náklady, tržby a zisky hollywoodských blockbusterů.
Kinotržby totiž neznačí, kolik studio na filmu vydělalo. Nejsou v nich započítány náklady na propagaci či distribuci filmů po celém světě, častokrát nejsou započítány ani bonusy pro tvůrce a herce. Jinými slovy, u blockbusterů si k rozpočtu pro film musíš připočítat desítky až stovky milionů dolarů a až potom dostaneš reálné náklady. Nemluvě o tom, že studiím nejde ani plná částka z prodeje vstupenek.
Z mezinárodních trhů získávají z tržeb za vstupenky v průměru 39 %, z Číny dostávají 25 %, ale z kin v Kanadě a USA získávají minimálně 51 %, i když některá studia si u vybraných filmů říkají větší podíl. To platí zejména pro Disney.
Všechny dohody jsou však jiné a neplatí žádná univerzální pravidla a čísla. V některých případech se stává i to, že během prvních týdnů promítání jde většinový podíl z prodeje vstupenek studiím. Čím déle se film v kinech hraje, tím větší podíl získává právě majitel kina. Zatímco v premiérový víkend jde například 65 % studiu a 35 % kinu, o dva měsíce později to je již přesně naopak. Proto jsou opening weekends (premiérové víkendy) pro studia nejdůležitější.
Artové filmy, nezávislé filmy a filmy od malých studií vydělávají pro distributory méně než velké blockbustery. Většinový podíl z prodeje vstupenek v tomto případě dostává provozovatel kina.
Na stránkách Deadline se můžeš podívat na úspěšnost každého filmu z žebříčku TOP 25 nejziskovějších počinů minulého roku. U více filmů v TOP 25 si můžeš všimnout, že jejich distribuce a reklama vyšly studia na více peněz než jejich výroba.
Příkladem je válečné 1917, které režisér Sam Mendes a kameraman Roger Deakins natočili za 100 milionů dolarů, ale reklama a distribuce stály dalších 115 milionů dolarů, nemluvě o dalších jiných nákladech v hodnotě 75 milionů dolarů.
Zajímavý je i případ Glass od režiséra M. Night Shyamalana. Ten natočil snímek za 20 milionů dolarů, ale jeho propagace vyšla Universal a Disney na dalších 80 milionů dolarů.
Pořadí | Název filmu | Kinotržby v dolarech | Čistý zisk v dolarech | Studio |
25. | Hustlers | 157 milionů | 47 milionů | STX |
24. | Little Women | 206 milionů | 56 milionů | Sony |
23. | Annabelle Comes Home | 231 milionů | 64 milionů | New Line Cinema |
22. | Glass | 247 milionů | 68 milionů | Universal, Blumhouse, Disney |
21. | Shazam! | 336 milionů | 74 milionů | Warner Bros. |
20. | The Addams Family | 203 milionů | 76 milionů | MGM |
19. | 1917 | 375 milionů | 77 milionů | Universal |
18. | Knives Out | 312 milionů | 82 milionů | Lionsgate/MRC |
17. | Hobbs and Shaw | 759 milionů | 84 milionů | Universal |
16. | Downton Abbey | 194 milionů | 88 milionů | Focus Features |
15. | John Wick 3 | 326 milionů | 89 milionů | Lionsgate |
14. | The Secret Life of Pets 2 | 430 milionů | 118 milionů | Universal/Illumination |
13. | Us | 255 milionů | 119 milionů | Universal |
12. | How To Train Your Dragon 3 | 521 milionů | 130 milionů | Universal, DreamWorks Animation |
11. | It: Chapter Two | 473 milionů | 169 milionů | New Line Cinema |
10. Jumanji: The Next Level (Sony)
Jumanji je pro Sony zlatým dolem a jejich nejúspěšnější sérií současnosti, protože práva na Spider-Mana si dělí s Marvelem a Disney. Pro Sony šlo o největší prosincovou premiéru. Třetí díl vydělal méně než ten předešlý, ale i tak šlo o projekt, z něhož každý profitoval.
Snímek se v kinech držel dlouho. Více než 1 000 kin hrálo Jumanji celých 13 týdnů, dokud je nezavřel koronavirus. Pro srovnání, takové Star Wars: The Rise of the Skywalker sice vydělalo více, ale hráli ho 8 týdnů.
Jde o takzvaný „frontload effect“, kdy nejvíce diváků uvidí film v období premiéry. Na animáky a rodinné filmy, jako Jumanji, ale chodí lidé i několik měsíců po premiéře. Jumanji 3 vydělalo v kinech o něco méně než dvojka (796,6 milionu dolarů versus 962,1 milionu dolarů). Na základě tohoto byly i nižší bonusy pro herce ze zisku.
Z kinotržeb v hodnotě 796 milionů dolarů dostalo Sony 355 milionů dolarů. K tomu si připočetlo dalších 323 milionů z prodeje fyzických a digitálních nosičů, jakož i televizních práv, od čehož je třeba odečíst celkové náklady ve výši 422 milionů dolarů. Ve studiu neváhali a rovnou začali pracovat na dalším díle. Kompletní tabulku se všemi údaji o tržbách a nákladech najdeš zde.
Co se dozvíš po odemknutí?
- Které filmy byly za loňský rok nejziskovější
- Jak funguje hollywoodské účetnictví
- Jak je možné, že Avengers: Endgame vydělalo v kinech téměř 3 miliardy, ale čistý zisk činil „jen“ 900 milionů dolarů
- Jaký zisk přinesl studiu Warner Bros film Joker, který původně odmítalo natočit
- Kolik studia utrácí za propagaci filmů
- Jaké jsou skutečné náklady filmů, jaké jsou skryté poplatky, kolik vydělávají herci a podobně