Carsharingová služba Anytime kombinuje moderní služby a pohodlí ve stovkách svých hybridních aut.
Sdílení dopravních prostředků je v posledních letech v Česku stále oblíbenější. Mezi ně patří i carsharing, tedy sdílení automobilů. Před rokem v dubnu se v tomto segmentu vedle dalších služeb postavil i italský Anytime a právě na jeho služby se zaměříme v tomto článku.
Za tu dobu do pražských ulic nasadil 270 hybridních automobilů Toyota Yaris a aplikaci si stáhlo 130 tisíc lidí. Je pohodlnější než MHD, ekologičtější než vlastní vozidlo a dostupné na mnoha místech Prahy. Vyzkoušeli jsme si službu na vlastní kůži, ale zjišťovali jsme i mnohem víc. Jaký byl vstup na český trh? Kdo službu nejčastěji využívá a proč by ses měl vůbec zamyslet nad carsharingem?
Sdílení vládne světu
Trend automobilového sdílení pronikl ze západních zemí naplno i k nám. Jeho výhody jsou zřejmé – je to pohodlnější forma dopravy po městě, která zároveň méně zatěžuje už tak značně přehlcenou dopravu ve velkých městech, pomáhá šetřit vlastní peněženku a v neposlední řadě má lepší dopad na naši planetu než vlastní auto.
Popularita carsharingu se ukázala i během koronavirové krize – v celém Česku ze začátku téměř vymizel provoz. Zatímco MHD zaznamenala po nařízení karantény propad až o 90 procent, sdílení aut pokleslo jen o 42 procent.
„Ukázalo se, že v době zvýšeného nebezpečí šíření infekční nemoci je přeci jen bezpečnější jet autem než hromadnou dopravou,“ odpověděl na dotaz REFRESHERu marketingový manažer Anytime Vojta Coufal.
Autem kdykoli
Myšlenka Anytime už vychází z jeho názvu – auto kdykoli. Abychom tuto teorii vyzkoušeli v praxi, ke službě jsme se zaregistrovali také. Založení účtu bylo jednoduché a trvalo zhruba deset minut. Stačilo vyplnit základní údaje, vyfotit z obou stran občanku, řidičák, selfie s občankou pro ověření totožnosti a samozřejmě přidat platební kartu. Všechno v aplikaci a jednoduše. Není potřeba skládat žádnou finanční zálohu.
Za pár minut byl účet schválený a my se mohli na mapě porozhlédnout po dostupném vozidle. To jsme udělali hned na několika místech. V centru Prahy bylo od nás auto vzdáleno pár minut chůze, Anytime však nezklamal ani v okrajovějších oblastech – například na sídlišti Lužiny byl vůz dostupný asi do sedmi minut pěší chůze.
V aplikaci si pak stačí nejbližší vůz rezervovat a po dobu dvaceti minut se k němu dostat. Odemykání vozu je extrémně jednoduché a pro někoho možná může být překvapením, že k němu nejsou potřeba žádné klíče. Stačí v aplikaci zmáčknout tlačítko, pak se spustí tříminutový časovač, během kterého řidič zkontroluje, zda se ve vnitřních prostorách nachází doklady a všechno je v pořádku. Můžeme startovat.
Každý automobil je vybaven klimatizací, vyhřívanými sedadly, bluetoothovým rádiem, airbagy a GPS. Objevili jsme tu také deštník a v dnešních dobách nezbytnou dezinfekci.
Parkovat se dá zdarma kdekoli po Praze včetně modrých a fialových zón, v ceně je palivo, povinné ručení, mytí a údržba, dálniční známka, nonstop asistence. Anytime funguje v rámci několika tarifů, každý je přitom určený trochu k něčemu jinému.
Hlavním tarifem je tzv. minutový tarif, při kterém řidič platí jen přesně za to, jak dlouho jede a je přitom jedno, kolik toho ujede, ale pro ty, kteří mají hrubou představu o tom, jak dlouho pojedou, má Anytime nabídku na konkrétní sazbu hodin. Ta už množství ujetých kilometrů zohledňuje a jejich konkrétní výčet si můžeš přečíst na stránkách služby.
Jedeme!
Platíme si čtyři hodiny a jedeme na projížďku Prahou. Právě v rámci hlavního města pak musí řidič pronájem vozidla ukončit. Hybridní Toyotě Yaris není co vytknout. Má úžasně tichý provoz, automatickou převodovku a parkovací kameru a zobrazuje, když přejde na ekologický režim, který umožňuje snížit spotřebu paliva.
Hybrid má výhodu v šetrnosti k životnímu prostředí, která přitom není vykoupena vyblokováním parkovacích míst pro dobíjecí stanice, jako je tomu u elektromobilů.
Teprve během projížděk po ulicích hlavního města přicházíme na to, co je na sdílených automobilech doopravdy fajn. Je tím flexibilita a volnost. Jde o autentický pocit svobody, při kterém se necítíme být nijak vázáni MHD, neřešíme drahý taxík, ale ani se nepotřebujeme starat o své vlastní auto. To je velmi příjemné.
Cestou míjíme další vozidla s ikonickým modro-oranžovým polepem. Anytime v současnosti nabízí celkem 270 aut, přičemž do konce letošního roku plánuje počet zvýšit na celkových 500 vozů.
V dubnu slaví rok na českém trhu. „Za tu dobu naši zákazníci ujeli celkem 1,65 milionu kilometrů, z toho 53 procent na elektřinu, a uskutečnili přes 150 000 jízd. To jsou čísla, která předčila naše optimistická očekávání a zdá se, že si lidé v Praze carsharing oblíbili,“ přiblížil Vojta Coufal.
Pro ty, kterým vyhovují komfortnější auta (třeba na delší cesty nebo výlety), Anytime kromě Yarisu nabízí od května i větší model Toyota Corolla Hybrid. Ten ještě více myslí na příležitostné řidiče a nabízí nadstandardní výbavu v podobě parkovacího asistenta, adaptivního tempomatu, asistenta pro jízdu v pruzích nebo Android Auto a CarPlay.
Anytime nejčastěji používají mladí lidé od 20 do 35 let na kratší cesty – třeba do práce, na nákup, do fitka, na koncert nebo za někým na návštěvu. „Jsou to buď lidé, kteří nemají vlastní auto a nebo ho kvůli omezeným možnostem parkování nechtějí používat v Praze. Nicméně postupně vidíme, že si naši službu začínají osvojovat i lidé nad 35 let, pro které je zajímavá jako alternativa k taxi službě nebo k vlastnění druhého vozu,“ říká Coufal.
Kolik ušetřím?
Sdílením vozidel se dá za určitých podmínek ušetřit. Vyčíslení přesné úspory je však poměrně komplikované. „Závisí na tom, jaké auto máte a jak moc ho používáte. Nicméně víme, že při ročním nájezdu do 10 000 kilometrů se vám vlastní auto finančně nevyplatí a úspora z používání carsharingu je výrazná,“ vysvětluje marketingový manažer Anytimu Vojta Coufal.
Podle jejich dat průměrné auto 96 % času jen stojí zaparkované a každý řidič tak za něj nese náklady, i když ho nevyužívá. Právě v tom tkví výhoda carsharingu, kde uživatel platí skutečně jen za dobu, kdy s autem skutečně jede. V ostatním čase může sloužit někomu jinému.
Největší výhodou oproti vlastnění auta je pak to, že s používáním carsharingu řidičům odpadají veškeré povinnosti a starosti, které jsou s vlastněním auta spojené. Nejde přitom jen o nemalé peníze, ale i o kvantum času.
Typicky jde o pravidelné návštěvy čerpacích stanic, výměna pneumatik, nejrůznější servisní úkony, zařizování a placení pojištění, mytí a údržba auta, kupování dálniční známky, placení za parkování na modré... peníze cinkají, čas tiká.
Carsharing jako jeden z pilířů velkoměsta budoucnosti
Carsharing je obrovský trend. Už i v České republice řidiči zjišťují, že je pro ně zajímavé dopřát si svobodu a pohodlí, kterou auto nabízí bez toho, aniž by museli nést obrovské náklady spojené s jeho vlastněním. Podle Coufala ukazují studie v různých městech, že sdílené auto ušetří až 8 až 15 parkovacích míst.
Sdílená auto dokáží v dobách nejnutnějších pomáhat i jinak. Anytime totiž během nouzového stavu spustil dobrovolnický program, v rámci kterého poskytoval auta zdarma pro dobrovolnickou činnost. „Naše auta tak ani během krize nestála, ale rozvážela jídlo, roušky, léky a jiné nezbytnosti pro potřebné. Zároveň jsme nabídli zvýhodněný tarif všem zdravotníkům a členům záchranných složek. Celkem auta v těchto programech najela více jak 20 tisíc kilometrů,“ vysvětlil Vojta Coufal.
Anytime má v Česku i další velkolepé plány. „Spolu s přidáváním nových aut jsme také rozšířili naši zónu, kde je možné si auta půjčovat a vracet. Nově v ní zákazníci najdou části Prahy jako jsou Ďáblice, Čakovice, Kyje, Horní Počernice, Štěrboholy, Hostivař, Horní Měcholupy nebo Petrovice. Chystáme se na několik větších inovací naší aplikace. Podnětů jak službu vylepšit máme od našich zákazníků nespočet a děláme vše pro to, abychom co největší části z nich mohli vyjít vstříc,“ uzavírá.